J
Själva ordet utegips ger mig kalla kårar.

Gips skall man ha inne där det är torrt och fint inte ute i kyla och fukt.

Har flera gånger sett ute gips som tagit skada utav en vinter ute och skulle då rakt inte vilja ha dem i mina väggar men den mögel risken det innebar.

Många mögelsorter lever på kalk....
 
Zynx skrev:
Vi har Asfaboard som ytterpanel, något som är rätt vanligt från renoveringar gjorda på 70talet. Den har hållt bra i alla år dock har den ett målat ytlager också.
Helt riktigt...det var vanligt att man spikade läkt med ca 20cm mellanrum så att det ser ut som panel. Lite Falu rödfärg och det är klart:)

Själv kör jag bara med vindduk...1-plans hus med loft och utan gips...
 
Jag kör enbart med gammal klassisk vindpapp på min utbyggnad. När man fått upp luftspalt-reglarna utanpå så håller den för rejäl blåst och den klarar sig också över en vinter.
 
John J skrev:
Själva ordet utegips ger mig kalla kårar.

Gips skall man ha inne där det är torrt och fint inte ute i kyla och fukt.

Har flera gånger sett ute gips som tagit skada utav en vinter ute och skulle då rakt inte vilja ha dem i mina väggar men den mögel risken det innebar.

Många mögelsorter lever på kalk....
Vad kör du då?
Stomreser man ett hus är det kanon att få på gipsen, sedan kan man välja att jobba ute eller inne beroende på väderlek, kan lova att utegipsen tål det mesta inom rimlig tid (3 månader?). Det optimala är att få på utvändig islolering och vindväv (inte vindvåv:blushing:), vindväven finns i olika sorter och den värsta klarar månader med regn och väta.
 
J
pbengtsson skrev:
Vad kör du då?
Stomreser man ett hus är det kanon att få på gipsen, sedan kan man välja att jobba ute eller inne beroende på väderlek, kan lova att utegipsen tål det mesta inom rimlig tid (3 månader?). Det optimala är att få på utvändig islolering och vindväv (inte vindvåv:blushing:), vindväven finns i olika sorter och den värsta klarar månader med regn och väta.
Använder alltid T-Vind Super och skall det var skivor så är det Minerit eller Asfabord som gäller.

Skulle aldrig komma på idéen att använda gips ute.
 
injonil skrev:
Jag kör enbart med gammal klassisk vindpapp på min utbyggnad. När man fått upp luftspalt-reglarna utanpå så håller den för rejäl blåst och den klarar sig också över en vinter.
Det är mycket som kan hända man inte kan föreställa sig. Jag hade ett mindre hus där gavelspetsarna inte blev klara före vintern, så de stod med vindpappen oskyddad. Inget problem med regn eller blåst, men det var några fåglar som var som tokiga i det där och hackade och rev sönder min vindpapp alldeles.
 
Ger det bättre förstyvning med skruv än spik i asfaboard? I så fall, vilken skruv - montageskruv eller gipsskruv? Håller asfan för det koniska huvudet på gipsskruv eller pressas den sönder? Eller räcker det med 30-40 mm spik?

/Anders
 
J
Anders_Nilsson skrev:
Ger det bättre förstyvning med skruv än spik i asfaboard? I så fall, vilken skruv - montageskruv eller gipsskruv? Håller asfan för det koniska huvudet på gipsskruv eller pressas den sönder? Eller räcker det med 30-40 mm spik?

/Anders
Allt sitter lite bättre med skruv.

Kan jag skruva så gör jag det alltid.
 
Ola78
  • Gilla
Kinell89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.