Hej och god fortsättning på er. Jag sambon ska bygga hus på egen tomt ute på landet strax norr om Göteborg. Vi har tittat från och till under många år men nu börjar det närma sig.

Efter att ha sonderat marknaden rätt ordentligt lyckas jag emellertid inte riktigt hitta rätt ändå. Just nu funderar jag över standard och huspriser och är nyfiken på vad ni tycker. Vi kommer kunna lägga ca 2,5, absolut max 3 mille inklusive allt. Vi vill förstås ha så mkt som möjligt för pengarna, men vi vill inte lägga pengarna på överdådig lyx, trendprylar, tre meter i tak eller massa opraktiskt prål, utan god standard överlag (golv, bänkar, trappa, lister, foder, badrum, kök o.s.v.) Vi siktar på 150-180 kvadrat i ett 1,5-2-våningshus. Ledord är personligt, charmigt, rustikt, gediget, praktiskt. Vad vi inte vill ha-ord är trendigt, pråligt, överdådigt.

Jag förstår att Karlson-hus och Willa Nordic knappast blir aktuella, men sedan började jag jämföra... Fiskarheden har ju bra priser och högre standard än Älsvbyhus eller Smålnadsvillan, men när man sedan hårdgranskar verkar det som man lätt får lägga till en hel del på FH:s priser i tillval. (Många här verkar bekräfta den tesen också.) Vissa verkar rentav tycka att man får mer för 2,5 mille hos ganska lyxiga Trivselhus än hos Fiskarheden (nu talar jag överlag NF-entrepenad, inte lösvirke). Det förvånade mig. Jag gillar FH:s badrum skarpt och även utseendet med panel och rustik landkänsla, men standarden verkar i underkant tycker jag. Många säger också att de är bättre för lösvirkesbyggare än NF-dito.

Bra hus kändes intressanta så vi åkte till ett visningshus. De har ganska god standard överlag med framför allt väldigt tjock platta och ordentliga väggar, men de är också lite för dyra för oss och jag var inte jätteimponerad över detaljer som golv, dörrfoder och liknande. (De använder ex. HTH-kök som FH gör men kostar mer.) Samma tunna maskinspikade lister med halvdan passform som de flesta andra kör med. Vi bor i ett gammalt hus sedan många år och man blir lätt bortskämd med kärnträ och rejäl kvalitet på detaljer. Å andra sidan fryser man nästan ihjäl här också pga otäta golv och drag, så... :D

Ett lokalt, litet företag som heter HM-hus verkar göra rätt bra grejer också, men jag blir lite avskräckt av att deras hemsida inte uppdaterats på typ fem år. De ritar dock i priset och bygger precis som man vill.

Frågan i färre ord (jag svamlar lätt): vilken husleverantör tycker ni ger mest för pengarna? Hög kvalitet i standardutförande.

Jag förstår att det är subjektivt och en svår fråga. Hade någon varit överlägsen hade de ju sålt mest... Vi har kollat på allt från Kontio och Honkamajats timmerhus till Bra hus, Sjödals-, Eksjö-, Myresjö-, LB- och Trivselhus, Fiskarhedenvillan och ett par andra. Har bl.a. fastnat för Bra hus Sunnanhaga, Sjödalshus Carl Linné 4 eller 5 (det med verandan), FH Näktergalen och Kontio Kruunuhaka.

Vidare får det gärna en leverantör som gör personliga hus (vinklar och vrår, nivåskillnader, prång, torn o.s.v. Lite åt Det sagolika huset-känslan, otark.se . Plånboken får vi lösa, jag vill mest hitta rätt känsla först.

Tacksam för alla tips och tankar!
 
F
HM Hus är inte nyckelfärdigt, det är en delad entreprenad (mark, el, vvs mm). Tänk bara på att när dom är klara med det som ingår i priset så är det väldigt mycket kvar att göra)

Jag försökte bygga med dom och gick dit med mina egna färdiga, arkitektritade ritningar och övriga krav (tex begvärme, flytande golvvärme, källarförråd murat i leca mm) för att få en så rättvisande och jämförbar offert som möjligt. Fick öht inget pris om inte deras arkitekt ritade huset. Så först fick jag träffa arkitekten (som förvissa var bra), det var ett ganska konstigt möte för han hade inte direkt nåt att tillföra, det var inget svårbyggt och det var enligt honom en bra planlösning så han kalkerade av mina ritningar sen fick jag träffa HM hus och prata med dom. Ett par veckor senare kom offerten.

