Hallå,

Jag och min bättre hälft försöker i den mån det går återskapa/behålla känslan/själen i vårt hus från 1923.

Håller för tillfället på att färdigställa insidan av de två "nya" fönstren vi, hittills, hunnit montera i vårt hus.
Plockade då först ner de vanliga IKEA-stängerna typ "beskåda" som kändes för klena och malplacerade.

Nu är vi ute efter någonting som passar stilen på huset men även vår egen smak.
Jag föreslog "Gardinstång Nästgårds" från Gysinge då vi handlat mycket därifrån, men den var inte frun överförtjust i..

jag tänkte om någon har förslag på lite olika varianter som kan passa, jag har även funderat på att köpa vanlig 21mm rundstav och göra egna konsoller om jag kan få förslag på fin konsollmodell.

Vill så klart hitta någonting som passar riktigt bra ihop med fönstren, även om dom förstås är vackra också utan gardiner..
;-)

Fönstren vi monterar är av typen med spröjsade vädringsfönster, vet inte om det är 4-lufts eller 2+2 man kallar dem?



Lita OT för den intresserade så är de "nya" fönstren tillverkade någon gång på 50- till 70-talet speciellt för att efterlikna och ersätta våra originalfönster, fastän dom såklart kommer från ett annat liknande hus.

Fönstren vi plockar bort vart troligtvis monterade någon gång mellan 50 till 90-talet och inte alls specialbeställda för att matcha huset (har faktiskt några enstaka originalbågar kvar som vittnar om detta)


Hittade några bilder, och knäppte en som visar hur det ser ut just idag, målat första strykningen idag med gysinges linoljevita med lite grön umbra.

PS.
Ni får ha överseende med trollet som figurerar på några bilder... ;)
 
  • fönsterbyte_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fönsterbyte_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fönsterbyte_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fönsterbyte_4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fönsterbyte_5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mariaekstrand
  • Laddar…
Gamla mormorstänger i mässing blir perfekt tror jag. De ska inte heller vara välputsade så att de är guldliknande.
 
Ja det kanske skulle kunna vara någonting.

Men då gäller det att få tag på sådana oxå, om det bara går att finna nyare går det i så fall att skita/matta ner mässingen på något vis?
 
Var inte kornischer vanliga? Eller var det mer i stadsvåningar?
 
Vet inte riktigt om det skulle passa in hos oss, känns nog som du säger med som något för en stadsvåning eller en större herrgårdsvilla ell dyl.

Men mässingsstänger verkar inte vara det lättaste att få tag på heller.... :(
 
Redigerat:
Jag har hittat mina bl a på tradera. Fästen såg jag på en loppis nyligen, de tillsammans med knopparna till mässingrörets ändar är nog viktigast att hitta, rören är nog enklare.

Till en början kan du väl sätta mormorstänger av trä. De finns överallt på loppis, måla dem svarta och matta nere dem lite?
 
Å så lite guldstänk på det svarta
 
Jag vet att det är som att svära i kyrkan, men när vi gjorde om förstugan på vårt hus ville jag ha trägardinstänger. Tyckte Gysinges var fasiken så dyra och tänkte också göra egna. Men av en slump så hittade jag trästänger på jysk som jag sedan målade med linoljefärg. Blev riktigt nöjd. Följer med fästen och allt.
Här hittar man dem.

Syns väl inte så bra, men här hänger en sådan i alla fall.
4848565739_9ffc2945f0_z.jpg
 
  • Gilla
Lassemaj
  • Laddar…
Dessutom tror jag att man blir mer nöjd om man som du AstaS försöker hitta en egen lösning och inte köpa Gysinges rakt av.
 
Dessutom är det rea på jysk så om man köper just nu kostar det nästan ingenting;-)
 
Har ett tips!

Köp en träsvarv för 500 på blocket, det gjorde jag för att kunna göra knoppar till ledstången.

Det blev även 12st gardinstångsknoppar a la gysinge av bara farten.

Kul med egengjort och billigt och så fick man en maskin till på köpet;)
 
Hittade en bild...
 
  • Fönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
TorpAnders skrev:
Har ett tips!

Köp en träsvarv för 500 på blocket, det gjorde jag för att kunna göra knoppar till ledstången.

Det blev även 12st gardinstångsknoppar a la gysinge av bara farten.

Kul med egengjort och billigt och så fick man en maskin till på köpet;)


Det är en bra idé och jag har faktiskt övervägt detta själv...
Har ju redan en svarv (arvegods) ute i boden som bara väntar på att få användas igen... :)

Men jag har fått för mig att det blir svårt att få till samma dimensioner och former på knopparna, utan någon direkt erfarenhet av svarvning (mer än den lilla man fick i träslöjden på mellanstadiet).
 
Kurtivan skrev:
Dessutom tror jag att man blir mer nöjd om man som du AstaS försöker hitta en egen lösning och inte köpa Gysinges rakt av.
Det håller jag med om helt och hållet, roligare om man kan göra så mycket som möjligt efter eget huvud.

Men fästena från Gysinge ser så mycket trevligare ut än några andra jag kunnat hitta, och de är ju svåra att göra själv.

Fast jag skulle ju visserligen kunna köpa dessa á 155kr/st från Gysinge och fixa resten själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.