Vi har ett STORT problem...köpte vårat drömhus (?) för ca ett år sedan. Redan första vintern kom problemen, det bildades mycket is på taket och istapparna hängde stora. Det kom in vatten i isoleringen ovanför fönstren på kallvinden och rann i innerväggarna ner till nedervåningen....Besiktningsmannen som vi hade hit nyligen påstog att problemen beror på att det inte är tillräckligt tätt i plastskiktet och att fukten letar sig ut där den kan ta sig ut....Även fasaden är helt fuktig och på vissa ställen rutten - den är målad med plastfärg på panel som inte varit helt torr innan de målade samt att luftspalten är otillräcklig..
Huset är byggt 1889 och har timmerstomme.
Sä här ser det ut från utsidan och in: Panel -> Papp -> Isolering -> Gammal Panel ->Timmerstomme -> Isolering - Plast - Gipsskivor
Besiktningsmannen verkar ha en väldig förkärlek för plast och tyckte att vi skulle plasta de utrymmen som saknar plast så att det blir tätt....Jag vill inte ha plast alls!
Kan man ta bort det yttersta lagret av panel och isolering, ta fram den gamla panelen samt undan för undan vartefter vi rustar varje rum avlägsna plasten och istället sätta dit papp? Blir det tokigt då? Huset värms upp av jordvärme och är idag väldigt välisolerat - det drar ingenstans ifrån men som sagt så har vi fått problem med fukt/mögel.
 

Mitt hus har nästan samma lösning, förutom att den gamla panelen är borta och ingen isolering på insidan.

Det är inga problem alls med den lösningen i vårt hus.

Med timmerstomme är det väl inte nödvändigt med så mycket isolering som du har.

Hur är ventilationen i huset? Hur tjock är din isolering?
 
Det sitter ventiler i nästan alla rum, ingen mekanisk ventilation förutom köksfläkten. Isoleringen är ganska tjock....kan återkomma med ungefärliga mått när jag vet, men det är alltså isolerat både invändigt och utvändigt samt att det saknas luftspalt mellan den gamla panelen och tilläggsisoleringen utvändigt och det är dessutom målat med plastfärg som stänger in fukten.... :(
 
Har du också plast i väggarna? Han som besiktade sa att det blir ju problem om det inte är helt tätt när man har plast för då letar sig den fuktiga luften ut där det inte är helt tätt och då blir det kondens/fukt där. Men jag vill ha ett friskt hus som andas - jag vill bort med alla täta material....
 
Om du sätter ett plåtbleck på ovansidan av fönsterkarmen som leder bort vattnet då??

Om jag var i din sits skulle jag prova med att plocka bort innersta lagret med gips, plastfolie samt isolering samt skrapa bort färgen från fasaden och byta ev. ruttna delar. Plus sätta en fläkt i bad & toa utrymmen som går hela tiden.
 
Det sitter redan plåtbleck ovanför och under fönstren....
Tyvärr kan inte panelen på huset sitta kvar eftersom den är fuktig runt hela huset, det känns lite onödigt att skrapa den då.....om den ändå måste bytas :(
Det var därför jag tänkte att det verkade enklare att plocka bort den helt och ta fram den gamla panelen som sitter kvar under...om nu inte det medför andra problem då....Så småningom ska ju även isoleringen inne bytas ut och plasten bort men det blir ju ett jättejobb att riva i alla innerväggar så det tänkte vi ta rum för rum när vi ändå rustar
 
Tycker det låter som om du borde skaffa en "second opinion" om vad det är som är fel, av någon som är van att arbeta med gamla hus och traditionella lösningar - en timmerman eller snickare.

Och för att vara säker på att få tag i någon som verkligen begriper hur de ursprungliga lösningarna fungerar, och vad som händer om man börjar bland i nya material i konstruktionerna, tycker jag du ska prata med länsmuseet eller länsstyrelsnes byggnadsantikvarier - de brukar ha koll på vilka duktiga hantverkare som finns i ditt län!

Det är klart att inte man behöver klä in sitt timmerhus med plats invändigt! Om allt annat (tak, fönster, ventilation från våta utrymmen etc.) fungerar som det ska mår huset utmärkt utan. Vi är många som bor i sådana hus och som aldrig skulle drömma om att börja blanda i täta matarial i våra väggar.

Lycka till!
 
Ja jag får nog göra det...vi har redan haft en kille från länsmuseet här och han tittade på kallskrubbarna och enligt honom beror felet på att det inte finns någon tillräcklig luftspalt mellan taket och isoleringen i skrubbarna.....anledningen till att den här "plast-besiktningsmannen" kom hit var för att advokaten som vi har anlitat angående ev. dolda fel samarbetar med just den här besiktningsmannen och ville ha hans utlåtande....

Jag tänkte att jag kanske skulle ta med bilder och info till Gysinge, där kan man ju få en kvarts gratis rådgivning och då kanske jag kan få några användbara tips där....

Tack för att ni försöker hjälpa till!

Förresten så ser den gamla panelen (som ligger under den nya) väldigt fin ut på det enda stället där jag har sett...det är stående pärlspont... :)
 
Jag har försökt att mäta isoleringen...och om jag mäter från den gamla panelen som ligger innanför ut genom isolering och utvändig panel så är det ganska precis 1 dm, själva isoleringen är nog ca 80 mm. Invändigt om jag mäter från fönster till vägg så är det 2 dm, men då är ju timmerstommen medräknad där....
 
Jag har lagt ut lite bilder här :
http://hus.jmtruckutbildningar.se/bilder/index.php?gallery=Panelskador

Där ser man lite hur det ser ut.... Det jag funderar på är om man tittar på bilderna underifrån att det ser ut som det redan idag går nästan jämns med grunden - om man då plockar bort isolering och panel så kanske det hamnar innanför grunden?? Verkar ju konstigt - så byggde de väl inte förr?
 
Jessa skrev:
Jag har lagt ut lite bilder här :
[länk]

Där ser man lite hur det ser ut.... Det jag funderar på är om man tittar på bilderna underifrån att det ser ut som det redan idag går nästan jämns med grunden - om man då plockar bort isolering och panel så kanske det hamnar innanför grunden?? Verkar ju konstigt - så byggde de väl inte förr?
Mitt hus (timmer) har då grunden "utanför" panelen både lite här och där, beroende på hur stora grundstenarna är. Alla har dock lut utåt, så det blir inte vatten stående kvar.
 
Nej just det...och hittade i en bok om gamla hus att man brukar sätta en bräda med lite lutning i mellan panelen och grundstenarna....
Har nu bokat tid hos Gysinge och blir kanske lite klokare :)
 
Har nu pratat med dem på Gysinge och han tyckte absolut att vi kunde ta bort den skadade ytterpanelen och isoleringen och ha den gamla pärlsponten - jippie då kan jag motivera min man med att det är bästa lösningen (som jag ville ha det =)

Angående isoleringen i skrubben var det lite knepigare...ingen plast tyckta han då att vi skulle smacka dit...vi kunde prova att ta bort isoleringen mot taket för att se om det blev någon skillnad ..... så det blir nästa projekt.

Det enda positiva med det här vädret ( +8 grader och regn) är att nu har vi inga problem alls....
 
Jag har renoverat många gamla hus och blivit lärd att man aldrig skall isolera med mer än 50 mm och den isoleringen skall vara på insida av väggen. Jag har aldrig använt plast i gamla hus och mig veterligen har aldrig husena mått dåligt av det. Men jag är noga med att ha en självdragsventil i varje rum och den skall vara öppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.