Hejsan!

Jag har fått fiber (internet) indraget i huset och ska börja dra de nya sladdarna från den nya startpunkten till de enheter som behöver ha tillgång till internet. Då jag inte är redo att slå ner en massa gipsskivor för att göra den seriöst snygga installationen så tänkte jag kort och gott spika upp sladdarna utmed listerna i taket. Dock stötte jag på följande problem:

Jag har frågat på ett antal byggaffärer men det finns tydligen inget smidigt sätt att dra en sladd genom en gipsvägg utan att slå sönder gipset, sätta upp kabeldosor och sedan gipsa ihop skiten igen. Den enda möjligheten är att såga i dörrkarmarna så att sladdarna får plats den vägen men det känns som en om möjligt ännu mindre bra idé än att dunka ner allt gips på väggarna.

Så hur gör man om man vill dra en sladd genom väggen? Jag har spånat med ventilationsrör men då väggen bara är 5 cm tjock får jag inte ihop den lösningen. Den enklaste lösningen kanske är att bara borra ett hål då nya sladdar kan tillkomma känns det lite oflexibelt.

Några förslag?

Tack på förhand
Roland
 
buurd skrev:
Jag har frågat på ett antal byggaffärer men det finns tydligen inget smidigt sätt att dra en sladd genom en gipsvägg utan att slå sönder gipset, sätta upp kabeldosor och sedan gipsa ihop skiten igen. Den enda möjligheten är att såga i dörrkarmarna så att sladdarna får plats den vägen men det känns som en om möjligt ännu mindre bra idé än att dunka ner allt gips på väggarna.
Jag förstår inte! Varför skulle du behöva "dunka ner allt gips"? Vill du bara ha sladden genom väggen behöver du bara borra ett hål med samma dimension som kabeln. Vill du fälla in dosor finns ju "senildosor"/ROT-dosor som du monterar i efterhand. Tror inte jag riktigt förstår vad du vill göra eller vad problemet är... :blushing:
 
Jag fattar inte heller riktigt. Vill du dra kabeln genom väggen eller i väggen? Det finns golvsocklar som det går att dra kabel i att köpa.
 
Jag får in fiberkabeln i tvättstugan där det sitter en router och lite andra prylar. Från tvättstugan behöver jag dra
3 nätverkskablar
1 telekabel
och senare även även sladdar till tv men dessa är jag inte säker på hur de löses, kan vara två eller tre nätverkssladdar till då jag inte tror att en vanlig antenkabel används för ip-tv med HD-kvalitet.

Det jag vill göra är att få ut dessa kablar från tvättstugan utan att behöva såga i dörrkarmen. Får jag bara sladdarna från ett rum till nästa vet jag hur jag ska göra sedan men att dra ett knippe med kablar verkar vara en helt okänd konst i byggbutikerna.

Med vänliga hälsningar
Roland
 
Att "dunka ner gipset" var den lösning som en butik föreslog för att kunna sätta upp kabeldosor på ett kreativt sätt och på det sättet kunna dra sladdarna från ett rum till nästa.
 
Är det inte bara att borra ett hål i väggen då? Sen kan du limma i ett lämpligt rör om det behövs. Finns tjocka elrör, men igentligen kan du ju köra med vilket rör som helst.
 
buurd skrev:
Jag får in fiberkabeln i tvättstugan där det sitter en router och lite andra prylar. Från tvättstugan behöver jag dra 3 nätverkskablar
Fundera på om det inte blir smidigare att bara dra en nätverkskabel från tvättstugan till en switch som du har placerad "någonstans närmare datorerna".
 
Jo, någon form av rör med krage och lock kan vara det jag söker. Vad för rör är lämpligt att använda, det är ju trevligt om det går att sätta något snyggt över hålet också.
 
P
Du har inga rör med telekablar i som går att nyttja? gjorde så i vårt förra hus. Drog först ut kablarna med en dragtråd fäst i och sedan drog jag tillbaka allt igen med nätverkskabeln fastsatt i dragtråden, dock utan kontakter på.
 
Peter_K: Det finns inga färdiga hål, nej. Jag tror att jag skulle föredra ett större för framför flera små. Särskilt som jag idag inte kan svära på att fler sladdar inte tillkommer eller kanske försvinner när ny teknologi tillkommer.

Alfredo: Det går nog inte komma så mycket närmare datorerna då tvättstugan är centralt placerad. Snarare så att det är riktigt smidigt att ha den "semi-fasta" installationen i ett rum där utseendet inte är så viktigt.
 
buurd skrev:
Alfredo: Det går nog inte komma så mycket närmare datorerna då tvättstugan är centralt placerad. Snarare så att det är riktigt smidigt att ha den "semi-fasta" installationen i ett rum där utseendet inte är så viktigt.
OK, det låter vettigt!
 
Beroende på hur tjock väggen är så en vanlig rotdosa från vardera sidan plus täcklock eller tom rj45 uttag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.