Problemet var bara att mitt källarförråd var borta och ersatt med utfyllning och en 1,5 meter hög stödmur. Offerten på markarbete (separat entreprenad) var helt meningslöst då dom placerade huset ca 1 meter under den nivån jag angivit. Ett 6 meter Hajomparti som jag speciellt hade förklarat att vi skulle ha var ersatt med två dubbla altandörrer, bergvärmepumpen var ersatt med en frånluftsvärmepump, golvvärmen var ingjuten, cederträfasaden utvändigt var ersatt av en blandning av liggande och stående "vanlig" panel. Jag anser att jag hade varit ganska tydlig från början så att bygga med nån som inte ens lyssnar innan man börjat betala var inget alternativ så jag tackade nej.

Efter några månader när vi hade valt leverantör och höll på med markarbetet så ringde HM tillbaka och frågade varför vi inte hade beställt ännu, vet inte om dom hade kört förbi tomten och sett att det började hända saker? Jag förklarade varför och han blev riktigt sur och sa att hade vi bara stridit för våra krav så hade dom kunnat bygga som vi ville ha det (skall man behöva göra det, jag hade väldigt bra offertunderlag just för att få jämförbara offerter?).

Ett par veckor senare kom det en räkning på 2000kr (har jag för mig) för arkitektskisser. Köper man inget hus så får man betala för skisserna. Tycker jag är helt OK om man kommer med ett blankt papper. Nu kom jag dit med proffsritningar som kopierades så jag bestred den fakturan.

Har bekanta som byggt med dom och har under processen haft väldigt svårt att få dom att lyssna. Vet andra som varit väldigt nöjda med.....
 
Har själv en tomt i Stenungsunds kommun och vi har sonderat terrängen precis som ni. Vår budget är dock begränsad till max 2 miljoner för husbygget (allt exkl. tomt och VA). Kvar efter vår gallring är inte många då priset lätt försvinner över budgeten men SM, Älvsbyhus och Vårgårdahus finns kvar. Dock är det endast Vårgårdahus som har platta på mark men de har den minst tilltalande planlösningen. Jag har själv varit hos Hm-hus innan och fick ett bra pris på ett 1-planshus runt 150 kvm i New Englandstil. Dock hamnar det lite över budgeten så även det föll bort. Dock gav de ett bra intryck och vad jag hört bygger de mycket bra hus.
Lycka till med ert kommande projekt!
 
thomasp skrev:
..... Ledord är personligt, charmigt, rustikt, gediget, praktiskt. Vad vi inte vill ha-ord är trendigt, pråligt, överdådigt.....
Att ge ett svar på vad som ger mest för pengarna är egentligen omöjligt att svara på, då varje familj är unik. Vissa prioriterar stora ytor, andra massiva trägolv och ett vackert kök, en tredje gedigen konstruktion etc. Jag skulle gissa att ni tillhör den sista kategorin.

Begreppen rustikt och gediget anser jag till stor del avspeglas i konstruktionen med en takkonstruktion med råspont istället för takboard, gips+osb/råspont i alla väggar, isolerade innerväggar, inte ha ångspärren direkt innanför gipset, platta på mark osv. Helt enkelt det som är svårt att ändra på i efterhand. Sedan skall man även komma ihåg att slutfinishen av arbetet är otroligt viktig för att ge en rustik och gedigen känsla, men där är de hantverkare som utför arbetet viktigare än leverantören.

Personligt, charmigt och praktiskt bestäms till viss del av husets planlösning, och då kan det vara av intresse att få ett hus som är specialritat just för er. Annars tror jag att mycket av det som är personligt och charmigt påverkas av tapetval, inredning etc.

Är budgeten 3 miljoner för husbygget har ni stora valmöjligheter. Men skall även tomtpris, anslutningsavgifter, garage, trädgårdsplanering mm minskar antalet potentiella leverantörer.

