Jag ska helrenovera mitt 5 m2 badrum och funderar på om jag ska låta sätta in el eller vattenburen golvvärme. Vill ha lite vämre i golvet även under sommarhalvåret så behöver nog en eltillsatts till vatteburna systemet vilket fördyrar den med ca 2000:-. Materialet går då på 5000 för elgolvet och ca 9000 för vattenmodellen. Enligt hantverkaren ökar arbetsmängden med två dagar för två personer för vattenburna alternativet. Med en hyfsat billig hantverkare blir det 6000:- (12000 före rotavdrag) i merkostnad. Altså blir vattengolvet ca 11000:- dyrare.

Jag har en villa från 1970 på 110 m2 + 110 m2 källare. Jag har 20 grader på bostadsvåningen och 14 grader i källaren. Har bergväme och enligt min loggning går ca 5000 kwh om året åt till uppvärmning, ca 1000 kvh till varmvatten och ca 5000 kvh till hushållsel.

Jag antar att uppvärmningen av källaren är 1/3 av uppvärmningen av bostadsvåningen vilket innebär totalt ca 140 kvm uppvärmd yta. 5 kvm som badrummet är skulle då stå för 5/140=3,6% av uppvärmningen idag och är troligen konstant efter installation av vattenburen golvvärme. Det är 5000*3,6% = 180:-/år

Elvärmegolvet drar ca 3,5 gånger så mycket som vattenburet eftersom jag inte kan utnyttja värmepumpen vilket ger 630:-/år, alltså en merkostnad på 460:-/år
Beräkning av payback-tid ger:
11000 / 460 = 25 år

Jag kommer dessutom ha vattenburen handdukstork som värmer upp rummet delvis och därmed kommer att minska elbehovet.

Jag kan med andra ord inte räkna hem ett vattenburet golv i badrummet ens med bergvärme.

Någon som har annan uppfattning?
 
Enligt min uppfattning är vattenburen golvvärme driftsäkrare; inga inbyggda givare som lägger av, inget kabelbrott osv.
 
Jag tror i och för sig att du kan räkna upp badrummets andel av totala värmen en del. I allmänhet vill man ju att badrummet ska vara husets varmaste plats.
 
Jag tror i och för sig att du kan räkna upp badrummets andel av totala värmen en del. I allmänhet vill man ju att badrummet ska vara husets varmaste plats.
Ja, men även om jag äkar behovet 10-20 % blir payback uppåt 20 år i alla fall. Har som sagt en vattenburen handdukstork som borde hjälpa en hel del.

Hur gör "svensson" som har vattenburen golvvärme i badrummet på sommaren? Kör han utan värme, kör han värme med värmepumpen i den kretsen även på sommaren (vilket låter ganska dyrt) eller kör han med en eltillsatts?
 
Du räknar inte med kapitalkostnad!
 
Du räknar inte med kapitalkostnad!
Absolut, men det skulle bara bli till vattenburna systemets nackdel så därför bortsåg jag från det
 
andcar skrev:
Hur gör "svensson" som har vattenburen golvvärme i badrummet på sommaren? Kör han utan värme, kör han värme med värmepumpen i den kretsen även på sommaren (vilket låter ganska dyrt) eller kör han med en eltillsatts?
Jag skulle ha valt eltillsats. Flexibilitet är bra, och det kan vara värt några kronor extra i månaden att få gladare och nöjdare familjemedlemmar också som inte gnäller på att det är kallt om fötterna i duschen...
 
Håller med föregående talare, men endast för att du även ska ha vattenburen handusktork vilket gör gott i varje fall en stor del av året då golvvärmen inte behöver så mycket.
Någon nämde att givare osv kan ge sig på elgolv-värmen, beroende på hur man ska styra vattenburen golvvärme finns det ofta även givare till dessa.

mvh
 
Har du bundit ditt elpris på 25 år?
Jag skulle valt vattenburet även om man kanske inte kommer att räkna hem det.
Mest för att jag föredrar en större engångskostnad nu framför ökade levnadsomkostnader framöver. Framförallt om man känner att man för tillfället har råd med dom.
 
Jag har lagt både och i mitt badrum, vatten på vintern och el på sommarn och går det ena sönder så har man det andra.

Jag skulle lägga vattenburen gv om det var lätt att installera dvs finns det fördelare nära kanske med ledig plats, finns det utrymme för gv ja menar det bygger ju en del och för klen dimension på rören riskerar att försämra flödet.
 
Äh, lägg elgolvvärme. Är det inte någon stor yta så kostar det väl mer än det smakar att lägga vattenburet. Sedan så bygger det väl mer också...


//Patrik
 
Hej!

Jag valde el slingor och en vattenburen handduks tork. Jag tyckte inte jag kunde räkna hem installationen i mitt 5 kvm stora badrum.
 
Jag la vattenburen, vi har vattenburen värme i hela huset och jag ser ingen anledning till att blanda in en till värmekälla, speciellt inte el som förmodligen bara blir dyrare och dyrare.
Ang sommarhalvåret så har vi golvvärmen igång så länge det behövs, är ju bara att stänga av dom andra slingorna och ha lite, lite vatten på i badrummen. Men när det är sommar behövs det inte, blir inte nåt kallt på golvet i våra badrum då.
 
Jag har inte sett någon nämnvärt större förbrukning sedan jag lade in mitt el slinge golv. Min handduks tork är som ett element och el slingorna bara ser till att inte golvet är kallt.
 
S
Jag skulle lägga vatten av principskäl mest, men det beror lite på vad din merkostnad beror på...
Beror det på faktisk extrakostnad i badrummet eller måste du komplettera pannan med utrustning?
Jag har svårt att se varför själva golvvärmen skulle bli 11 000kr dyrare på 5kvm med vattenburet om du bara ser på slingorna i badrummet. Räknar du med att komplettera pannan med utrustning för golvvärme så tycker jag du kan bortse eller räkna ner den kostnaden eftersom du kanske vill ha golvvärme i t.ex. hall och kök i framtiden vilket isåfall skulle kunna bli 40-50kvm och lättare att räkna hem.

Jag har själv ett litet badrum som jag ska göra om inom några år, jag har då tänkt att köra in vattenburen värme eftersom jag efter badrummet kommer vilja lägga klinkers i hela hallen med golvvärme och inom 10-15 år kommer göra om köket med golvvärme. Jag har också ett badrum i källaren förberett för vattenburen golvvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.