Vet inte om det fungerar så här för alla. När du bestämt dig för att springa en mara så siktar du första gången på att bara ta dig runt. Halvvägs in i din träning får du iden att under fyra timmar ska vara möjligt. Vad kom den iden ifrån egentligen? Målinflation!

Att bygga. Du tänker dig först att du ska skaffa en tomt och sedan bygga ett litet sommarhus. Det spelar inte så stor roll hur stort och fint det är. Du ska ju ända bada mest på sommaren. Vad det lider så ökar ditt hus i storlek och komplexitet. Det kan ju ta en ände med förskräckelse misstänker jag.

Samtidigt, det kan nog vara bra att ta viss höjd när man bygger. Blir det inte jobbigt att efteråt konstatera att ett rum till skulle inte ha varit så dumt? Är det inte dumt att köra för simpelt?

Var ska man dra gränsen? Det känns som att det aldrig tar stopp. "Bara en takstol till så blir det nog perfekt...".

Hur gör man? Utgå från behov, förmåga, tid och pluska? Men inte så lätt att definiera dessa om man är ny i sammanhanget.

Hur tänker ni? Eller rättare sagt, hur tänkte ni?
 
Känner igen det där, dock har jag bara byggt en friggebod men hade också väldigt stora idéer. Men i slutändan så fick nåra idéer ge vika, flera gånger när jag planerade tänkte jag "nää det där kommer kännas trångt", men efter ett tag insåg jag att det är 15m2 jag har att jobba med, det kommer bli trångt!

Tror det handlar om att försöka ta det för vad det är, definerar man det som ett fritidshus så behöver det inte vara mer avancerat än så, man får försöka sätta lite begränsningar när man planerar :)
 
För det första - hur stort får du bygga? Brukar vara rätt strikta regler på fritidstomter. Jag får bygga hur stort som helst men har valt att begränsa mig till ca 100 kvm. Alla jag pratat med som har 70-80 kvm gnäller och säger att det inte räcker med dagens krav på utrymmen.

Bygg runt 100 kvadrat om du får så har du en vettig storlek som går att använda. Allt utöver detta kan nog ifrågasättas om det verkligen behövs. Jag började med att rita huset 7x12 meter ungefär och såg till att planlösningen var OK innan jag ritade upp den två takstolar för att få plats med tvättstuga och gästrum också. Nu är ritningen 105 kvm byggyta och 93 kvm boyta och det känns helt OK. Huset har allt jag behöver.

Rita något som du kan bo i permanent, dels kanske du vill flytta in när du pensionerar dig, dels vill man (tror jag) idag ha mer komfort och mindre överlevnadsutmaning i vildmarken. Hink under slasken är lite ute idag, om man säger så.

Att bygga större så länge det är rimligt stort, säg under 8x15 meter, kostar inte särskilt mycket, du kan fortfarande bygga själv. Det som kostar är påkostade material och installationer. Kan du nöja dig med vad som var normal standard på 80-talet kan du också göra det mesta själv. Glöm spottar, kakel i badrum och ingjuten golvvärme. Satsa på enkla beprövade lösningar.

Framför allt, se till att du har tid, det är när man är stressad som det blir dyrt. Köp en tomt inom pendlingsavstånd, sisådär 10-15 mil hemifrån. Och se till att du kan ställa upp en husvagn. Börja med garaget så du har någonstans att jobba även när vädret är dåligt.

/Anders
 
J
Försöker att absolut inte se det som en Mara utan som 500st joggingrundor.

Varje delmoment får bli ett projekt annars så känns det för stort om man skall göra det samtidigt som jobb, familj, vänner osv...
 
Jag får bygga 250 kvm. Det finns el/vatten/avlopp vid tomtgränsen. Men, det är inte 10-15 mil från hemmet (jo det kanske det är men det är ett hav mellan).

Jag ligger (just nu) på 100 kvm i mitt skissande. Svårt att komma undan med mindre om man behöver 4 sovrum. Well behöver är ju ett skitsnack, vill ha är nog mer korrekt.

Husvagn är med i funderingarna. Det är också ett 15 kvm hus.

Ja gapa över hela enchiladan känns stort. Just nu funderar jag på hus, så jag kan söka bygglov.
 
Husvagn är bra. Att bo i medan man bygger, dvs.

Bygg så stort som du har råd med, är det här på Gotland så är det nog omöjligt att inte få igen pengarna med råge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.