Har köpte en Stiga 521, fyrtakt, två stegs säkert från början av 90 talet. Går hur bra som helst i motorn men kastar dåligt och den borde driva mer på hjulen. Remmarna ser slitna ut, kan det vara problemet och vad kostar sådana.

Nån som känner till Stiga 521? Art nr är 18-1811-12. :blushing:
 
Det brukar ju finnas spännrullar för att kunna få lite mer tryck på remmarna.
Se om det finns några sådanna som går att justera till att börja med.
Annars är ett rembyte en bra första åtgärd.
 
Har haft en sådan. Remmarna är V formade så när de slits blir de för långa. prova att spänna dem, den till slungan är väldigt lätt att spänna. den till drivningen kommer jag inte ihåg.
tror de kostar mellan 3-500:-
 
Ja, verkar lätt att spänna. Tidigare ägaren har dem på max så det är inte mer att göra än att fixa nya remmar. Tack för svaren.

Styrman1: Vad hade du för årsmodell? Jag hittar inget om 521 modellen på nätet men 523 verkar var samma utseende....
 
Milkshaken
här kan du kolla lite mera på din maskin.... Den här tar upp 1999 års modell... Du ser på motorns typskylt på modellnr... Dom 2 första siffrorna anger årtalet.

Men som sagt kolla här så får du se det mesta.: http://www.servicecentralen.se/se/

Slå in nere till vänster vid sprängskisser, vad det är för märke, maskintyp och modellnummer.... Klicka på sök.....
 
Milkshaken: Jag har gjort det. Det som dyker upp är en enstegsslunga av mycket mindre modell......
 
Milkshaken
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.