Hej

Funderar starkt på att byta värmesystem och blir då av med min FLVP till förmån för större jordvärmepump. Då återstår att lösa ventilationen och ur komfortperspektiv vill jag installera ett FTX-system. Min tanke är ju att återanvända frånluftsrören jag redan har och komplettera med en stam för tillluft. Dimensioneringshjälp skulle uppskattas för en lekman som jag. Några uppenbara fel som behöver rättas förutom frånluftsrören som väl räknas som "snickarmonterade" ? Har högre i tak (2,65) + fri takhöjd i kök/vrum vilket ju ger mer invändig volym, kan man fortfarande räkna med 0,35*kvm ? Tilluft går jag med en 160 huvudledning med förgreningar 125 till resp rum. Huvudledningen måste iom sadeltaket göra en böj uppåt resp neråt så jag antar att en del lock måste in för att möjliggöra rengöring? Uteluft blir en 200 ut genom gavel, behöver uteluft ljuddämpas? Avluft blir genom takhuv.

Lite siffror:

Frånluft:
356m3 => 49 l/s
0,35*129 => 45 l/s

Bad: 20 l/s
WC: 10 l/s
Tvätt: 10 l/s
Kök: 10 l/s
Summa: 50 l/s

Tilluft:
0,9*frånluft=> 44 l/s

Sov1: 8 l/s
Sov2: 4 l/s
Sov3: 4 l/s
Vrdg: 14 l/s
Mat: 14 l/s
Summa: 44 l/s
 
Har samma problem själv. Har kommit så pass långt att jag håller på att justera in systemet nu men har lite svårt att bestämma mig för flödena i rummen. Det är väl framför allt sovrummen som man kanske bör ha mer flöde i än 4-8 l/s, jag vet att detta är de rekomenderade flödena men samtidigt är det i dessa rum man är mest (per dygn) och då går inte ekvationenen ihop om man samtidigt ska ha 0,5 luftomsättningar/h utan att överdimensionera flödet till vardagsrum. Men samtidigt börjar flöden över 10 l/s komma över ljudtröskeln i sovrummen och det går bort fullständigt för mig. Jag tror det kommer sluta med att jag bara gör 0,3-0,4 omsättningar/h i huset för att få vettiga flöden i både sovrum och v-rum.
Skriv gärna här i tråden vad du kommer fram till själv.
 
10 l/s bara? Enligt nån lathund på Fresh hemsida kan ett 125 rör flöda 40 l/s och då ligger hastigheten runt rekommenderade max 3 m/s (3,2 m/s) ?
 
Mikael_L
ltfrebac skrev:
... Har högre i tak (2,65) + fri takhöjd i kök/vrum vilket ju ger mer invändig volym, kan man fortfarande räkna med 0,35*kvm ? ...
Jag är ju verkligen verkligen inte kunnig på detta, men med denna måttliga höjning av takhöjd och därmed volym tror jag inte påverkar resultatet. Du behöver knappast räkna på annat sätt av denna anledning.
Antal människor, tvättar, pastakok osv påverkas väl inte av 15cm mer takhöjd. :)
 
Håll dig under 10 l/s i sovrummen för att klara ljudnivån även om tillverkaren på donen säger att dom klarar mer. Förvisso är sovrummet ett av de rummen som man tillbringar mest tid i men samtidigt är det ett av få rum där man verkligen har möjlighet att höra sus och aggregatljud tydligt.

Tänk även på att 0,35*kvm är en riktlinje (ibland tolkad som ett krav) men att du inte bör kompromissa komfort eller ljud i ett enskilt rum för att nå detta. Når du endast 0,3 eller 0,25 med hög komfort varför gå vidare?

Ser man på din frånluftsberäkning ovan per rum så är väl den inte allt för tokig. Dock viktigt med 20 l/s från ett badrum att du tänker på val av don för att unvika sus. I ditt badrum modell större och tex stort badkar kan det vara lämpligt att dela upp till två frånluftsdon som vardera tar 10 l/s av dessa. Ett mellan dusch och toa och ett över badkaret. Kök kan du gå något högre på i flöde om du skulle vilja. När det gäller donplacering för frånluften i köket skulle jag valt att sätta den närmare spisen till för att unvika att få en luftrörelse ut mot vardagsrummet som tar med sig missat os från matlagning Utifrån ritningen ungefär där kanalen skärs av diagonala linjen men det är svårt att säga utan att se planlösningen på plats.

När det gäller tilluften så sikta på runt 8 l/s för sovrum med plats för dubbelsäng och 4-5 l/s i de med plats för enkelsäng. Mellanstora rum så sikta lite i mitten. I ditt fall skulle jag ev balanserat upp de mindre somrummen lite mot ett mindre flöde i matrum och vardagsrum. Kör du en 160mm stam med 125mm avstick till respektive don går det att justera i efterhand med vettiga don grejer så du kan kompencera ev ljudproblem.
 
Redigerat:
Ahh man tackar för input:en.
Frånluften i bad har två 125 don men dom sitter "i serie" på en 125 stam.
Tilluft, där menar du att man går ner till 10 l/s på mat-vrdgrum och går upp till 8 l/s då i de mindre sovrummen?
 
