Undrar om det är någon som vet vad som är bäst för huset? Ösnkar kunna isolera underifrån på at gammalt torp som står på knut stenar. Golvet består av halva stockar och det är ca en halvmeter från jord till undersidan golvet. Vet inte vad som är bäst, hilfe?
 
Hur ser det ut idag, är det någon isolering alls?
Ska du bo där året runt eller bara på sommaren?
En sak som du absolut inte ska använda är cellplast eller plast. Då kommer det att börja mögla. Det bästa är nog att isolera med typ sågspån från något sågverk (fukthalten måste vara väldigt låg) eller med cellulosa och linfiber. Det är vad jag har hört och läst iaf.... Men det beror helt på huset. Men för din del så är det ju viktigt att det får fortsätta vara ventilation via torpargrunden! En sak som man kan göra är att lägga typ grålumppapp innnan man lägger på golvet för då knarrar det inte! (om nu inte gillar det då....) Som sagt är ingen expert på området men jag har läst en del om det.
Nån annan som har något förslag till Tomas?
 
Man kan lyfta på locken på panelen utvändigt och borra hål igenom timmeret in i varje fack i bjälklaget. Sedan blåser man in celulosaisolering i hela bjälklaget.
 
Menar du att borra i syllen för varje fack?? Vardå? mitt i stocken? Ska man borra så ska det göras i skarven mellan stockarna annars blir syllen väldigt klen.....
 
Thomas Östlundh skrev:
Undrar om det är någon som vet vad som är bäst för huset? Ösnkar kunna isolera underifrån på at gammalt torp som står på knut stenar. Golvet består av halva stockar och det är ca en halvmeter från jord till undersidan golvet. Vet inte vad som är bäst, hilfe?
Menar du att golvet idag är helt oisolerat, och bara består i att man går på de plana hyvlade snittytorna på kluvna stockar?
I den mån dessa halvstockar vilar på bjälkar blir det naturligt att fästa en blindbotten i bjälkarnas underkant/mitt på dem, beroende på isoleringsbehovet. Uppifrån skulle detta göras med lister längs med bjälkarna på vilka vilar själva blindbotten av korta brädor eller hela träfiberplattor. Underifrån fäster du snarare blindbotten direkt på undersidan av bjälkarna, men frågan är om du har plats att krypa in där då... Hur du fyller facken sedan beror på om du skall ha dit papperssmul etc eller bitar av säg linull, och om det förra så instruerar dig leverantören var de vill ha sina hål. (Att med många fack borra 1 hål / fack i syllen känns som en märklig prioritering. då skulle jag hellre borra snygga hål i vissa golvplank och limma tillbaka en plugg efteråt.)

Har du inga bjälkar, dvs halvstockarna hänger från vägg till vägg behöver du antagligen skapa avdelare för mindre fack.

Måste du isolera underifrån? är det inte lättare att kofota upp golvet, isolera samt spika tillbaka ett rum i taget?
 
Märkligt att borra genom syllen säger du ??

Skulle nog snarar säga att det var det märkligaste jag någonsin hört att bryta upp golvet och sedan spika tillbaka det :)

Lycka till !!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.