Status
Inte öppen för fler kommentarer.
(Jag lånar min killes användare)

Alla ni erfarna...

Nu har vi kommit till punkten i renoveringen av köket där jag måste börja lista ut vilken typ av färg som passar bäst på väggar och köksskåp.

Vi kommer att bygga all köksinredning själv, vi har pärlspont hela vägen upp till taket ovanför diskbänken. Alltså inget kakel eller liknande.
Vi vill såklart att så lite fukt som möjligt ska kunna tränga in bakom panelen och vi vill kunna torka av färgen med vanliga rengöringsmedel utan att det blir fläckar i färgen.


1.Vilken färg bör jag använda med tanke på pärlspontens placering?

2. Måste man sandpappra/slipa upp ytan när man målat första varvet med linoljefärg? (har för mig jag läst det någonstans)



Tacksam för alla svar!

Charlotta :x
 
Ställer du frågan i byggnadsvårdsavdelningen istället blir nog svaret självklart:) Jag tror det är bäst att sandpappra mellan färglagren, men gör det sällan själv:-O
 
Hehe!

Det var av exakt den anledningen jag inte frågade i den avdelningen av forumet :D
Vill ju ha en så neutral syn som möjligt på vilken färg som faktiskt är bäst till ett kök..

Jag känner att sandpappra vore helt över vad jag har lust med då det är ganska stor yta sammanlagt som ska målas...

/Charlotta
 
BillyBragg skrev:
Det var av exakt den anledningen jag inte frågade i den avdelningen av forumet :D
Vill ju ha en så neutral syn som möjligt på vilken färg som faktiskt är bäst till ett kök..
Klokt tänkt ;)
 
Jag skulle använda linoljefärg över diskbänken. Oljan tränger ju verkligen in i trä, vilket ingen modern färg gör. Vad som faktiskt är bäst beror väl på vad man menar med bäst? Är det bäst om det torkar fort så man kan måla 2 tjocka lager samma dag (det tycker vi ibland:) ). Eller är det bäst med 4 tunna, tunna linoljelager som liksom impregnerar trä? Jag tror båda varianterna är lika avtorkningsbara när de är genomtorra.

Det blir en helt annan känsla med linoljefärg! Vi har ju just gjort ett helt rum UTAN linoljefärg, beroende på torktider och sånt. Resultatet blev att sambon fick måla allt, jag blev bara irriterad. Tydligen kan jag bara måla med linoljefärg:) Men visst blev det snyggt till slut ändå.
 
Jaha, ja tydligen skrev jag med sambons inlogg.... :)
 
Linoljefärgen är ju den klart mest vattenbeständiga träfärgen som finns på marknaden skulle jag säga. Om slipning, du MÅSTE inte, men det blir 100 gånger vackrare. Och det går rätt fort att dra av pärlsponten med en kloss.
 
Personligen är jag mot att måla med (lin)oljefärg eller -lack inomhus, men om du ska göra det så får du se till att ventilera ordentligt. Det finns bra akrylfärger (vattenbaserade) som gör jobbet lika bra och just i det här fallet hade jag vid valet av akrylfärg valt en lämplig grundfärg för att får den att hålla lite bättre. Men vill du vara på den säkra sidan så ska du köra med linoljefärg.
 
  • Gilla
MrKylen
  • Laddar…
Du kan måla med linoljefärg helt utan lösningsmedel också. Funkar utmärkt! :)
 
Jag tycker det är helt absurt att måla med en linoljefärg inomhus. Färgerna är extremt utvecklade i dagens läge då det blev förbjudet för målare/fabriker o.s.v att använda olja när det finns vattenburna alternativ 1986. I slitbarheten och till ytan är vattenburet och olja densamma, dock vid fönsterbänkar kan den vattenbaserade färgen lämna ringar efter sig från krukor etc när träet är i kontakt med direkt solljus. Men i oljeburna alternativ gulnar ljusa kulörer, och det tar inte speciellt lång tid.

