Vi har tänkt bygga ut genom att "skjuta ut hörnet" på huset cirka 1 meter. Med andra od bygga ut cirka 1 meter längs med två väggar. ((Vi begränsas av avstånd till grannar.) Trähus med vanligt sadeltak. Undrar på alternativa lösningar till att gjuta platta eller krypgrund. Någon som byggt med stolpar, eller liknande? För och nackdelar?
 
Nu begriper jag inte riktigt hur du menar men om du avser att bredda/förlänga huset med EN meter så kommer du att få en väldigt hög byggkostnad i förhållande till de kvm du får.

En skiss på hur du tänker skulle underlätta.
 
Hur är den bef. grunden gjord?
Ska du göra nytt tak på båda sidorna eller kommer det gå upp i takfoten?
 
En såpass liten grej borde väl gå att bygga på ett par rejäla plintar med stolpar.
 
Beror väl på markförhållandena? Här i den uppländska blåleran skulle inte jag bygga ut på några plintar, finns ett grannhus man gjorde så på och där sjönk ett par plintar i hörnet efter ett tag.
Generellt skulle jag gjort som den gamla grunden men vill man inte det av nån anledning skulle jag gjutit en sula som plintarna står på i så fall, men som sagt lite beror det ju på vad Ni har för mark.

Sen är min personliga åsikt att 100 cm är för lite för att bygga ut, inte värt vare sig energi, besvär eller pengarna. Ni får ju i princip plats med några stolar till sen är det fullt, i vårt område har flera löst detta genom att bygga på höjden istället. Visst är det en mycket större operation men å andra sidan får man nåt för allt slit.
 
Jan-Å skrev:
i vårt område har flera löst detta genom att bygga på höjden istället. Visst är det en mycket större operation men å andra sidan får man nåt för allt slit.
Precis vad jag ville komma fram till!
 
Jag har tänkte mycket på att bygga uppåt. Gjort kartongmodeller av olika utbyggnadsalternativ, och ritat och skissat... Men vi har en väldigt lutande tomt, och redan mycket trappor. Man blir ju inte yngre, och tänkte se om det går att lösa utan att få ytterligare en trappa. Existerande grund är på platta, med källare. Vi tänkte att utbyggnaden inte skall vara med källare, utan då knappt en meter över existerade mark. Huset står på berg, så ingen risk för blålera. Det bör gå att få till fasaden på ett bra sätt, för vi tänkte bygga uterum samtidigt. 100 cm utbyggnad räcker för att vi skall få till ett sovrum till, bla genom att vi får bort en bred korridor. Vi har dessutom en altan i anslutning till huset, och 1 meter kan den minska utan att bli för smal, men inte mer. Så vi funderar på om det finns andra som byggt ut "med överhäng" och vad man skall tänka på innan man ger sig på en sådan lösning.
 
Står huset på berg borde ju plintar fungera med stolpar upp till bärlinan eller så gjuter man plintarna ända upp, max 2 m mellan plintar har jag fått lära mej.
Jag är ingen expert på grundsättning men jag skulle ha föreslagit min hussnickare följande lösning. Gräv ner till berg, borra 3 hål per plint som man kan fästa armeringsjärn i, bygg formar (lr använd färdiga papprör) för att gjuta plintar c/c 60 upp till rätt höjd för bärlinan, fäst bärlinan 2"9 och regla upp nya väggarna + bjälklag (blir ju bara en regel) bygg en ny takstol längst ut. Anslut till befintligt hus, isolera enl senaste rekommendationen och slå på panelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.