C
Tjo!
Vet inte om det här är helt rätt ställe att fråga på, men here goes.
Vad tror ni det finns för chanser att renovera ett hus till beboeligt skick vilket har saknat fönster en längre tid, troligen uppåt 10 år om inte mer? Tyvärr är jag inte säker på hur husets stomme är uppbyggd, men jag tror att huvuddelen är en stenkonstruktion medan en senare tillbyggnad antagligen är av trä.
När snön har smält undan har jag tänkt rulla in där och titta efter, men just nu är det 50 cm snö på tillfartsvägen och fyrhjulsdrift till trots tror jag att det är lite vanskligt att försöka nu.
Jag funderar nämligen på att försöka rekvirera denna fastighet, då det rör sig om en gammal banvaktsstuga.

Här är en bild länkad från banvakt.se:
2677.jpg
 
B
nja. satsa på att köpa mycke billigt och riv huset,
men bo vid tåget??
 
C
Hela syftet med att köpa det skulle vara att renovera det, så är rivning enda lösningen kan det kvitta.
Man vänjer sig förvånansvärt snabbt vid att bo vid järnvägen, dessutom kan jag hålla koll på mina kollegor. ;)
Enligt uppgift från lantmäteriet saknar dock fastigheten kommunalt vatten och avlopp, men det borde inte vara omöjligt att ordna med, då den tydligen ligger på en vattentäkt. Avlopp är kanske inte det lättaste då, men vatten bör det ju finnas gott om iallafall.
Jag tycker bara att det är synd att gamla historiska byggnader står och förfaller, dessutom är den lagom storlek till mig, 55 kvadrat men med nästan 3000 kvadrat tomt, kombinerat med att jag har ett järnvägsintresse och tycker det är kul att snickra.
 
B
aha men då ska du bo nära.
du måste kolla in sidan.
kan bli dyr reonovering, därför skrev jag riv
 
Allt går att renovera :) det låter ju som det perfekta huset för dej ;)
Är stommen av sten/betong borde det inte vara alltför stora fel på den, det är inte en timmerstomme som är putsad då? I så fall får Du nog byta några stockar i botten och kanske i ovandelen också.

Man måste nog kolla på det för att kunna säga nåt av värde, självklart har det läckt in vatten överallt men å andra sidan är det ju ventilerat också så en del av det har säkert torkat upp mellan regnperioderna.

Jag skulle nog börja med att ta reda på om det är möjligt att ordna ett fungerande V/A sen avgör skicket men kan man bo nån annanstans under renoveringen så är det genomförbart tror jag.
 
B
allt går ej att renovera. det går men man måste ha en budget också
 
Taket ser helt ut och det är en bra början. Sedan beror det troligen en del på hur mycket det blåser just där. Tittar man på Hitta.se så ser det ut att ligga mellan två skogsdungar. Ett större problem än närheten till järnvägen tycker jag verkar vara närheten till väg 21, men du vet nog bättre än jag hur mycket trafik det är där. Om du tar dig fram till huset nu när det är snö så kan du se hur mycket som blåst in och ligger på golvet nu. Är det stora mängder är det dåligt, men sannolikt inte lika dåligt som om taket läckt.

Erik
 
Har inte läst inläggen jättenoga, men kolla så att fastigheten är klassad/godkänd som bostad! Det finns en annan tråd om någon som hade ett hus bredvid järnvägen men han fick inte bygga upp det igen när det brunnit pga regler kring boende och järnväg!
 
C
Väg 21 är nog inget större problem, det är tät skog runt om, däremot ligger järnvägen tätt inpå, och där går det persontåg en gång i timmen idag, oftare om ett par år, och godståg går det kanske 10-20 stycken per dag, mest på natten, och det är dom som är värst ur bullerhänseende. Även om jag själv skulle stå ut med det är väl det tråkiga att försäljningsvärdet blir lågt, så man får väl aldrig igen pengarna vid en renovering. Bullret går alltid att bygga bort, men det är värre med vibrationerna när det ligger så nära.

Edit: Skickligt hittat förresten, Avenmo.

Edit 2: Tror nog att man får bo i det så länge man inte ska bygga nytt, men jag har lyckats hitta att det tydligen är kommunen som äger det via förköp, gissningsvis på grund av att man planerade att bygga en ny bro precis intill, vilket man dock har skrotat, man bygger en ny på den gamlas plats istället (billigare och sämre..). Har mailat och frågat gällande kommun vad dom har att säga i frågan.
 
Redigerat av moderator:
byggare henke skrev:
allt går ej att renovera. det går men man måste ha en budget också
Hur ska Du ha det nu då? går det eller går det inte? ;):D
Allt går att renovera, men visst kostar det ibland mer än att bygga ett nytt eller köpa ett färdigt, fast det var inte frågan :p
 
För kulturhistoriens skull behöver vi eldsjälar som du. Alldeles för många kulturhus av detta slag försvinner. Att det kanske inte är världens bästa läge är en annan sak. Men det finns folk till allt.

Om taket är helt och golven innanför fönstren inte är för dåliga bör det inte vara någon större fara. I och med, som någon annan skrev, att det kan blåsa rakt igenom och torka ut efter regn.

Om jag var du skulle jag kolla läget med stommen, samt VA, i första hand.

Det låter som ett fantastiskt roligt projekt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.