darkg är förblindad; hjälp honom hitta möjliga brister, tillkortakommanden och frågetecken!

http://www.hemnet.se/beskrivning/1157339?r=3

Givetvis beror det på vad han är ute efter, och givetvis måste han även noga undersöka på plats. Men det vore ändå intressant med några oberoende ögon på objektet!

:cool:
 
Okej, here we go:)

Det kanske är dags att byta alla vatten/avloppsrör i huset, samtidigt kanske det är dags att gräva upp tomten och dra nya rör till den kommunala anslutningen:).

Källaren är fuktig och behöver fuktsäkras. Gräv upp runt hela huset och sätt matta, nya dagvattenledningar och så vidare:).

Listan går att göra mycket längre....
 
Står inte vad det är för uppvärmning? Kanske behöver bytas ut?
Toaletten på övervån. i behov av renovering så småningom
Hur är det med taket? Det borde vara bytt vid det här laget men annars är det hög tid...
Hur mår fönstren? hela&fräscha eller börjar de falla sönder?
 
Tyresö
Jag läste först "Näsby" och tänkte vilket otroligt billigt hus som ligger i "Näsby Park" i "Täby". Men jag hade läst fel - hade huset funnits i Näsby Park, då hade det kostat minst ytterligare 7 milj.


Självklart är huset helt okej, jag blir bara så förvånad att priset är så lågt, jämfört med Stockholmspriser.
 
Ooo. Om man tittar på taket och hur snön smälter och inte rasar ner, tyder enl mig på dålig isolering som i sin tur innebär fukt i konstruktionen. Det har redan gått för långt eller är för sent... Det kommer att kosta mycket!
I övrigt som förra talare.

Ts. Vill du dö i huset menar du renoverar? Köp!
Ska du riva och bygga nytt? Köp.
Vi du skiljas under tiden du renoverar? Köp.

Är du gift, har barn och dricker sällan?
Köp inte. Det kommer att knäcka ditt liv.
 
Mikael_L
Källarmuren ser faktiskt aningens skum ut från utsidan.
Dels tänker jag på fläckarna men också att det verkar vara uppgrävt eller eroderat i ett hörn.

Snön som försvunnit på stora delar av taket indikerar dålig isolering, jämför med hur snön ligger på husen omkring.
Ta alltid uppgivna värmeförbrukningssiffror med en jättenypa salt, det kan bli dubbelt så mycket i praktiken för dig ...

Den öppna spisen är du väl medveten om endast fungerar som mys, den kostar dig antagligen pengar att nyttja, den ger inga lägre energikostnader pga att den suger ut uppvärmd luft från huset när du eldar.

Men på det stora hela verkar det väl inte vara något ruckel, men ett gammalt hus är ju alltid gammalt.
 
Det finns ett antal goda råd om saker man bör titta lite närmare på i inläggen här ovan, framförallt takets ålder och ev. dräneringsbehov av källaren. Även balkongen skulle jag föreslå att du tittar noga på, både själva balkongen med avseende på röta och rost, men även infästningen i huset.

Efterssom jag själv har bott i Kristianstad (dock mer än 30 år sedan) så skulle jag vilja resa ett par frågetecken om läget, gatan i fråga var åtminstonde på min tid väldigt trafikerad med delvis tung trafik. Det står i beskrivningen att området hör till fröknegårdsskolans upptagningsområde. Det var på min tid den absolut värsta skolan i Kristianstad med ständiga polisingripanden, missbrukarproblem i stor skala osv. faktiskt minst lika dålig som de sämre skolorna i Tensta (där finns både dåliga och hyffsade skolor) här i Stockholm, Rosengård i Malmö osv.

Åk och kolla addressen på några vardagar under rusningstid, och bilda dig en uppfattning om trafiken på gatan. Försök via kontakter kolla hur det ligger till med skolan idag, du kan även hitta skolverkets inspektionsrapporter på nätet (har ialla fall hittat sådana från de flesta Stockholmsskolor).

