Skulle behöva lite hjälp från kunniga medlemmar. Vår granne gick bort för ett tag sedan och testamenterade bort sin tomt till en kvinna som nu vill bygga nytt hus längre upp på tomten 2 meter från vor tomtgräns och i princip vägg i vägg. Detta har vi överklagat, vi vill inte ha något nybygge på tomten. Nu till min fråga. Upp till våra fastigheter går en väg som vi har servitut på från vår andra granne. Däremot finns inget servitut som ger grannarna rätt att köra över vår tomt. Den tomt som den nya ägaren vill bebygga har ett hus idag som nås från en annan väg. De har således aldrig behövt använda vår väg för att komma till sitt hus utan har en annan väg. Får de bygglov så kommer de dock behöva köra över vår tomt där det idag inte finns något servitut. Vad jag har förstått så kan dom tvångsfå ett servitut om de får bygglov, stämmer det? Vilka rättigheter har vi isåfall gällande underhåll och typ av trafik som får nyttja vägen? Kan vi sätta upp grindar och ge ut nyckel till de som har rätt att utnyttja den för att skydda våra barn som leker på tomten? Finns det någon kunnig som kan hjälpa mig med det här?
 
Linro skrev:
Skulle behöva lite hjälp från kunniga medlemmar. Vår granne gick bort för ett tag sedan och testamenterade bort sin tomt till en kvinna som nu vill bygga nytt hus längre upp på tomten 2 meter från vor tomtgräns och i princip vägg i vägg. Detta har vi överklagat, vi vill inte ha något nybygge på tomten. Nu till min fråga. Upp till våra fastigheter går en väg som vi har servitut på från vår andra granne. Däremot finns inget servitut som ger grannarna rätt att köra över vår tomt. Den tomt som den nya ägaren vill bebygga har ett hus idag som nås från en annan väg. De har således aldrig behövt använda vår väg för att komma till sitt hus utan har en annan väg. Får de bygglov så kommer de dock behöva köra över vår tomt där det idag inte finns något servitut. Vad jag har förstått så kan dom tvångsfå ett servitut om de får bygglov, stämmer det? Vilka rättigheter har vi isåfall gällande underhåll och typ av trafik som får nyttja vägen? Kan vi sätta upp grindar och ge ut nyckel till de som har rätt att utnyttja den för att skydda våra barn som leker på tomten? Finns det någon kunnig som kan hjälpa mig med det här?
Du vill stoppa ett nybygge på någon annans persons mark?:rolleyes:

Att de ska bygga 2m ifrån tomtgränsen har du rätt att slippa men att personen vill bygga på sin mark har du inte med att göra tyvärr. Förstår läget men ville du inte ha grannar så får man tyvärr se till att äga all mark i kring sig.

Ang vägen, finns det en annan väg som de har rätt att köra på blir ju den officiell. Finns det inget servitut att köra på vägen utanför ert hus då är det bara att stänga av den.
Min lantmätare sa att de har möjlighet att få till tvingande servitut men de är ju bara i de fall där det bara finns en väg in till tomten. I ert fall finns ju en annan väg in till tomten som är den officiella till tomten.

Grannfejden nästa är dock risken d^_^b
 
Att det byggs nytt kan ni inte göra så mycket åt (däremot kan ni förstås överklaga placeringen om den blir för nära gränsen). Men ni kan kolla upp om grannen överhuvudtaget får ha två bostadshus på sin tomt. Finns det en detaljplan som reglerar detta eller ej? Överskrids byggytan på fastigheten med två hus? Är tanken att det gamla huset övergår till att bli en komplementbyggnad istället för bostadshus? Eller ska gamla huset rivas?

Om vi sedan antar att de får ett bygglov för ett nytt hus, så har de rätt till en väg till sin fastighet. men vad jag förstår så finns ju redan en väg från ett annat håll. Vad är det som gör att den inte kan användas som tillfartsväg? Blir det för brant?

Om det värsta (ur din synpunkt) inträffar, att de får ett vägservitut över din mark, så har du (om det är ett normalt skrivet servitut) ingen underhållsskyldighet, grannarna har bara rätt att anlägga och underhålla väg över din mark (förhoppningsvis formulerat med en preciserad bredd och sträckning, ibland är det så löst skrivet att de nästan kan dra vägen hur de vill över din fastighet...). Däremot får du inte sätta upp hinder, en låst grind skulle nog uppfattas som hinder, en olåst grind däremot är väl något man kan diskutera med grannen om.

Om ni nu får en gemensam väg (som sedan fortsätter över din tomt med ett servitut) så kommer ni med största sannolikhet att bli gemensamt ansvariga för skötsel och underhåll av den delen av vägen som ni båda utnyttjar, dvs den som idag leder till din tomt och som bara du nyttjar.
Se det positiva också; du får någon som delar ansvar och kostnader för snöröjning, grusning etc.
 
Redigerat:
Tack för era svar! Jag spånar vidare utifrån era svar. Anledningen till att vi inte vill att dom ska bygga är placeringen av deras tilltänkta hus och garage så nära vårt hus. Det är inte detaljplanerat område så jag har förstått att 4 meters gränsen inte gäller då. Men det är ute på landet och vem vill bo med tre hus så tätt på rad i ett enskilt läge ute på landet? Vad kommer hända med värdet på våra hus om vi vill sälja? Vad gäller vid brandskydd när husen hamnar så tätt? Stämmer det att de måste bygga i speciellt anpassat material? Vart kan man kolla om man får bygga två bostadshus på tomten? Båda husen ska stå kvar. Har det med tomtens storlek att göra? Vi ska skicka in synpunkter nu till byggnadsnämnden. Vi är oroliga över insyn och skymmande av sol på våra altaner ska man ha med sådana argument? En stor oro är även att de ska spränga så nära vårt hus. (De ska bygga uppe på ett berg) Vad gäller då? Vi bor i ett gammalt hus på nästan 100 år. Hur klarar det ett sprägningsarbete så nära? Sedan är det ju såklart detta med deras vatten och avlopp. Hur blir det med tre brunnar och avlopp så tätt? Dessutom har vi borrat för bergvärme. Hur kommer det påverkas? Finns det något annat användbart argument man kan få tips om? Vi ställer oss positiva till att de istället bygger till det hus de redan har så vi är inte negativa till att de ska bygga, bara placeringen. Tomten de ska bygga på är lite speciell, den är bara 14 meter bred och de ska bygga ett två våningshus på 122 kvm och ett dubbelgarage också som då hamnar framför vårt uterum och altan.