Att anlita ett företag som inte har uppdaterat sin hemsida på ett tag skulle jag inte vara direkt orolig för. För att få en uppfattning om företaget är det viktigare att få referenser på hus som levererats än att titta på en flashig hemsida eller glättig huskatalog.
 
Vi ska bygga ett LB-hus ur deras classic serie. Tycker det var riktigt prisvärt. Detta alternativ är bra om man inte ska frångå standardplanlösningen. Utrustningstandarden är lite "sämre" än deras "vanliga" hus men det går att välja till dessa grejerna som tillval.

Även Eksjöhus, Trivselhus och Anebyhus har samma koncept med en serie som är billigare. Även på dessa är det standardplanlösningen som gäller.
 
Den rustika känslan kan man nog få genom val av lister, panelinnertak om man vill, hos många husföretag.

Planlösningar kan man ändra hos många husföretag, dock är deras budgetutbud mer låst vad gäller planlösning.

God kvalitet, träkänsla, råspont i stället för board..Kolla Eksjöhus, Vårgårdahus, A-hus. LB-hus, där får du kolla upp om det är råspont, annars bra. Myresjöhus är ju också bra med många hustyper. Ja de flesta husföretag är flexibla, ni önskar personliga hus, och ni kan säkerligen få till en "neutral" husmodell till något personligt genom att definiera vad ni vill ha. Jag skulle personligen välja ett större husföretag.

Ni vill inte ha trendigt, pråligt...jag håller med! Jag är ingen fan av spottar i varje möjlig vrå, i fönster o.s.v., känns som hotell-lobby eller offentlig lokal för mig. . Men just den saken, trendigheten, handlar ju mycket om ytskikt, och det bör inte påverka val av husmodell för mycket.

Lycka till!
 
Kan vart rekomendera HM-hus! Vi bygger med dem nu, huset beräknas vara färdigt i mars. Allt har flytit på väldigt smidigt och det är väligt bra kvalitet på arbetet! Snickarna är väldigt noggranna och professionella. Vi är supernöjda!
 
Glömde säga att utöver själva hus priset som vi fått från HM-hus så har det tillkommit:
Schakt + avlopp 200.000
Egen brunn 54.000
Bygglov , bygganmälan, tillstånd för brunn 30.000
kvalitetsansvarig 23.000
Arkitekt 20.000
Extra tillval 100.000 ( ektrappa, saxtak, carport mm)
rörläggare 217.000
el 120.00
mark 350.000
lås till ytterdörrar10.000
elanslutning 27.000
telia 35.000
kakel, klinkers samt arbete för detta 88.000
invänding spackling och målning inkl material 90.000
pantbrev och avgifter 50.000

Total kostnad utöver kontrakts siffran med HM-hus : 1,4 milj.

Det är med andra ord väldigt mycket som tillkommer med bara man är medveten om det innan så är det ju inga problem. Vi känner att vi får ett otroligt fint och rejält hus för pengarna!
 
theswede78 skrev:
Vi ska bygga ett LB-hus ur deras classic serie. Tycker det var riktigt prisvärt. Detta alternativ är bra om man inte ska frångå standardplanlösningen. Utrustningstandarden är lite "sämre" än deras "vanliga" hus men det går att välja till dessa grejerna som tillval.

Även Eksjöhus, Trivselhus och Anebyhus har samma koncept med en serie som är billigare. Även på dessa är det standardplanlösningen som gäller.

I Trivselhus Wise-serie är man inte alls låst till planlösningen, man ändrar fritt precis hur man vill. Därför tycker jag denna serie är den man får mest för pengarna av alla de antalen vi kikade igenom. Vi tog ett sluttningshus och gjorde till 2-plan, både bredda, förlängde och satte planlösningen helt själva.
 
Snabbt gick det, vi både förlängde, fördjupade och satte planlösningen själva heter det.
 
