Vi bor i Norge men har sommarhus i Sverige. Nu ska vi få kommunalt vatten och avlopp och behöver en ganska stor summa pengar för att betala kommunen + göra installationer i huset. Men - var ska vi låna pengarna? Vilka regler är det för ränteavdrag i Sverige nuförtiden? Vi har ju ingen inkomst i Sverige annat än ev ränteintäkt, samt att vi betalar skatt på huset varje år. Vilka krav är det för att få lån i Sverige nu? Jag antar att vi kan låna med sommarhuset som säkerhet, men jag vet ju inte om det någonsin är lånat på huset tidigare. Kostar det något att ta pantbrev i huset? Och var/hur kan man finna ut om det redan finns något pantbrev på fastigheten? Eller är det smartare att låna pengarna i Norge?
 
Eftersom du betalar skatt till Norge är det väl där du eventuellt får dra av för räntorna?
Lånar du i Norge riskerar du inte problem om kronkursen går i fel riktning (tjänar iofs inget om kursen går i rätt riktning heller...)
 
Pantbrev kostar 2% på lånat belopp + en administrativ avgift (825 kr?)

Om det inte redan är uttaget pantbrev (av dig eller tidigare ägare)
 
Vi får väl göra en beräkning på skillnaden antar jag då räntan är lägre i Sverige, men kursen gynnsam för oss norrmän... men sen kostar det att flytta pengar från ett land till ett annat.

Hur kan man få veta om det är taget ut pantbrev eller inte? Vi har inte tagit ut något, men tidigare ägare har kanske gjort det.
 
Pantbrev skall banken ha koll på (?) vår bank hade full koll på hur mycket som fanns på vårt huset och inte.... Men har ni inga lån i dagsläget så är ju frågan VEM ni skall fråga... Borde framgått vid köp?
 
Pantbrev på fastighet skrivs in i fastighetsregistret av "Inskrivningsmyndigheten" som numera ligger under Lantmäteriet.
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_FaqList.aspx?id=15369 Dom bör du kunna kontakta och få besked av.
Svenska banker har själva möjlighet att gå in i fastighetsregistret och kolla upp om det finns uttagna pantbrev.
Finns det registrering om redan uttagna analoga pantbrev (som du inte har) måste det anmälas så dom blir "dödade" och alla nya pantbrev är rent digitala inskrivningar. Jag tror att bankerna idag inte vill hantera de analoga så dom vill nog i vilket fall som helst att dom omvandlas till digitala sådana.

Vad gäller avdragsrätt för dig på räntor du betalar i Sverige så är det väl säkrast att du kontaktar Skatteetaten i Norge och kontrollerar om du kan dra av för svenska räntor. Jag vet att det är dåligt med skatteavtal mellan Sverige och Norge i vilket fall när det gäller arvsskatt mm.

Jag vet inte om det kan vara möjligt för dig att låna pengar i norsk bank och använda en pant i svensk fastighet men det kan ju vara värt att kolla upp för dig.
 
Tack för svar! Får ta och ringa en bank och skatteetaten imorgon. Vi har ärvt sommarstugan så jag vet inte vad som är gjort eller inte tidigare. Inga papper kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.