Ska fräsa in en 7 mm plywood vinkelrätt in i en 18 mm limfogbräda men kan för min värld inte hitta någon som säljer frässtål med 7mm diameter. Ska jag måsta köra två vändor med en 6mm fräs och flytta anhållet en mm mellan gångerna?
 
Om det rör sig om plywood så hade jag börjat med att mäta 7mm-skivan. Troligtvis är den rätt mycket tunnare än 7mm och därmed åker du ändå på att använda 6mm stål med förskjutning :(
 
Jag kom att tänka på denna tråd när jag surfade runt lite...

Tydligen finns det speciella "undersized dado bits for Plywood" som är något smalare än den nominella tjockleken hos standard plywoood skivor.

Dessa hittade jag genom att googla på:
undersized bit plywood
http://www.rockler.com/product.cfm?page=17852
http://www.hartvilletool.com/category/571

Detta är naturligtvis amerikanska siter så om det passar den plywood vi har här hemma eller om det finns motsvarande att få tag på här har jag ingen aning om. Hursomhelst, detta var nytt för mig så det kanske kan vara av intresse för andra också.
 
phl skrev:
Om det rör sig om plywood så hade jag börjat med att mäta 7mm-skivan. Troligtvis är den rätt mycket tunnare än 7mm och därmed åker du ändå på att använda 6mm stål med förskjutning :(
Ska du ha det med perfekt passform så måste du göra som PHL beskriver.
 
Man kan också använda en sån här med valfritt stål<7mm eller med sågklingan.
/B
 
bengtn skrev:
Man kan också använda en sån här med valfritt stål<7mm eller med sågklingan.
/B
Den där grejen verkar onekligen vara mycket trevlig. Har du testat den i verkligheten?
 
Daniel_N skrev:
Ska du ha det med perfekt passform så måste du göra som PHL beskriver.
Man kan dra nytta av problemet lite grand. För att få spåret exakt i mitten skall man fräsa från båda sidorna. Börjar man med en för liten fräs, i exemplet 6 mm, och sätter så centralt man kan, är det bara att flytta så man fräser en aning närmre kanten, vända och fräsa igen. Är det för litet hål, flytta lite till...

När biten väl går i spåret kan alla andra bitar fräsas genom att fräsa och vända, och alla spår hamnar exakt i mitten.

--- Mats ---
 
mattiasp skrev:
Den där grejen verkar onekligen vara mycket trevlig. Har du testat den i verkligheten?
Ja, jag har en i garaget. Fungerar som utlovat både med såg och fräs.
/B
 
bengtn skrev:
Ja, jag har en i garaget. Fungerar som utlovat både med såg och fräs.
/B
Var köper man den lättast?

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Var köper man den lättast?

--- Mats ---
Den finns bara att köpa direkt från BCT enligt min länk tidigare i tråden. Då bara om den finns i lager, annars får man anmäla sitt intresse och vänta på en eventuell nästa produktion. Det verkar som den finns att beställa idag.
Jag beställde denna i somras och hoppas på leverans vilken månad som helst...
/B
 
mrf skrev:
Eller så bygger man sin egen. Se [länk] för lite idéer. Det står på min ständigt växande att-göra lista.

Det kan man ju också göra om man har nöje av att göra egna verktyg. Så här skriver John Economaki, BCT, om det.
/B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.