Hej!
Bor i brf, vi har 6st garage, byggt ca 1953, lättbetong med puts. Garagen har glipor under dörrarna och utventilhål 10cm i diameter. Garagenplatserna i garaget är små. I varje garage finns en radiator, ca 70 cm hög och 100cm bred, kanske något mindre. Jag har inget garage själv men tittat in i dem, och en granne säger att på vintern blir det väl på sin höjd ca 0 grader i garaget, men för att vara exakt krävs nog en mätning.

Jag är lite orolig att dessa radiatorer kostar mer än vad det smakar och vad vi tar betalt för, som att elda för kråkorna. Jag tycker det är meningslöst att ha radiatorer i den typen av garage där det är noll isolering. Vad jag vet finns inga vanliga radhusgarage med element eller raddisar i huvudtaget, bara i riktiga varmgarage.

Nu vill jag ränka ut hur mkt dessa raddisar förbrukar i energi(watt) Jag antar det finns en formel för detta(?) Kan någon hjälpa? :cool:

Faktorer för att räkna ut detta bör vara :
-Vattenmängden
-Vattenomsättningen(?)
-Temp på vattnet
-Raddisens värmeledningsförmåga(?)
-Rummets temp
-Rummets luftomsättning

Känns som att man kanske inte behöver räkna så seriöst, men en uppskattning vore trevligt :)
 
Om du försöker beräkna den värmeavgivande ytan och kollar med ett elelement med likvärdig yta. Då bör det vid samma temp gå att mäta elförbrukningen.
 
Oavset vad det kostar. ska man värma ett garage, så kan man inte ha glipor nder dörrarna.
Det är väll bostadsrättsföreningens ansvar att byta dörrarna om dom är slitna (inte höja avgiften för den som hyr garaget !)
 
grävaren skrev:
Om du försöker beräkna den värmeavgivande ytan och kollar med ett elelement med likvärdig yta. Då bör det vid samma temp gå att mäta elförbrukningen.
Det är vattenraddisar, måste först lista ut hur mkt watt de gör av med i det kalla garaget, sedan får jag räkna ut hur mkt det kostar att värma upp vattnet :)
 
Förstår inte rikigt resonemanget, om nu garagen är dåigt isolerade är det väl bättre att isolera än att fundera på att stänga av värmen?
Du tror inte att garageinnehavarna kommer bli skitförbannande och kräva sänkt hyra eller hålla inne den om man stänger av värmen...?
 
CarMan skrev:
Oavset vad det kostar. ska man värma ett garage, så kan man inte ha glipor nder dörrarna.
Det är väll bostadsrättsföreningens ansvar att byta dörrarna om dom är slitna (inte höja avgiften för den som hyr garaget !)
Huvudfrågan i min tråd är metoden att räkna på värmekostnaden. Huruvida man vill ha varmt i ett kråkslott eller inte får vi kanske prata om i annan tråd ;) Visar det sig att det kostar 300kr i veckan att värme kråkslottet per garage när det är -15 grader ute så blir det till att höja avgiften, o täta springorna under garagedörrarna, för idag är hyran för garagen mkt låg. Sedan tillkommer rörmokarens kostnder dvs. svetsnig av raddisar och rör pga sönderfruset system.
För mig är det rena idiotin att ha värme "utomhus" Snacka om att kasta pengarna rakt i sjön. Varma garage visst, men inte i kråkslott! Tror inte villaägare har fönstren öppna på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.