Sitter dom i serie är det inget problem med 20 l/s då, hade du tagit det på ett enskilt don kanske det hade susat en del.

När det gäller tilluften så var det ungefär så jag menar. Normalt har du inget problem med överluft från sovrum till vardagsrum osv så sikta på något högre flöde till sovrummen och något lägre flöde till vardagsrummet och matplatsen
 
Tack för tipsen myrstack. Jag höll på 5-6 timmar igår och mätte, skruvade på spjäll, mätte, ändrade flöde på aggregat och mätte. Gjorde mängder med iterationer men nu är jag rätt nöjd och hamnade faktiskt ug på dina siffror. 20 resp 15 från badrummen. 10 till sovrum med två sängar och 6 till de med en säng. 15 till v-rum och 15 från kök.
Ligger totalt på 0,4 omsättningar/h och det tror jag räcker. Donen i sovrummen är i princip ljudlösa >1m ifrån.

Lite förvånande var förhållande mellan uppmätt flöde och inställt flöde på aggregatet. Jag mätte mellan 20-30% mer på tilluften och 30-40% mer på frånluften. Är det normalt eller? Aggregatet är en Systemair VR400DC och mitt instrument en TSI VelociCalc som enligt killen jag lånade det av är kalibrerat (och kostar runt 10000:- så det är inga skitsaker). Det var endast på maxflöde som uppmätt och inställt var detsamma vilket jag tolkade som att aggregatet inte orkade öka flödet när man gick från 75->100%
 
Nu vet jag inte exakt hur ett sådant aggregat mäter luftflödet men i många aggregat sker det med principen en viss fläkthastighet ger ett visst luftflöde och i denna ekvationen förutsätter ett visst tryckfall. I många ekvationer är detta tryckfallet 100-200Pa där man ofta räknar med det senare vid dimensionering för att veta att aggregatet är tillräckligt krafigt. OM aggregatet beräknar ett kalkylerat lyftflöde på det sättet och du har ett mindre tryckfall i ditt system kommer du ha ett högre flöde vid samma fläkthastighet som hos en person med ett mer komplext system eller klenare kanaler. I dessa fallen är det helt normalt.

Om du i aggregatet har en annan funktion för beräkning, tex en normal flödesmätare som fungerar med avkylning osv är förklaringen en annan och ev mer komplex.
 
Jo, jag tänker likadant som du, problemet är att jag tror det är det senare fallet som är aktuellt eftersom ett VR400DC kan flödesreglera vilket "borde" innebära att den mäter flödet. Den kan ju iof gå något smart beräknat värde. Eftersom mätintstrumentet kostar ug 100ggr mer än vad de kostar på en ev givare i aggregatet så "borde" instrumentet vara det sanna värdet men säker kan man ju inte vara.

Tycker nog själv jag har hängt på en jäkla massa rör, böjar och don (7 tilluft och 4 frånluft i 3 plan) så det borde inte vara ett lätt system att driva men jag har försökt hålla mig till 160mm så långt det går och sen ner till 125 vid slutdämpare och donet.

edit,
har pratat med Systemair nu och det är ett beräknat värde de kör med men enligt honom var det så pass bra att de numera aldrig mätte upp flöden efteråt utan gick helt på börvärdet.
 
Redigerat:
Mikael_L
ltfrebac, hur har det gått med ditt projekt?

Det var ju en ruggigt lovande början här, med ritningar och tabeller och allt. d^_^b

Jag ska precis börja rota ordentligt i mitt eget, så jag har kammat genom hela forumet nu. :)
 
Mmm kan väl säga att projektet fortgår, om än i maklig takt. Av praktiska skäl har dock ritningen fått modifieras ett par ggr och dessa ändringar finns inte nedritade så att säga. Efter att ha varit inne på vindsmonterat först, gled funderingarna iväg till ett aggregat monterat inomhus. Tyvärr hade jag inget lämpligt utrymme inomhus för ett så stort aggregat jag ville ha, så nu är jag tillbaka på vindsmonterat. Statusen idag är att det på kallvinden snurrar ett Flexit UNI-3. Frånluften är inkopplad och i drift för att upprätthålla ventilationen i huset. Tilluft är påbörjat med 1 st ventil klar. Arbetet avstannade dock vid jul och nu har vi -20C så arbeta på kallvinden är inte aktuellt just nu. Valde ett UNI-3 för att det aggregatet är lämpat för både inomhus och kallvindsmontage och vid en ev tillbyggnad av groventre kommer aggregatet att flyttas inomhus.
 
Redigerat:
LIte bilder på FTX uppe på kallvinden. FTX-aggregatet ligger på golvspånskiva, 2x45 stenullsmatta, 1x13mm robust gips.
 
  • 298370_314182428598278_100000195694724_1506806_1477102126_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 392077_314183135264874_100000195694724_1506809_1106419017_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anslutningslåda och tillhörande tilluftsventil monterad och klar.
 
  • 385439_332313003451887_100000195694724_1573555_1078440424_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 387311_333035403379647_100000195694724_1575683_276497590_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontrollpanelen. Valde den större styrningen Flexit CI-600
 
  • 389320_317056471644207_100000195694724_1519737_2044862638_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.