Hejsan!

Jag har precis renoverat en Toa/dusch som kommer bli min o sambons "main bathroom" :)
Men jag märkte efter att hällt i lite vatten i avloppet att allt inte rann bort...
Har kladdat lite i paint för att förklara hur avloppsrören är dragna... ska eg. vara en Y-koppling som går upp på väggen också som är till vasken, men den kommer efter skarvmuffen mot vänstersidan....
Detta är alltså toa på andra våning så vattnet går neråt under duschen (längst till vänster)


Så... ,jag undrar alltså... är detta något jag måste göra något åt eller funkar det ändå? Än så länge så har jag inte märkt av några problem, förutom ett EXTREMT störigt moment...
När man sitter o kissar (jaaa, det är manligt o sitta o kissa...) Så hör man hur det pårlar i golvet (90 graders böjen) pga att det är en liten vattensamling där...
har inte mätt hur mycket djup själva vattensamlingen är men kanske 1-2cm... STOR gissning...

Jätte tacksam för svar! Är ny här :rolleyes:
 
  • vvs.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl kanske inte optimalt att det ligger i bakfall, men är det bara en kort bit så kan det fungera ändå.
Ska du göra något åt det, så blir du ju tvungen att bryta upp golvet i ditt nyrenoverade badrum..
Jag hade låtit det vara tills vidare och sett om det funkar.

Och om du står upp och pinkar så porlar det ju ändå, så slipper du tänka på ljudet i rörböjen :)
 
Ne alltså, ska jag göra något åt det så går det nog o ta underifrån, så då blir det ju taket på första våningen som jag får dra upp... Är ju ett gammalt hus så det är råspont o jädra massa sågspån/isolering... sen blir det ju att sätta nytt tak i ett ca 30kvm stort vardagsrum =/

Grejen är ju att om det är tyst på första våningen så hör man lite hur det pårlar i taket... o sitter man o gör nr 2 så hör man ju det utan tvekan... låter konstigt...
o är rädd att det kanske ska börja läcka i t ex 90 graders böjen som då ligger med vattensamling hela tiden...
 
En fundering är hur mycket ditt ljudproblem är relaterat till ditt bakfall. Duschar du misstänker jag att det vattenflödet låter ordentligt på undervåningen?
 
Köp en toaradio.
 
Nja, alltså... ljudet är ju bara jag som stör mig på, tjejen har inte reflekterat på det någon gång, o hon sitter ju ändå (förhoppningsvis) alltid ner o kissar :p
Grejen är att det hörs i vardagsrummet, och avloppet går ner inne på toan på första våning... så toan på 2a våning sträcker sig över 2 rum på 1a våning. Så det är ju inte det stora problemet... inte tillräckligt stort för att dra upp taket iaf.

Men tänker mest på läckagerisken...
 
mozze: Jag har precis samma problem som dig, bytte den gamla toan (80-tal) mot en ny Ifö Cera, och nu har vi ett jäkla porlande varje gång man pissar.. Nån som vet vad man kan göra åt detta??
 
Gogga, om detta kommit EFTER du bytt WC stol så kanske du lyckats trycka ner avloppet så du fått samma bakfall som jag har...
Om inte så är fallet så borde du haft ett sånt porlande sen tidigare ?
 
  • Gilla
Fredrik Bengtsson
  • Laddar…
Jo, kan ju kanske vara så att jag tryckt ner röret, men provade också hälla vatten direkt i röret och inget vatten stannade kvar. Hörs inget när man spolar vatten i dusch/vask.

Läste någonstans här på forumet om en som hade samma problem, och då var det någon som menade på att det kunde ha att göra med att vattenlåset i den nya toaletten var annorlunda utformat än i den gamla, att vattnet rann annorlunda ur toan.

Vet inte om det kan vara så??
 
Tyresö
Hahaha, att ni störs av toalettljud - själv var min favoritsport (när båda döttrarna bodde hemma) att det skulle låta så mycket som möjligt när jag gjorde nr:2, samtidigt som döttrarna och min fru satt i soffan utanför och snackade om Mel Gibsons "snygga" rumpa.

Dom blev riktigt förbannade när jag sen kom ut och förklarade för dom att det låter likadant när Mel Gibson gör nr:2 med sin "snygga" rumpa.
 
Hahaha! Den är perfekt!
 
HAHAHHAHA!!! Tyresö, no offense but... Du är fan störd :p
Gogga, det har jag lite svårt o köpa faktiskt, för oavsett vattenlås så när vattnet/kisset väl rinner ur vattenlåset så kommer det ju i samma flöde som det lämnar kroppen o det kommer ju ut till avloppsröret.

Men ni tror iaf inte att det ska vara någon läckagerisk även om man har lite bakfall?
 
kan man inte lägga lite bomull i skålen, innan man kissar, för att dämpa ljudet
 
Saturnus, om du läser så är problemet I avloppet, alltså i 90graders böjen som sitter i golvet....
 
ok mozze, där är kanske problemet, enligt rörmontören skall man inte ha någon 90 böj i avloppsrör, bättre med 2 st 45 böjar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.