Jag startade ju en tråd här tidigare där jag ville ha tips på vilken telefon jag skulle köpa.

Den tråden spårade ur och låstes av moderator. Nu har jag bestämt vilken telefon jag vill ha, samt hunnit ha den en vecka och tänkte dela med mig av mina upplevelser.

Uppstart:
Jag blev direkt imponerad att den utan problem importerade kontakter, kalenderposter, sms/mms osv trådlöst via blåtand från min gamla Nokia. Kanske detta är "standardfunktion" på alla nya telefoner? Och att det är jag bara som är lättimponerad?

Storleken:
Den har fått negativa omdömen i flera recensioner pga att den är för stor. Och några vänner som provat den tycker också att den är för stor. Detta är ju väldigt personligt. Jag tycker att storleken är PERFEKT! Jag kan utan problem hålla i den med en hand och skriva sms osv. Jag kanske har ovanligt stora händer? Den känns mindre klumpig i fickan än min gamla Nokia N97 eftersom DHD är plattare och har avrundade kanter. Den har även lite "gummerad yta" så den är ej halkig att hålla i.

Tangentbordet:
Jag saknar inte alls de fysiska tangentbordet som finns på min gamla telefon! Håller jag telefonen i horisontellt läge så kan jag skriva riktigt fort! Den rättar även automatiskt om man skriver fel!

Kameran:
Är "på papperet" en bra kamera med 8megapixlar osv. Men jag är inte så speciellt imponerad. Jag hade hellre sett en med 3MP med bättre optik, en RIKTIG blixt samt en riktig "hårdvaru-knapp" uppe på smala långsidan. Det är lättare hänt att man råkar skaka till telefonen då man tar kort nu.

Kontakter:
Kontakter och kalenderposter synkas automatiskt och direkt via nätet till ens gmail-konto. Så man kan gå in på gmail från stationära datorn och editera kontakter osv.. väldigt bekvämt. Man kan även synka kontakter med facebook. Så kontakterna får sin facebook-profilbild även som bild som syns i kontakter samt då de ringer, då synkas även annan information som personen angett på facebook; födelsedag, adress osv..

SMS/Mail osv:
Mailprogrammet funkar bra! Man kan lägga in flera konton och visa dess inkorgar samtidigt (färgmärkta). Funkar med IMAP-kataloger osv.
SMS/MMS programmet är väl inte jätte-imponerande, men de funkar (finns massa andra sms-appar att installera om man orkar)

Appar som jag installerat/rekommenderar:
* Agenda Widget - Väldigt konfigurerbar widget för att visa kommande kalender-händelser på startskärmen
* Easy Filter - Där jag lägger in telefonförsäljare osv så tutar det upptaget då de ringer. Är väl inte perfekt, finns säkert bättre program för detta.. Vill ha där man kan ställa in olika telefonsvararmeddelanden beroende på vem som ringer osv.. Har inte hunnit leta så mycket efter detta.
* Vem Ringde? - Slår upp okända nummer som ringer på eniro/hitta.se osv och visar denna info på skärmen medans det ringer. Funkar perfekt.. Mycket bättre än motsvarande program jag provade på min Nokia.
* ASTRO - Bra filhanterare
* DropBox - Bästa programmet! Har nu tillgång till alla viktiga filer från datorn hemma, på firman, alla andra datorer via webben samt från mobilen!

Nån som har andra bra android-appar att rekommendera?

Sammanfattningsvis så kan man säga att jag är väldigt nöjd! Jag var från början orolig över batteritiden då den bara höll en halv dag efter första laddningen. Nu då jag laddat ur/upp batteriet några gånger så håller den minst ett dygn även om jag använder den mycket!
 
Tack Rrrrr för en bra och tydlig recension.
Jag har själv börjat fundera på ny telefon och det är ju en djungel av telefoner att välja bland.
Om man sedan försöker sig på att jämföra recensioner så bör man nog vara "tekniknörd" för att kunna bedöma dessa.
 
Intressant, men lite svårt att skilja på vad som är en recension av Android-OS och vad som är just telefonen HTC desire.

Jag har precis fått (blivit tilldelad av min arbetsgivare) en HTC wildfire, och den saknar i jämförelse främst den stora skärmen. Det är helt avgörande med en mobil som saknar hårdvaruknappar att skärmen är stor, eftersom allt ska göras där. Så jag saknar en stor skärm.

Annars är Android ett riktigt bra OS, med mycket möjligheter att själv konfigurera det mesta. Men det kräver mer pill och tekniskt kunnande än vad som kanske är önskvärt.

Frugan har en shysst Iphone och jag väljer ändå den om jag skulle få välja, vilket jag tyvärr inte får (i mitt arbete, och jag vill inte ha två mobiler).
 
Jag har inte provat någon annan telefon med Android så jag vet inte vad som är specifikt för just denna telefon. Samt vissa saker är ju specifikt för "HTC Sens" också.

Jag tycker denna telefon passar just mig bättre än Iphone. Men jag ska inte börja göra massa jämförelser med Iphone för då kommer även denna tråd att spåra ur totalt :wow:

Vi kan väl konstatera att olika personer har olika krav/önskemål på hur en telefon ska funka, samt att vi ska vara glada att det finns massa olika telefoner att välja på så att man inte tvingas ha en IPhone (eller HTC/Android för den delen) ;)
 
Vill bara lägga in ett litet förtydligande då det pratas om olika modeller i frågan om samma telefon. Det finns idag HTC Desire, HTC Desire HD och HTC Desire Z, där Desire är en äldre modell än HD och Z. Bara så att folk inte blandar ihop begreppen.