När jag läser sådant påhitt som att olja är mest vattenbeständigt får jag mig ett gott skratt, eftersom alla som har kunskap inom ämnet vet att oljan/vattnet är bara till för att man ska kunna måla upp färgen på ytan, när färgen torkar avdunstar oljan eller vattnet och gör ingen större nytta är så. Kan dock hålla med om att oljan är mycket lättare att måla med, eftersom den flyter ut bra utan några speciella redskap till skillnad från den vattenburna där redskapen är allt.
 
  • Gilla
MrKylen
  • Laddar…
Oljan avdunstar inte, den oxiderar/torkar.
 
Med en lineoljefärg får du träts struktur att framstå väldigt tydligt, något som är svårt med andra färger, då de kräver tjocka lager. Om man vill ha fram struktuern är en smaksak.

Skillnaden mellan linoljefärg och många andra är precis att linoljan tränger in i trät betydligt bättre, och då får man en längre hållbarhet i trät. Det är liknande effekt som om man på utsidan av huset målar med en slamfärg eller moderna alternativ, slamfärgen kryper in i trät, något som många moderna färger inte gör, de kan i sin tur bilda en slityta på utsidan, som dock blir känslig om det blir hål i den.

Att välja färg inne är mer en smaksak och fråga om utseende, att välja fasadfärgen är mer en fråga om funktion.
 
Carolinerullgardin skrev:
När jag läser sådant påhitt som att olja är mest vattenbeständigt får jag mig ett gott skratt, eftersom alla som har kunskap inom ämnet vet att oljan/vattnet är bara till för att man ska kunna måla upp färgen på ytan, när färgen torkar avdunstar oljan eller vattnet och gör ingen större nytta är så. Kan dock hålla med om att oljan är mycket lättare att måla med, eftersom den flyter ut bra utan några speciella redskap till skillnad från den vattenburna där redskapen är allt.
Och när jag läser såna inlägg som ditt så får jag mig ett gott skratt. Att oljan skulle avdunsta och inte göra nån nytta var det dummaste jag hört. Har du nån gång haft en köksbänk i trä? Vad händer när du inte sköter och oljar en sån? Oljan sugs in i träet, det vet alla som målat med linoljefärg och förbehandlat med halvolja. Att oljefärgerna inte ska användas för yrkesmässig målning gäller ju de lösningsmedelsbaserade och det har ju såklart giltiga skäl. Linoljefärg utan andra lösningsmedel än oljan själv skulle nog mycket väl gå att måla med för yrkesmän om det inte var för att det tog lång tid.

Vårt hus har stått i 75 år med originalpanelen och målats bristfälligt på senare tid. Dock målat med oljefärg tidigare. Där oljefärgen fått sitta och åldras har inget mer hänt än att färgen börjar bli smulig. Där man målat med modernare vattenburna "plastfärger" har panelen börjat mögla och är helt svampig under färgen. Dra dina egna slutsatser.
 
Sedan att oljefärg krackelerar eller kritar sig spelar förstås ingen roll? Det finns inget bättre än akrylatfärgen att använda sig av utomhus, det är mycket delade åsikter om detta men det är faktum att den håller längst eventuellt blandprodukterna (akryl/olja) . Att din panel har möglat är ju jättetråkigt att höra, men detta beror nog inte på själva täckfärgen utan vad man har under, Grundolja, Grundfärg? Inomhus är det knappast någon skillnad på alkyd/vattenburna färger i kvalité eller hållbarhet (förutom de punkterna jag skrev innan) det var alltså lösningsbaserade produkter jag talar emot.
 
Spontant undrar jag varför man överväger linoljefärg? Det är 2011 och till och med alkydoljefärgen har (till viss del) gått ur tiden. Alltså färgtypen som "ersatte" linoljefärgen.

Att använda linoljefärg på fasader osv finns det många icke-praktiska orsaker till, men det var ju inte det relevanta här.

Till ett kök är vanlig vattenburen halvblank eller blank snickerifärg kanon att använda. Finns ingen anledning att krångla till det med något annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.