Tycker denna var fräck

crack-side2.jpg

Mera bilder här

Borde väl inte vara så svår att göra själv? :blushing:
 
Coolt!
 
Att göra ett liknande bord i målad mdf är nog ganska lätt. Att fanera samma mdf och såga faneret efter delningen - lite småknepigt men görbart. Att såga massivt med så skarpa hörn och ändå behålla kontinuerlig ådring -- Verkar svårt. Kanske med några speciella japansågar som en Ryoba Noko Giri som kan såga hål mitt i en skiva. Andra förslag?
/B
 
d^_^b OUCH! tack för inspirationen! Nästa projekt är spikat! frugan har redan lagt en beställning... Måttanpassat förståss...
 
Bengtn, mina gick åt hållet med målad MDF. Dvs, fixa ihop bordet och lämna in för sprutlackering. Räcker 19mm MDF eller bör man ha tjockare?

Slacker, du kommer säkert hinna före. Fixar du en utförlig DIY då? ;)
 
gadu^ skrev:
Slacker, du kommer säkert hinna före. Fixar du en utförlig DIY då? ;)
Ha! Jag önskar! Kommer att köra på 19mdf då jag har ett par ark stående i verkstan.

Roliga i kråksången är att frugan tyckte jag skulle ta ett par timmar i verkstaden och köra testbitar för att få till passformen... sen hur jag skall hinna mellan huset och den där vet jag inte..

Men om jag är först så visst!

d^_^b
 
Borde inte effekten bli nästan lika cool om man gjorde mjuka/runda taggar istället? Det blir i alla fall en miljon ggr lättare.
 
Om man sågar skivan innan man fanerar den kanske det går rätt lätt att bara skära upp faneret efter att man limmat på det.
 
San Andreas! Det är naturligtvis roligare om man bor i Kalifornien.
 
Ett sätt om man vill annvända sig av färdig fanerade är att göra en fräsmall och använda sig av 3mm pinnfräs. Men man får fräsa från båda sidor. Efter det så filar/slipar använder stämjärn eller vad man nu vill använda för att fixa till inerhörnen. Använd sedan kantlist som strykes fast. Gera långsidorna.

Mvh Pär H
 
Är det bara jag som tycker det ser ut som det är gjort av plywood?
 
Plywood? Menar du själva mönstret? Det ser väl ut som ett ganska tråkigt men vanligt ekfaner tycker jag iaf. Vad som döljer sig under är svårt att säga men mdf känns väl som det säkraste materialvalet.
 
Efter att ha granskat bilderna igen så får jag ta tillbaka uttalandet om plywood.
Prinsen har helt rätt, ser ut som tråk-ek (ej att blanda ihop med vacker ek ;)).
Dessutom ser den ut att vara kantad med äckligt plast kantband.
Uäck! *måillasmiley*
 
Jäkligt coolt faktiskt! Kanske blir ett vårprojekt :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.