Ni som bygger eller har byggt hus, hur hittade ni er KA? Vi har en kontakt men vill såklart ta in fler offerter samt referenser från KA här i Stockholm. Jag vet inte riktigt hur vi ska hitta någon bra? Googla?
Är det bra att ha en Ka som arbetat med husfirman tidigare?

tacksam för era svar!
 
Jag skulle undvika att ta en KA som husfirman rekommenderar. Vi hittade vår genom att ringa och prata med några stycken, och valde därefter den vi kände störst förtroende för.
 
så det är ren känsla man ska gå på då? hur fick ni tag på de ni pratade med då?
 
Vi knackade dörr hos en del som nyligen byggt och valde den som fick bäst rekommendation. Listan vi fick från husfirman använde vi som refrerens för vilka vi inte skulle anlita. Huset är ännu inte färdigt men vi är väldigt nöjda med vår KA så här långt.
 
mhg_3 skrev:
så det är ren känsla man ska gå på då? hur fick ni tag på de ni pratade med då?
Jag skulle inte vilja säga att det är helt på känsla, utan mer en kvalificerad bedömning. Vi gjorde en lista på vad vi ville få ut ifrån vår KA, och hade en diskussion utifrån detta då vi pratade med några stycken. Vi frågade t.ex. vad som ingick i normalarvodet, om vi fick vara med vid platsbesök, om han/hon kunde hjälpa till även med andra saker som inte ingår i de arbetsuppgifterna en KA normalt har (vi hade t.ex. problem med dagvatten på vår tomt och hade viss hjälp vid kontakterna med kommunen om detta). Vi frågade även om andra saker som jag nu har glömt bort (det är snart 3 år sedan vi gick igenom denna process).

Sedan kan det vara en fördel att ha en KA som bor i närheten av bygget om man vill att han/hon skall göra något extra besök på byggplatsen. Här finns en sökfunktion för att hitta en KA:
http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/hitta-kvalitetsansvariga-kontrollanter-intygsgivare/
 
mhg_3 skrev:
Ni som bygger eller har byggt hus, hur hittade ni er KA? Vi har en kontakt men vill såklart ta in fler offerter samt referenser från KA här i Stockholm. Jag vet inte riktigt hur vi ska hitta någon bra? Googla?
Är det bra att ha en Ka som arbetat med husfirman tidigare?

tacksam för era svar!
Ring Erat Bygglovskontor och be om 3-4 namn. Sen kollar ni på internet och sen tar den personen som anses vara ok.

Så gjorde jag när min vän skulle bygga (han är helt grön) och vi blev MYCKET nöjda. Ska använda den KA till mitt bygge med.
 
kamilenski skrev:
Ring Erat Bygglovskontor och be om 3-4 namn. Sen kollar ni på internet och sen tar den personen som anses vara ok.

Så gjorde jag när min vän skulle bygga (han är helt grön) och vi blev MYCKET nöjda. Ska använda den KA till mitt bygge med.
Jag försökte med det också men fick till svar att det är brott mot nån lag om en myndighet (alltså stadsbyggnadskontoret) rekommenderade enskilda personer. Fick bara ta del av hela registret av KA. Sen vet jag ju inte om det verkligen är så, men det var det svaret jag fick.

Personligen hittade jag min KA efter referens här på forumet....
 
jhenrikj skrev:
Jag försökte med det också men fick till svar att det är brott mot nån lag om en myndighet (alltså stadsbyggnadskontoret) rekommenderade enskilda personer. Fick bara ta del av hela registret av KA. Sen vet jag ju inte om det verkligen är så, men det var det svaret jag fick.

Personligen hittade jag min KA efter referens här på forumet....
Man måste kunna ställa frågan rätt. Annars får man inget veta ;)
 
Ställde också frågan till kommunen efter ditt tips kamilenski och fick bara längen till boverket... men nu lyckades jag precis få ett tips helt oväntat då jag pratade med en person över telefon. Hon frågade vilka vi valde mellan och en av dem var den hon alitat för tre år sedan, dyr men bra tydligen. så kanske löser det sig ändå :)

Men att det är så svårt att få tips här ändå... blir jag nöjd så ska jag tipsa alla som frågar :D
 
Man kan:
* Kolla på boverkets hemsida över vilka som är certifierade.
* Höra med andra som byggt. Finns det inga i den egna kretsen så kan man mycket väl knacka dörr i ett närliggande nybyggt område.
* Söka på Eniro.
* Höra här på Byggahus.se
* Höra med sin byggnadsinspektör på kommunen (vissa kommuner har iallafall förteckningar över vilka som är aktiva i regionen)
* Kolla med SBR eller KARF som organiserar en hel del av rikets KA.

Oavsett var ni får tag på namet, kolla med referenser! Låt KA ta fram en lista på 10 referenspersoner som han utfört jobb åt. Kolla med 2-3 st på den listan. Hör med kommunens byggnadsinspektör om de vet med sig att denna KA har skött sig som han ska.
Se sedan till att vederbörande har F-skattsedel och ansvarsförsäkring.
Teckna ett skriftligt kontrakt så att ni är överens om priser etc.
 
Tack för tipsen volov, vi har nu bokat en KA som vi kollat referens på (inte lika många som du skrev dock...) som har gott rykte om sig. Lite dyr dock... men det är en skitsumma i sammanhanget :)
Kontrakt har vi dock inget ännu, ska nog jaga på lite där så jag har det på papper!

Kommunen vill inte lägga sig i detta val utan hänvisar bara till Boverket, iaf i Tyresö där vi ska bygga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.