Räknar jag rätt?

Takytan är ca 90m2 och är isolerat med 30cm kutterspån. Om jag ersätter spån med 30cm lösull (dubbelt så bra isoleringsvärden) så spar jag ca 225kW/månad när temperaturen mellan inne och ute diffar 30 grader. Om temp diffen är 20 grader (mera normalt (Sthlm)), sparar jag ca 150kW/månad.

Översatt till pengar betyder detta ca 170 alt. 115 kr/månad (fjärrvärme (0,75kr/kW)).

Enligt mina beräkningar så tjänar jag ca 500 kr per år med dubbelt så mycket (eller dubbelt så bra) isolering på vinden. Stämmer detta?
 
Grovt räknat får jag det till 2400 kWh med kutterspån och då 1200 kWh med lösull. Alltså ca 900 i besparing per år.

Har räknat så här:
Kutterspån har lambda 0.08. 30 cm ger att U=0.27
Stockholm har ca 100000 gradtimmar på ett år.
Energiläckaget blir då 0.27 * 90 * 100000 /1000 `= 2400 kWh/år
 
Vad menar du med:
Stockholm har ca 100000 gradtimmar på ett år.
 
En enkel beskrivning jag hittade. Finns massor av information på nätet.
"Gradtimmar är summan av de antal grader som utetemperaturen understiger den temperatur då man måste tillföra uppvärmningsenergi till huskroppen (normalt anses det vara ca +17C ute) MULTIPLICERAT med antal timmar för mätperioden."

Edit: En länk till beräkningar http://www.hvac.lth.se/pdf/varmebeh.pdf
 
Redigerat:
OK, tack, intressant. Har gjort om kalkylen efter medeltempen och kommit till liknande kW.
Så 900kr eller 1200kW per år den "teoretiska" vinsten...

Måste vara ärlig och påpeka att det är bra mycket mindre än vad jag trodde innan jag började räkna...
 
Värdet gäller bara ett homogent tak. Med ihopsjunkning av kutterspånet, luftläckage och diverse andra köldbryggor som bjälklagsreglarna och skorstensstock, så kan det nog gå åt mer energi.

Sedan så kommer yttertaket att förbättra värdet lite eftersom det också isolerar lite så att temperaturen är lite högre i vindsutrymmet.

Det är rätt komplext att räkna ut energiförbrukning så man bara uppskatta den. Dock så är gradtimmar ett väldigt bra värde att använda när man jämför olika åtgärder för att se vad man kan spara med olika åtgärder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.