Jag sitter å funderar på vilken av dessa 2 vedpannor som passar bäst eller vem som är bäst av dessa:
Nibe Vedex 3300
Focus ECO nature 40

Ett helt nytt system som ska in med allt tillhörande...
3 st 750l Ack tankar ska inskaffas å eldas emot.

Min fundering är vilken som är mest prisvärd, hur är de att sota, hur många i lägg behöver man.
etc etc

Mina offert som jag fått skiljer på 10.000:- bara...
VÄLDIGT tacksam för svar!
 
Vedex är väl en halvskaplig liten panna, ryker in vid ilägg, litet vedutrymme och påfyllningslucka. Focus är relativt okänd på svenska marknaden.

Sen är det aldrig bra med flera småtankar...
 
Har en vedex3000 och det är väl i princip samma panna som vedex3300, det där att det ryker in vid inlägg är då inget jag märkt av, har eldat sen mitten på oktober och det har funkat som ett urverk hela tiden. Grannen har en Athmos, där kan man snacka om att det ryker in vid ilägg...
 
Kör med en Vedex 3300 och 3m3tank. Väldigt nöjd med pannan. Lätt sotad, ryker inte ut. Plåten som ska hindra att det ryker ut kan va jobbig i början med sen lär man sig.
 
Nu är det klart, det blir en Nibe Vedex 3300 med laddomat etc etc....
Ett komplett system, skönt med allt nytt
 
Grattis och lycka till
 
Jag har en focus med 3x750 l acctankar och den e jag nöjd med.
Ryker inte in vid ilägg och har gått som en klocka sen jag satte in den.
Lätt att sota.
Enda problemet jag har e att rökröret mellan panna och skorsten (ca 0,8 m)
blir oroande varmt.
 
Det kanske är lite svårt att jämföra 2 pannor, vad som är viktigast osv. Jag hade stora problem med att välja men det blev en Focus Eco Nature 40 mest pga priset:surprised:troliga 52 lapp och fick då ett helt system panna 3x750 strömsnäs accar, blandn ventil, laddomat 21, solslinga i botten detta pris var ink moms!! Jag tittde på Vedexen men valet blev Focusen, kan väl säga som Pompe att pannan tuffar på som en klocka men det har tagit ett tag att lära sig hur man skall elda för att få ut max av vedinlägget. Det som är en nackdel med pannan är väl fläktstoppet vid 90 grader men det går att åtgärda. Man vill ju helsta ha minst 90 grader i tankarna uppifrån o ner. Apropå Pompes höga temp på rökröret och skorsten har jag inte märkt av jag ligger på 150 grader i rg vid nysotad panna.
 
Hej.
Funderar precis som Mr Boop mellan Vedex 3300 och Focus Eco Nature 40. Just nu lutar det åt en Vedex, mest på grund av begränsat utrymme i pannrummet. Jag pratade med en kille pp NIBE som menade att pannan eldas optimalt mot 1500 L acktanksvolym. Jag har tänkt 2000 L (750+750+500) och 200 L beredare i en av tankarna. Någon som har erfarenhet av att elda mot ungefär den vattenvolymen? Borde det funka eller skall man köra den mot 1500 L?

Mycket tacksam för feedback.
 
Kanske skall tilllägga att min fråga alltså avser huruvida det går att elda NIBE pannan mot ovanstående vattenvolym:)
 
Bättre att ha större tankar än man kan fylla på ett inlägg. Skulle lätt köra Nibe:n mot minst 2000l, helst större.
Har själv en vedex 1000, fyller mina 1250 liter med 1 inlägg utan värmeuttag till huset, 1,6inlägg nu när det är ca -10 ute.
Hade inte haft emot att ha 750L till, bara för att...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.