Sedan till vägen. Den går inte att göra en väg från deras nuvarande hus eftersom det är brant och deras nuvarnade hus står ivägen då huset upptar i princip hela deras tomt i bredd. Tanken med grind är inte att stänga av utan bara som ett skydd för att våra barn inte ska komma ut på vägen. Grannarna på andra sidan den tilltänkta tomten kör redan idag över vår tomt, men det har vi ju aldrig haft problem med och de är positiva till grind. Det var faktiskt dom som föreslog det. Grinden ska alltså vara olåst. Beträffande våra nya grannar så kommer det bli ytterligare en familj som sliter på vår väg och vi ser det som en nödvändighet att reglera hur den får användas om de nu får ett servitut vilket jag gissar att de får om de får bygglov. Vart kan man vända sig för att få hjälp? Lantmäteriet? Sedan har vi en väldigt brant backe upp till våra hus som det finns ett servitut på från ytterligare en granne. Den är väldigt smal och med dåligt underlag. Vi känner stor oro över hur denna väg kommer att tåla en belastning om de ska bygga och ta upp stora fordon där. När vi renoverade hemma så ville byggarna inte köra upp några tunga fordon när det var för varmt med oro att köra sönder vägen. Utan den vägen till våra hus blir vi helt strandade. Kan vi neka stora tunga fordon att åka över vår tomt? Det räknas väl inte som normalt bruk av vägen? När vi borrade efter bergvärme fick de ta vägen över vår grannes hästhage för att de inte kunde belasta backen.

Jag vill verkligen inte göra mig ovän med någon samtidigt som vi vill att det ska gå rätt väg och vi vill göra det vi kan för att undvika bygge. Om det skulle bli så att de får bygga vill vi inte ha något bråk utan få leva i lugn och ro. Tyvärr är kvinnan som ska bygga ett synnerligen otrevligt kapitel. När vi grannar sa att vi inte hade något emot dom utan bara placeringen av huset och när allt var klart oavsett åt vilket håll beslutet gynnade så hoppades vi att vi skulle kunna lägga det bakom oss efter att myndigheter hade beslutat åt oss. Då förklarade hon för oss att tack vare att vi grannar hade överklagat så hade hon inte fått upp sitt hus så snabbt som hon hade tänkt och därför skulle hon aldrig förlåta oss utan se till att göra våra liv till ett helvete genom att bygga sitt hus och sedan sälja det till människor som vi inte skulle vilja bo jämte så att vi skulle tvingas flytta. Ja, inte så roligt att höra när man står med små barn hemma som man vill ska växa upp på ett lugnt ställe. Nu är hon väl bara en tokkärring, men inte roligt ändå.

Nu blev det en massa "dumma" frågor från en okunnig på en gång, men kanske finns det någon som kan hjälpa mig att bena lite i det här.
 
En av grundbultarna i servitut är att de skall leda till ändamånsenlig markanvändning. Detta gäller båda fastigheterna.

Även om servitut avseende en ny väg till grannens fastighet skulle anses bidra till mer ändamålsenlig markanvändning för denna fastighet, så kommer samtidtigt villkoren för er fastighet att försämras.

För att servitut skall kunna beviljas så måste det totalt sett leda till en förbättring vad gäller ändamålsenlig markanvändning, och det är här ni måste sätta in stöten när ni vägrar servitut.

Jag skulle tala med lantmäteriet om saken för att höra deras synpunkter, och sedan eventuellt anlita en fastighetsjurist.
 
Mikael_L
Linro skrev:
Anledningen till att vi inte vill att dom ska bygga är placeringen av deras tilltänkta hus och garage så nära vårt hus. Det är inte detaljplanerat område så jag har förstått att 4 meters gränsen inte gäller då.
Tvärtom, det är nästan den enda regeln som gäller.
minst 4,5 meter från fastighetsgräns ifall angränsande fastighetsägare inte går med på detta.
 
Som sagt 4,5 m gäller. Jag tror att grannen ev. kan lyckas få igenom dte ändå. Men det är stor chans/risk att summan av avvikelser, flera boningshus på tomtem, avstånd till er tomt, serivtutsstrul innebär att det blir stopp för bygglovet.

Om vi antar att de faktiskt skall bygga ett hus till på tomten, inte stycka tomten, då tror jag att det räcker med att det finns en naturlig väg in på fastigheten, dvs att de inte kan tvinga fram ett servitut bara för att de vill bygga hus på en otillgänglig del av fastigheten.
 
Jag är absolut ingen expert, men det känns inte som att de kan få ett servitut för att det är för brant från den väg som redan finns. När vi kollade på tomter så var det en som vi var intresserade av men som vi valde bort p.g.a. att det var för brant för att följa reglerna om tillfartsväg om vi bygde där vi tyckte huset passade bäst. Och då låg det en väg ovanför också med bara 4 meter av grannens osymmetriska tomt imellan. De som sedan köpte huset har varit tvugna att bygga längst ner på tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.