Hej alla!

Jag har direktel i ett litet hus (63 kvm) men där finns även en gammal braskamin (Contura, tror det heter 300), både hus och kamin är från 1986.

Jag vill ju spara el genom att använda braskaminen. Vill gärna ha tips.

En del av den ved jag har nu är fuktig (legat under presenning, fått markfukt och snö på sig). Jag har läst att det är förkastligt att torka ved inomhus om man eldar med ved eller har direktel. Att det är "ebberöds bank". Men nu är det så här att jag har 30% luftfuktighet och min far säger att det är för torrt, inte hälsosamt. Blir det annan femma då?

Tacksam för svar...
 
petertenglund skrev:
Jag har läst att det är förkastligt att torka ved inomhus om man eldar med ved eller har direktel. Att det är "ebberöds bank".
Jag skulle gärna vilja veta var du läst detta.
Vid vedeldning gäller att man gärna ska ta in ved så att den står i rumsvärme flera dagar. Då försvinner ytfukten och veden får bättre energiinnhåll.
Detta är oavsett om man har elvärme som grundvärme.
//Bosse
 
Tyresö
Vad jag har läst om vedeldning, så ska veden vara så torr som det bara är möjligt - det går åt värmeenergi för att veden ska torka under tiden den eldas i kaminen dvs ju fuktigare ved, ju mer värmeenergi går ut genom skorstenen. 30 % fuktighet i veden räknas som blöt ved - helst ska veden ner till 15 - 20 % - eller ännu lägre.
 
Det var inte 30% fuktighet i veden utan i inomhusluften.

Det är väl bara att ta in ett parti och testa hur det funkar?
 
Tyresö
Nu läste jag rätt, tack för rättelsen "Dalbotös". Självklart fungerar det att ha ett litet lager ved som torkat det lilla sista inomhus innan den eldas i kaminen. Vi har alltid ett lager inomhus som klarar sej 7 - 14 dagar (beroende hur kallt det är) och det är skillnad på om veden fått ligga inomhus i minst 3 dagar, jämfört med om den eldas direkt inplockad från vedboden.
 
Bosse_A skrev:
Jag skulle gärna vilja veta var du läst detta.
Vid vedeldning gäller att man gärna ska ta in ved så att den står i rumsvärme flera dagar. Då försvinner ytfukten och veden får bättre energiinnhåll.
Detta är oavsett om man har elvärme som grundvärme.
//Bosse
Referensen till Ebberöds bank har väl att göra med att det går åt energi för att torka veden. Om man gör en enkel energibetraktelse på hela systemet så innebär det att man får tillföra den extra tillskottsenergin för att att torka veden i tillägg till den energi som går åt för att elda huset. Detta gäller således alldeles oavsett om veden torkas innan man eldar eller om man torkar veden i samband med eldning (d.v.s. eldning med sur ved). I praktiken, och speciellt om vi pratar om torkning av ytfukt, så kan man ju utnyttja den energi som läcker ut i pannrummet, eller motsvarande energi som ändå inte kommer huset tillgodo, till att torka veden.
 
Fick min ved kluven i juni stapplade upp den fick ligga till sep sen tog in allt i pannrummet höll då 25% 2 månader senare ligger det på 12% precis lagom tycker jag..
 
Det är av stor betydelse hur veden ligger när den torkas. Det kan vara lätt att glömma och man staplar veden tätt borta i ett hörn eller i en vedförvaringslåda = mindre bra.
När man är ute efter att så snabbt som möjligt torka veden inomhus så ha den gärna högre upp i rummet, där är det varmare och om man t.ex. har en näthylla, eller liknande, som man lägger veden på så blir luftcirkulationen bättre. Man skall inte stapla veden fint heller, bättre att den ligger huller om buller. Vidare kan det hjälpa att klyva den ytterligare.
Lite väl basic vedhantering kanske men hoppas det hjälper något.
 
petertenglund skrev:
Hej alla!

Jag har direktel i ett litet hus (63 kvm) men där finns även en gammal braskamin (Contura, tror det heter 300), både hus och kamin är från 1986.

Jag vill ju spara el genom att använda braskaminen. Vill gärna ha tips.

En del av den ved jag har nu är fuktig (legat under presenning, fått markfukt och snö på sig). Jag har läst att det är förkastligt att torka ved inomhus om man eldar med ved eller har direktel. Att det är "ebberöds bank". Men nu är det så här att jag har 30% luftfuktighet och min far säger att det är för torrt, inte hälsosamt. Blir det annan femma då?

Tacksam för svar...
Vad är allternativet? Låta veden ligga kvar ute och värma huset med enbart el istället.
Nä, ta in en halv kubik åt gången och elda på bara. Veden är däven några dagar men sen går det nog fint o elda den....
 
Om veden är torrare så borde förbränningen bli bättre och därmed så borde du få igen mer energi än vad som gått åt för att torka det. Även om det är marginellt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.