Inställningen att en luftvärmepump möjligen duger i Spanien är inte mycket vettigare än att den kan klara hela uppvärmningen av ett hus i norra Sverige. Om man använder den som komplement till befintlig direktverkande el för att hålla samma temperatur som man hållit annars kan man spara både pengar och energi. Man kanske inte kapar topparna, men man kapar totalen, och det är den som syns på elräkningen. Att man sedan kan slösa med energi även med en luftvärmepump är en annan sak. För den som vill går det att spara energi.

Erik
 
Rundvikarn nog fungerar väl luftvärmepumpar utan att använda braskamin.
Jag satte dit min luftvärmepump 2003 och använder bara den att värma upp mitt hus på 115kvadrat.
Det har varit - 22 grader ute och den har hållt värmen i huset på 18 - 20 grader.
Jag har extra element i sovrummen som dock aldrig används.Dock har jag golv värme på toaletten men dörren är ju alltid stäng dit. Hade takvärme i huset innan och det fungerade ju inte något vidare.
Det sitter en braskamin i huset som används ibland som mysfaktor eller då höststormarna slår ut elen.
Pumpen har ialla fall betalat sig nu efter alla åren då det inte är lika höga elräkningar som det var innan pumpen kom dit.
/ Micro
 
tomas_w skrev:
Jag känner personligen ingen som som inte blir tvungen att köra full elpatron när det blir kallt, en jä..t dyr elpanna.
Ge folk rätt förutsättningar och inte massa fantasier om "hur bra en pump borde vara"
Grunden för en bergvärmeinstallation bör vara minst 2x150 för att funka säkert. börjar kosta över 200k total då... Luftvärme? spanien kanske....

Sluta lyssna på tillverkarns flosker, de är tvungen att sälja sina pumpar med vilken reklam som helst, så har det alltid varit i värmebranchen
Elpatron i luftvärme eller vad menar du?
Behöver man minst 2x150m hål för bergvärme?

Känner du ingen som inte klarar sin uppvärmning utan elpatron så beror det kanske mer husen de bor i än värmepumparna?
 
tomas_w skrev:
Värmepumpen är ju inte ens tänkt att användas när den behövs bäst, makalöst korkat. Vem tusan behöver billig energi vid plusgrader eller vid någon minus när energiåtgången ändå är låg.
Mätningar som el-leverantörer har gjort visar att värmepump oavsett modell drar mycket mer än den sänkning som borde vara, så folk i allmänhet drar den gamla vanliga, "min bil drar 0,5 och min värmepump drar nääästan inget" bara för att slippa tappa ansiktet.
Jag känner personligen ingen som som inte blir tvungen att köra full elpatron när det blir kallt, en jä..t dyr elpanna.
Ge folk rätt förutsättningar och inte massa fantasier om "hur bra en pump borde vara"
Grunden för en bergvärmeinstallation bör vara minst 2x150 för att funka säkert. börjar kosta över 200k total då... Luftvärme? spanien kanske....
När du säger värmepump antar jag att du menar luftvärmepump? För bergvärmepumpar är ju definitivt tänkta att användas när de behövs och funkar gör det också! Varmvattenbehovet har man ju också året om. Vi har cirka 150 kvadrat uppvärmd yta i ett fullständigt oisolerat hus från -35 och har ett borrhål på 147m aktivt djup. Definitivt inga 200k i kostnad och det behövs hittills ingen elpatron, trots -17 och badkarsbad. Den bekvämligheten jämfört med vedeldningen förut är värt varenda öre, tro mig!
 
Sen ska man ta allt med en nypa salt. Det är ofta samma person som har en Volvo V70 2.5T som drar 0.5l/m som har en värmepump som går till -25 och värmer hela 150kvm villan.

Sen att det är +5 inne i ett hörn i vissa rum och i andra är det +25 det lämnar gärna denna person utanför disskutionen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.