Det är mycket möjligt, var ett år sen jag hade isär maskinen så kan komma ihåg fel.
 
och vissa lågprisremmar tål inte trycket somuppstår när man startar skruven eller drivningen, så dom går av efter några gånger. det står mer om det på skogsforum.se. momentum sa till en som hade det problemet att dom gick av stup i kvarten, och så sa dom att dom inte tålde att användas i snöslungor, och det gör inte dom man köper på te.x jula mm. så det blir billigare i längden att köpa orginalremmar. här är en länk till den tråden jag pratade om: http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=106&t=7096&st=0&sk=t&sd=a&start=45
 
Problemet är att det inte finns originalremmar till såhär gamla maskiner, man får vara glad om stiga-återförsäljaren ens kan hitta rätt tändstift i sina kataloger. Oavsett var man handlar gäller det ju att se till att få rätt rem.
 
Och lyckas man väl hitta rätt grej i Stigas kataloger kan man ge sig fan på att det har utgått från Stiga.

Denna 521 är troligen tillverkad av Bolens för övrigt. Bolens är senare uppköpt av MTD, men de tog inte med gamla snöslungor i det köpet så sprängskisser är jäkligt svårt att få fram rätt av. Garage24.se har i alla fall remmar till det mesta av gammalt skrot som finns på marknaden och i stort sett alla fackhandlare inom trädgård har ett konto hos dem för backup av gamla prylar.

En lite irriterande detalj med alla snöslungor är att i stort sett alla leverantörer använder samma sätt att ge dem ett handelsnamn, som i sig inte har så mycket med den riktiga modellbeteckningen att göra.

T.ex. har nästan alla märken en modell som heter 828, och det enda det säger är att maskinen har 8 hästkrafter och snöskruven är 28 tum bred. Detta är såklart för att det är lättare att sälja en maskin med en lätt beteckning istället för en krånglig, som t.ex. Stigas xx-xxxx-xx eller Husqvarnas xxx xx xx-xx (xx), men det blir lite knepigt när man sedan ska ha reservdelar till dem.

Standardkonversation vinterhalvåret:
"Hej, jag ska ha en rem till en Stiga 828"
"Jo, men den heter inte så egentligen, maskinen har ett artikelnummer på 8 siffror som vi måste ha"
"Men det finns bara den dekalen på, och det är väl inte så noga, det är väl samma till alla"
"Näe, det finns en riktig beteckning på, jo det är så viktigt och nej det är inte samma till alla"

Väldigt spännande. Lika spännande varje dag faktiskt.

Och nej, jag är inte bitter, inte så mycket åtminstone :)
 
Jo då.. fick tag i remmar idag hos Stiga återförsäljare. De varnade mycket riktigt för att det kan vara svårt med delar typ chassi och slungartiklar. Hittade en sprängskiss för modell 523 som stämmer ganska ok. Hittade också sprängskiss för motorn på en amerikansk sida.

Monterade remmarna och fick lite bättre snölängd. Måste nog fixa till drivningen på något sätt för den vill inte lika mycket som jag. Kanske får fixa något att sätta på fläktarmarna så det blir ännu bättre flås. Nån som har någon ide var man kan köpa eller fixa sånt?

Snöskärarna är lite buckliga och sneda och jag tycker de borde snurra lite snabbare. Gör det väldigt mycket att de är slitna??
 
RoTe
Kalle Anka skrev:
Jo då.. fick tag i remmar idag hos Stiga återförsäljare. De varnade mycket riktigt för att det kan vara svårt med delar typ chassi och slungartiklar. Hittade en sprängskiss för modell 523 som stämmer ganska ok. Hittade också sprängskiss för motorn på en amerikansk sida.

Monterade remmarna och fick lite bättre snölängd. Måste nog fixa till drivningen på något sätt för den vill inte lika mycket som jag. Kanske får fixa något att sätta på fläktarmarna så det blir ännu bättre flås. Nån som har någon ide var man kan köpa eller fixa sånt?

Snöskärarna är lite buckliga och sneda och jag tycker de borde snurra lite snabbare. Gör det väldigt mycket att de är slitna??
För att få bättre kastlängd:

Se till att utkastet och alla andra delar som kommer i kontakt med snö av hög hastighet är lackerat och vaxat! Det får alltså inte vara blästrat så metallen är naken.

Är impellern sliten går det att montera bitar av en tjock gummimatta på impellerbladen, så att utrymmet mellan impellern och huset blir så litet som möjligt.
 
jag har ingen snöslunga men håller på att bygga plogblad till min western 8/32 ut av ett oljefat. ska förstärka det och det ska bara gå att höja och sänka i olika lägen. till den har jag tagit höjdinställningen från en klippo 77. men jag funderar på hur jag ska fästa den?
 
Nåt förslag på sprutvax som funkar?

Finns impellerdetaljer som gummi mm att köpa i Sverige. Antar att dessa är mer av "funkar till alla" modell i så fall...??
 
RoTe
Kalle Anka skrev:
Nåt förslag på sprutvax som funkar?

Finns impellerdetaljer som gummi mm att köpa i Sverige. Antar att dessa är mer av "funkar till alla" modell i så fall...??
Man brukar använda vad som finns tillgängligt. Stänkskydd från lastbil, gummimatta till bagagerum osv.
 
Ok.. har ni sett några bilder hur dessa skall fästas så att man har något att gå efter??

Skönt med kunnigt folk!!..:)
 
Sm TS gör jag bara ett inlägg att det blev inget av med Stigan eftersom jag istället köpt mig en Husqvarna ST 276 EP istället. Fick tag på en som var knappt använd men till under halva priset vilket kan ses som rätt ok :)
 
Personligen så föredrar jag Husqvarna framför exempelvis Partner. Men har även haft en Stiga som jag var helnöjd med.

_______________________________
Snoslunga.net
 
Nonkan skrev:
Ja, då är det inte samma 521 som jag pratade om i alla fall :)

Modellbeteckningar på Stigas slungor blir lite konstiga, det bygger helt enkelt på motorstyrka och bredd, i ditt fall 5 hk och 21 tum bred, precis som den 521 jag pratade om.

Det är definitivt en 2-steg med 4-taktsmotor du har, sen hur gammal den är vetefasen.

Värdet är högre på 2-steg, de kostar ju mer. Nypris skulle jag tippa runt 9-10 000.

Kollar upp artikelnumret på jobbet imorgon, har faktiskt inte installerat Stigas servicecd på hemmadatorn, så skadad är jag inte än (även om det är på god väg...)
Med tanke på utseendet på tecumsehmotorn så tippar jag på mitten av 80 talet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.