Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Vi vill flytta in tidigare än tillträdesdatum som är 1 mars. Nuvarande ägarna vill mer än gärna bli av med huset tidigare än så också. 1 februari är ett troligt datum.

Nuvarande ägarna betalar ju ränta för huset nu när det står tomt, vilket bör medföra en betydande kostnad förutom driftskostnaderna.

Är det därför rimligt att pruta på driftskostnaderna för att flytta in en månad tidigare? De skulle ju tjäna på att bli av med det. Alltså att vi delar på driftskostnaderna för den månaden.
 
Thomas59
Givet att ett nytt köpekontakt upprättas med ny tillträdesdag ska det inte vara några problem. Att flytta in före tillträdesdagen utan att ändra i kontraktet är absolut inte att rekommendera. Sök tex på nåt i stil med "tidigare tillträde" här på forumet så hittar du några av problemen som kan uppstå.
 
Tack! Det är aktuellt att upprätta nytt kontrakt.

Men kan vi pruta på priset för den månaden, dvs att dela på driftskostnaderna?
 
Man kan prova med allt. Men det är inte säkert säljaren går med på detta!
 
Thomas59
blob skrev:
Tack! Det är aktuellt att upprätta nytt kontrakt.

Men kan vi pruta på priset för den månaden, dvs att dela på driftskostnaderna?
Kan och kan, det är ju en förhandlingsfråga. Nåt krav på att säljaren ska sponsra ert boende kan ni ju rimligtvis inte ha men det kostar iofs inget att fråga lite försynt. Det måste väl ändå röra sig om begränsade kostnader för driften, typ nån/några tusenlappar i uppvämning. Flyttar ni in är det väl annars rimligt att ni står för driftskostnaderna från och med tillträdet. Varför tycker du att säljaren delvis ska göra det?
 
Thomas59

Tänkt dig bara.
Säljare ett äldre par som måste hålla +8 gr värme. Inget varmvatten. De bor inte där. Har nästan inget lån kvar på huset. Kostnad 1 mån kanske en tusen lapp.

Köpare. 2 vuxna 2 barn. Måste betala mycket ränta i en månad. Måste hålla minst 21 grader. Har ej bundit elen. Måste betala för varm vatten och belysning. Kostnad kanske 8000 just den kalla månaden.
Amortering ska vi inte prata.

Klart de vill betala bara 50%. Men vill säljaren göra det? Är de korkade går de med på detta.

Skulle ngn som kan tänka göra det?

Haha. Men försöka kan man.

Lycka till!
 
Jag gissar att säljarna har lån kvar på villan och därmed betalar räntor på några tusenlappar för denna månad. Detta slipper de om vi flyttar in tidigare. Därmed borde vi kunna pruta?
 
Prova. Och lycka till.

p.s. Själv ska vi sälja vårat hus snart för några mille. Och visst har vi lån på huset. Som kostar oss knappt 1500 i månaden. Skulle ngn komma med förslag att jag ska betala hans boende, kommer ja att skratta.
Med du bör prova. Skriv hur det gått! Hopas jag har fel.
 
Prata kan man ju alltid, men det låter i mina öron ganska sniket. Du vinner att du får ett tidigare tillträde vilket du vill. Säljaren vinner att han slipper en dubbelhyra. Det är redan en win win-situation. Som sagt prata kan man alltid, men om man bara har ett sniket förslag att komma med kan det finnas fördelar med att vara tyst.

Erik
 
Jag upphör aldrig förvånas över människors snålhet....
Hade våra köpare föreslagit detta hade jag fövisso inte förvånats eftersom de var de snålaste jag mött. Men jag hade nekat av ren princip.

Våra köpare erbjöds ta över kabel-tv abb. men nekade då de skulle ha egen lösning. Jag nämnde då att " -ja, gör som ni vill det kommer ändå finnas kabel-tv i huset en månad efter tillträde, då vår uppsägningstid är tills dess."
Sen ångrade de sig och ville ta över -Självklart sa jag och de fick ordna papprena på det med kabelbolaget.
Döm om min förvåning när sen övertagandet var från mitt uppsägningsdatum och inte från deras tillträdesdatum. De snåla jävlarna ville bara slippa anslutningsavgiften men inte betala för tv´n den månad som överlappet var. TROTS att de sparade ngn tusing på övertagandet.
 
Redigerat:
Känns sniket. Båda vinner på det men du vill ha hälften av det säljaren vinner på det?
Känns det inte bättre att bara vara glad och flytta in?

Förvånande att man kan köpa ett hus för gissningsvis ett antal hundra tusen och sen börja krångla om en tusenlapp för att säljaren dessutom gör dig en tjänst.
 
är du sugen på att dra förhastade slutsatser och låta lite smart, avsluta nästa inlägg med många, helst 4 frågetecken.
 
Redigerat:
Milkshaken
Är det undra på att många husaffärer blir rena mardrömmen????
Vad är det att snika någon/några tusenlappar hoit eller dit... Huset kostar väl ett par mille, och då märks väl inte en sån skitsumma,,,, då ska man kanske bo kvar....
 
Två val.

1. ny kontrakt med nytt datum...
2. tilläggskontrakt

Det konstiga är att mäklaren inte känner till detta! Vem har du som förmedlare?
Kalle Anka :)

Jag är orolig att en mäklare som inte vet detta kan ha skrivit ett köpekontrakt som kan sätta dig eller säljaren i klistret. En avräkningsnota skall alltid tas fram. Och ett ev tilläggskontrakt bifogas.
Tillträdes datum kan alltid ändras! Det skall dock ske skrivtligt som annat som har med fastighetsförsäljning att göra.
 
Milkshaken skrev:
Är det undra på att många husaffärer blir rena mardrömmen????
Vad är det att snika någon/några tusenlappar hoit eller dit... Huset kostar väl ett par mille, och då märks väl inte en sån skitsumma,,,, då ska man kanske bo kvar....
Du har uppenbarligen inga kunskaper inom ekonomi, håll dig därför borta från att skriva i forum som rör ekonomi, tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.