Funderar på att bygga om mitt "pannrum" från vänster till höger bild. Pelletspannan är den stora rektangeln i den vänstra sidan. Kommer att använda som förvaring/upphängning av träningsgrejer och källsortering. Så en del brännbart material blir det ju.

Kommer sotaren bli ledsen i ögat? Eller är det ett lotteri?

Måste man förresten bygganmäla en sådan här ändring (tätbebyggt utanför detaljplan)?

skrmbildpannrumnuskpske.png
 
Tror inte sotarn blir ledsen för att du bara flyttar på (tar bort) en vägg.Har ca 30m3 ved staplat i pannrum har han inte sagt nåt om,huvudsaken man håller rent just framför pannan. God Jul! på er forumister :)
 
God jul på er!

MH du skriver "pannrum" och kanske då också vet att ett pannrum defineras som ett rum med eldstad överstigande 60 kW. Det är för den vanliga villan ju en ganska stor effekt, inte omöjligt stor, men ändå. Så det är med andra ord inte säkert att du har ett pannrum och då finns det inga byggnadstekniska krav på avskiljning av det utrymme i vilket din panna står.

Däremot ska du ändå ha skäligt brandskydd (lag som skydd mot olyckor, kap 2:2) vilket jag själv skulle tolka som ordning och reda kring pannan och ett rimligt gnistkastavstånd från pannan till brännbart material.

//Norrbottenstorpet
 
God jul själv, torparn! :) Jo , jag känner till det där men jag vet också att sotaren varit på mig om dörren in till "pannrummet" att jag skulle sätta på gips. Så det är väl lite sotarens privilegium att få bestämma vad som går eller ej, känns det som ibland. Min panna är på 20kW förresten.

Jag skulle kunna tänka mig att sätta dubbelgips occh en klassad dörr (längst upp i bild) och gips i taket (är väl reveterat nu) om det gör sotaren glad. Så blir hela rummet en find brandcell. Genomföringar med rör blir förstsås lite svårare, men kunnde göra ett ärligt försök.
 
Sotarna behöver lära sig grundläggande förvaltningsrätt och det mest grundläggande är att de måste ha stöd för sina tyckanden. Stöd hittas i Byggnadsverkslagen och Boverkets byggregler.

Det formella krav som kan ställas med nuvarande regelverk på dina ytskikt är ett lågt krav,
"– I byggnader i klass Br3 bör tak- och väggytor ha ytskikt av lägst klass D-s2,d0 (klass III)." (Boverkets byggregler) Till och med vanligt trä uppfyller gamla klass III= D-s2, d0. Ingen brandcell => inget krav på särskild dörr eller genomföringar.

Sedan kan jag tycka att det ändå är osmart att ha brännbart ytskikt i närheten av en panna, oavsett vad regelverket formellt säger. Det är inte heller dumt att sätta en enkel gips på dörren eller att täta genomföringar med stenull som sedan putsas/gipsfiller runt.

Ett reverterat tak innebär ju att eventuell brännbar stomme är inklädd i puts. Det är ju riktigt bra ur brandsynpunkt, även om det kanske inte kommer att hålla ett fullständigt brandförlopp innan putsen ramlar ner. Jag kan nästan vara säker på att ett reveterat tak uppfyller klass D-s2,d0, troligen avsevärt högre.

Med andra ord, sotarens tyckanden får inte vara godtyckliga och du kan självklart överklaga dessa enligt normal praxis i Sverige (förvaltningsdomstolsvägen). Att överklaga till första instans kostar inget men förutsätter att du fått ett föreläggande, inte bara ett tyckande. Enkla "minnesanteckningar" utan begreppet föreläggande har ingen juridisk bindande funktion och behöver inte överklagas.
 
Min sotare sa att självklart har man dörren till pannrummet öppen så att ev överskottsvärme kommer övriga huset till godo så behovet av tröskeln som inte fanns på plats vid tidigare brandskyddskontroll o anmärktes på av en yngre sotare som slutat ansåg han bara vara löjligt lika så anmärkningar på tätning av kabelgenomföringar som jag åtgärdat.. Fick även anmärkning på att stegpinnar på taket saknades tidigare vilket denne oxå ansåg löjligt :)
Hade inte behövt åtgärda något men fått allt utan anmärkning denna gång
 
Jag försöker tänka så här: om jag nu har gjort ett pannrum i IE30-klass med dubbel gips etc., så är ju anledningen till detta att jag på ett bättre sätt skall hinna skydda resten av huset om det skulle bli en mis-hap och det av någon anledning börjar brinna. Det är således för min egen skull och inte för sotarens skulle som jag säkerställer att pannrummet är IE30 överallt, vilket innebär att man får försöka täta genomföringar och hörn så att eld inte skulle smita ut så lätt där. Sen är det så att sotare inte är farliga, de är inte mylingar som springer omkring och bara vill sabba.
Min poäng:
1. Gör det så brandsäkert som det går, för din egen skull
2. Ha en bra kontakt med sotare och brandskyddsinspektörer, de har kunskap som du kan ta hjälp av i ditt eget förebyggande brandsäkerhetsarbete.
3. Använd byggregler i kombination med sunt förnuft.

//Per
 
Halleluja!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.