Mycket kan ha hänt under åren så ta inte min varning alltför mycket på allvar, men det är definitivt en faktor att kolla vid val av bostadsområde.
 
Redigerat:
darkg, är det inte ett väldigt fult hus? ;):D
 
Tack för alla svar!

Locos skrev:
Källaren är fuktig och behöver fuktsäkras.
Du låter förfärande säker på din sak :(

mexitegel skrev:
Står inte vad det är för uppvärmning?
Jo, det är fjärrvärme.

Tyresö skrev:
Stockholmspriser.
Jag vet! Jag kommer själv från Tyresö (Hanviken) och man blir alldeles till sig av priserna här. Vi köpte ett hus som givetvis var ganska rackligt men dock kostade 300 000 kr, utan glömda nollor, efter att mäklaren(!) rått oss att pruta 10%. Vad får man för det i Stockholm, 4 kvm?

kamilenski skrev:
Är du gift, har barn och dricker sällan? Köp inte. Det kommer att knäcka ditt liv.
Som tur är är jag ännu ogift - det är mitt sista hopp.

Mikael_L skrev:
Källarmuren ser faktiskt aningens skum ut från utsidan.
Dels tänker jag på fläckarna men också att det verkar vara uppgrävt eller eroderat i ett hörn.
Ja, det måste allt utforskas!

hempularen skrev:
läget
En viktig aspekt!

Raceman skrev:
darkg, är det inte ett väldigt fult hus? ;):D
Nej! Där tar du miste. Tyvärr gör min sambo samma fel :rolleyes:
 
Jag såg till att ha vägarna förbi idag och glodde in så det stod härliga till. Taket är nu helt snöfritt till skillnad från nästan alla andra tak med samma inklination och deplacement. Det beror säkert på att pannorna är teflonbehandlade, tror ni inte det?

Genom att se på snötäcke på tak kunde jag, när jag fått upp ångan, för övrigt snart nog skilja ut ett par byggnader som stod ouppvärmda. Även modernare byggen läcker uppenbarligen tillräckligt för att det tydligt ska synas på snömössan!

Jag är något mindre upphetsad efter rl-titten, men om jag går på visning kanske det svänger igen förstås.
 
Mikael_L
Teflonbehandlade takpannor kanske är en lysande ide.

Aldrig någon snö på taket som behöver skottas ner.
Undra ifall man även kan designa takstolar enligt snözon 0 oavsett var i landet det är. :)
 
Teflonbehandlade???

När man ser snön typ riven i kanterna - glatta takpannor.
Olika tjocklekar av snön delvis smälta som "ditt" hus - dålig isolering.
 
hempularen skrev:
Efterssom jag själv har bott i Kristianstad (dock mer än 30 år sedan) så skulle jag vilja resa ett par frågetecken om läget, gatan i fråga var åtminstonde på min tid väldigt trafikerad med delvis tung trafik. Det står i beskrivningen att området hör till fröknegårdsskolans upptagningsområde. Det var på min tid den absolut värsta skolan i Kristianstad med ständiga polisingripanden, missbrukarproblem i stor skala osv. faktiskt minst lika dålig som de sämre skolorna i Tensta (där finns både dåliga och hyffsade skolor) här i Stockholm, Rosengård i Malmö osv.

Åk och kolla addressen på några vardagar under rusningstid, och bilda dig en uppfattning om trafiken på gatan. Försök via kontakter kolla hur det ligger till med skolan idag, du kan även hitta skolverkets inspektionsrapporter på nätet (har ialla fall hittat sådana från de flesta Stockholmsskolor).

Mycket kan ha hänt under åren så ta inte min varning alltför mycket på allvar, men det är definitivt en faktor att kolla vid val av bostadsområde.
Det har tyvärr inte ändrat sig något särskilt.
 
Trafiken, Fröknegårdsskolan el. bådadera?
 
Redigerat:
kamilenski skrev:
Teflonbehandlade???
Ja, har du inte hört talas om teflonpannor?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.