Har själv en Desire HD och kan bara hålla med om allt som står ovan. Vill bara påpeka att det behövs ingen extraapp för att blockera samtal, det finns en app förinstallerad som heter Blockera uppringare som sköter det där.
 
jhenrikj skrev:
Vill bara lägga in ett litet förtydligande då det pratas om olika modeller i frågan om samma telefon. Det finns idag HTC Desire, HTC Desire HD och HTC Desire Z, där Desire är en äldre modell än HD och Z. Bara så att folk inte blandar ihop begreppen.

Har själv en Desire HD och kan bara hålla med om allt som står ovan. Vill bara påpeka att det behövs ingen extraapp för att blockera samtal, det finns en app förinstallerad som heter Blockera uppringare som sköter det där.
Med de tredjeparts program för att blockera samtal kan man göra mer avancerade inställningar.. Tex blockera alla som inte är i telefonboken då man är ledig osv..

Jag skulle dock helst vilja ha ett program för mer avancerad blockering/hantering av samtal.. tex med lokal telefonsvarare i telefonen med olika meddelanden beroende på vem som ringer.. Tex att alla telefonförsäljare alltid skickas direkt till telesvar (och där får ett eget specifikt meddelande). Att personliga vänner får ett meddelande och kunder ett annat osv.. Men jag har inte hittat nåt sådant program.. Kanske inte finns?
 
Det där med att ha en lokal telefonsvarare i telefonen tror jag är mer än vad tekniken klarar av idag, men visst vore det praktiskt...
 
Jag har en Disire Z för jag hatar touchtangentbord :@jag skriver sjukt mycket snabbare och bättre på ett riktigt, men sånt är personligt förstås.
I övrig är jag mycket nöjd med min HTC, merparten av kollegorna har iphone (vi väljer själva vad vi vill ha för mobil) men jag gillar mint HTC :wow:
 
Har en HTC Desire, men det gäller alla de nya smartphones, och det är att de drar så mycket av batteriet. Så man får betala lite här för stor skärm och många kommunikationsmöjligheter, främst WiFi, och se till att minimera displaytiden den är aktiverad. Här gäller det att ladda minst en gång per dag om man nyttjar den frekvent.
 
Jo batteritiden är ju inte den bästa.. Om man jämför med en "vanlig mobiltelefon".

Jämför man däremot med en bärbar datorn så har den helt OK batteritid! ;)
 
Rrrrr skrev:
Jo batteritiden är ju inte den bästa.. Om man jämför med en "vanlig mobiltelefon".

Jämför man däremot med en bärbar datorn så har den helt OK batteritid! ;)
Nja, min ASUS UL30 klarar mellan 8-10 timmar, så det blir ganska lika och då får jag 13,3" skärm;)
 
Rrrrr skrev:
Nån som har andra bra android-appar att rekommendera?
Listar några favoriter:

  • Squeezecommander
    Fjärr till Squeezebox
  • Gesture Search
    Sök i telefonen (framförallt kontakter) genom att rita bokstäver på skärmen
  • Spotify
  • PowerAMP
    Suverän musikspelare
  • Prisjakt (och Barcode Scanner)
    Scanna produkter i butiken och se om dom är billigare någon annanstans
  • Goggles - Ta en bild och sök info om den i Google
  • Första Hjälpen
    Animeringar som visar vad du ska göra vid en olycka
  • iglaset
    Sök information och betyg på öl och vin, tex genom att scanna flaskans EAN-kod
  • Layar
    Augumented Reality
  • Shazam
    Få reda på vilken musik som spelas
  • Tapatalk
    Läs och skriv i detta forum tex
  • Telnet
  • Tv.nu
  • TV-kanalernas Play-appar.
  • Sveriges Radio Play
 
Jag svor över webläsaren i min android telefon, men idag laddade jag ner Opera:s variant och den var i allafall inte lika dålig.

Dock är det mil från webläsaren i min Windows LG.
 
Kompleterar med lite HTC Desire erfarenheter.

1. Tangentbordet suger om man jämför med en iPhone (HTC Sense orginal från fabrik)
Å-Ä-Ö "knappar" får man t.ex. om man installerar andra tredjeparts tangentbord (kanske enkelt för en del men vart börjar man?) annars får man hålla inne andra tangenter i några sekunder för att locka fram en undermeny där specialtecken finns.

2. För att inte skaka när man tar kort med telefonen så kan man sätta fingret på där man vill ha fokus (då flyttas fokus mätningen dit) och man får samtidigt ett extra stöd så att det inte blir så vingligt, efter en-två sekunder så tas kortet (fast då har barn etc flyttat på sig)

3. Kollegans iPhone4 tog betydligt bättre bilder på senaste resan (kinesiska muren), mina blev dåligt exponerade och kontrastlösa, medans hans blev riktigt bra (även utan HDR) - och andra sidan är den telefonen dubbelt så dyr ...

4. Plasten tar stryk vid oöm hantering, glaset framför kameran har en spricka efter två månader i jackfickan.

Det är möjligt att det finns telefon nördar som kommer att hacka ned på det här men jag vill använda telefonen, inte jaga internet runt efter hack som ska laddas och patchas. Jag har jobbat som Unix sysadm och är trött på sånt
 
Min HTC Desire HD hade svenskt tangentbord (och menyer och allt annat) direkt från start. Mjukvarutangentbordet är en av de saker som jag är mest nöjd med! Håller man telefonen liggande så får man riktigt stort härligt tangentbord och kan skriva jävligt fort med båda tummarna. Råkar man trycka lite fel så rättas det automatiskt.

Skriver betydligt snabbare på denna än på hårdvarutangentbordet som fanns på min Nokia!

Ser dock fram emot att få prova Swype!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.