Y
En dog i min andra villa och dess släkt menar att de inte har råd att värma huset utan vände sig till elbolaget och styrde över elen till mig så jag ska hålla deras arvegods varmt på min bekostnad.

Så, jag har ju lust att gå in och bryta all ström i den villan som är eluppvärmd.

Haken är ju då allt vatten. Men kan något frysa sönder om jag låter kranarna vara öppna och hydroforen får tömmas så mycket den kan (med bruten ström så fylls ju inte den på)

eller kan jag låta kranarna vara stängda, och hoppas att typ 500liters hydroforen aldrig kan frysa nere i potatiskällaren?

Eller ska jag bara gå och stänga av alla element istället så elradiatorn i källaren finnskvar och håller tanken varm?

kort och gott, hur kan jag göra huset kallt utan att saker fryser?
 
Yrrol skrev:
En dog i min andra villa och dess släkt menar att de inte har råd att värma huset utan vände sig till elbolaget och styrde över elen till mig så jag ska hålla deras arvegods varmt på min bekostnad.
Har du skyldighet att hålla villan varm eller hur kommer det sig att elen hamnade på dig helt plötsligt?

Du skriver "min andra villa" samtidigt som du skriver "deras arvegods" vilket gör det lite förvirrande att förstå ägandeförhållandena här.
 
Y
Jag är nog inte skyldig till något, men orkar inte bråka med dem heller då det rör sig om släktingar även om de inte är närstående. Huset är mitt, men inte alla möbler osv, det var så jag menade. Så det blir ju en långdragen process innan de lär ha tömt ut allt ur huset antar jag, tycker gott de kunde stått för elen under tiden men de menar på att det inte finns pengar för det.

Så, jag har ju inte råd att värma huset för mössen, hur gör jag på smartast vis utan att något tar skada?
 
Kan du tömma ut allt vatten? stäng av pumpen och montera bort en koppling långt ner så allt vatten rinner ut. och ev. behålla elementet på just i rummet där hydropressen står.

en annan intressant fråga är hur släktingarna kan teckna avtal med elverket i ditt namn. vägra betala känns ju rätt
 
Det finns ju mellanting mellan fullt uppvärmt och helt avstängt. Är det direktel eller vattenburet? Om det är direktel kan du sätta elementen på 5 grader i de rum där det finns vatten och stänga av helt annars. Är det vattenburet blir det givetvis bökigare då det finns vatten på så många fler ställen. För det mesta har inte den som byggt huset tänkt på att man skall kunna tömma ut allt vatten. Därför är det svårt att veta om det finns lite kvar någonstans.

Erik
 
Stäng inkommande vatten. Töm ur allt vatten, tryckluft hjälper till att blåsa ur det ordentligt om du skruvar ur inkommande och blåser in där medan du har öppet i alla kranar. Häll glykol eller T-sprit i vattenlåsen så att de inte fryser. Kom ihåg att spola ur toaletternas vattenbehållare. Töm varmvattenberedaren. Så vinterkonserverar jag en byggnad som jag inte behöver vatten i på vintern.

Har du vattenburen värme så måste det systemet också tömmas.

Är du osäker, ta ett proffs till hjälp.
 
Det låter som en fråga för juridikforumet (också). Hur ser hyresavtalet ut? Dödsboet tar ju över det. Står det i hyresavtalet att hyresgästen ska hålla varmt? Har dödsboet sagt upp hyresavtalet?

Annars så ansluter jag mig till rådet att sänka till underhållsvärme på fem grader. Villan mår nog inte bra av att kallställas helt.
 
Y
det är ju släkting så det rör sig inte om hyreskontrakt. och ja jag ifrågasatte elbolaget när de plötsligt skrev över mitt elavtal till deras namn en gång i tiden, då fick jag bara som svar att de får inte lov att prata med mig då jag inte står som ägare till elen längre - men detta var ju trotsallt till min fördel... däremot, ska bli intressant om de återigen accepterar någon annan som ringer in och försöker skriva över det på mig igen... accepterar elbolaget en sådan grej då börjar jag bli riktigt skeptisk..
det vore ju som om jag hade ringt in och bett att få ta över volvos elkontakt och sen bett dom stänga av all el... att de inte ifrågasätter något är ju knasigt..

-men men..orkar inte, jag totalrenoverar denna villan, orkar inte stri om sånt, nu vill jag bara minimera uppvärmningskostnaden i rucklet med el-element...
 
Jag har väldigt svårt att förstå varför just du skll stå för denna kostnaden? Om dom inte har råd, varför skall just du ha råd?
Låter som jobbiga släktingar, jag hade nog bråkat lite med dom, antingen att du skyndar på utflytten,säg till dom att om två veckor skall det stå tomt, för då skall jag börja renovera
Eller att du höjer hyran från kallhyra till varmhyra.
Eller så att du stänger av all värme, eller sänka värmen till frostfritt 5 grader.
 
Y
kan väl inte bara gå och hitta på nya villkor? pappret sade att tanten skulle få bo där tills hon flyttar eller dör samt att hon bara skulle stå för värmen å så... nu när hon är död så borde ju hon inte ha den skyldigheten såsom pappret är skrivet.
-det är inte långt kvar tills allt blir tomt, kan leva med att bjuda på minimalaste underhållsvärmen så inget fryser.

och nu har jag fått ett gäng tips. Huset är såpass gammalt så jag törs inte pilla på avstängningskranar eller annat, bara kranar i köket eller den på hydroforen för jag orkar inte stå i något krisläge att en kran börjar läcka som det gjorde till mitt moderna hus..

Får nog bli att jag bara går in och ställer ner elementen i kök och badrum till det lägsta, stänga av de övriga.


Funderade lite på om det skulle funka att alla stängdes av och att jag la en lös frostvakt intill kranarna, om den skulle klara av att gå igång och värma eller om så stora rum skulle göra det hopplöst.
 
Hur ser det ut med vatten i huset? Är det någorlunda samlat eller finns det lite var stans? Finns det dörrar så att du kan stänga till de utrymmen där vattnet finns? Om det inte finns dörrar kan det gå att sätta upp tillfälliga draperier. Inte så stort jobb, men minskar möjligen kostnaden en aning. Om det bara är 5 grader i de rum där det finns vattenrör och i övrigt avstängt borde kostnaden minska betydligt. För en gångs skull är det väl en fördel med direktel.

Erik
 
det går nog vatten i vissa väggar så var försiktig med var du stänger av värmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.