Tack för alla svar (och ursäkta att mitt svar dröjt). Mycket läsvärt där. Visst är det som ni säger, att mycket av känslan i huset har med val av material och annat att göra. Samtidigt är det ofta ganska tydliga skillnader i stil på tillverkarna också. Det känns som att många per automatik slår över till lyx, prål och opraktiska trender så fort man kommer upp till en viss summa, men det är väl en smaksak förstås. :)

fsn: tråkigt att det krånglade så mkt för dig med HM. Självklart vill man ha det som man ritat. Förhoppningsvis var dina problem ett undantag men det är ändå tänkvärt, absolut.

kargre: intressant kalkyl, och ytterligare ett bevis på att allt kostar... Så 1,4 plus huspriset, över tre mille totalt då förmodar jag. I vårt fall slipper vi tomtkostnad då vi bygger på egen mark, och jag hoppas kunna göra kanske en tredjedel eller halva grävarbetet själv. Men visst, det blir tajt. Både Fiskarheden och HM är riktigt intressant alternativ om man vill göra delar själv. Vet bara inte om tid och kunnande kommer räcka till det, men det får vi se. Just nu sonderar vi som sagt marknaden och letar efter mest för pengarna.

blizzet: vågar man fråga vad ert hus gick på i slutändan? En fabrikant med normalt sett hög standard med en husserie där de sparat in lite låter spontant riktigt intressant. Kan man dessutom rita om fritt är det kanon.
 
thomasp skrev:
Tack för alla svar (och ursäkta att mitt svar dröjt). Mycket läsvärt där. Visst är det som ni säger, att mycket av känslan i huset har med val av material och annat att göra. Samtidigt är det ofta ganska tydliga skillnader i stil på tillverkarna också. Det känns som att många per automatik slår över till lyx, prål och opraktiska trender så fort man kommer upp till en viss summa, men det är väl en smaksak förstås. :)

fsn: tråkigt att det krånglade så mkt för dig med HM. Självklart vill man ha det som man ritat. Förhoppningsvis var dina problem ett undantag men det är ändå tänkvärt, absolut.

kargre: intressant kalkyl, och ytterligare ett bevis på att allt kostar... Så 1,4 plus huspriset, över tre mille totalt då förmodar jag. I vårt fall slipper vi tomtkostnad då vi bygger på egen mark, och jag hoppas kunna göra kanske en tredjedel eller halva grävarbetet själv. Men visst, det blir tajt. Både Fiskarheden och HM är riktigt intressant alternativ om man vill göra delar själv. Vet bara inte om tid och kunnande kommer räcka till det, men det får vi se. Just nu sonderar vi som sagt marknaden och letar efter mest för pengarna.

blizzet: vågar man fråga vad ert hus gick på i slutändan? En fabrikant med normalt sett hög standard med en husserie där de sparat in lite låter spontant riktigt intressant. Kan man dessutom rita om fritt är det kanon.
Vi har inte börjat bygga än, men slutbeställningen ska göras snart. Vi hamnar på runt 14500kvm för färdigt hus i kalkylen, och då har vi ändå satt 2.70 vägg nere, samt har bergvärme inräknat. Sen tillkommer förstås tomtkostnader o.s.v.
Det tycker jag är ett bra pris för ett TH, med tanke på deras invändigt påkostade standard. Inget skiljer mot deras andra hus, utan Wise-serien är billigare för att det inte är så mycket vinklar och "svårbyggda" hus. Dock så kan man ändra precis hur man vill, så har egentligen inte greppat vad det är som gör dem billigare i slutändan. Kan iaf rek. att utgå från ett hus i Wise-serien och ändra. De kanske inte ser jätteroliga ut i grundutförande, men man får se bortom det.
 
Ah, ok. Som du säger får man väl anta att det tillkommer lite pengar om ens omritande innehåller vinklar, balkonger och annat utanför "kvadraten". Men nej, 14500/m2 för ett Trivselhus låter inte så farligt. Hoppas det går bra för er och lycka till. :)
 
thomasp skrev:
Ah, ok. Som du säger får man väl anta att det tillkommer lite pengar om ens omritande innehåller vinklar, balkonger och annat utanför "kvadraten". Men nej, 14500/m2 för ett Trivselhus låter inte så farligt. Hoppas det går bra för er och lycka till. :)
Tack, tilläggas ska att vi har en veranda numera, vi började med en balkong. :)
Men de båda är småpengar i sammanhanget. Det var med från början på det huset vi utgick ifrån. Lycka till själv!
 
F
thomasp skrev:
Tack för alla svar (och ursäkta att mitt svar dröjt). Mycket läsvärt där. Visst är det som ni säger, att mycket av känslan i huset har med val av material och annat att göra. Samtidigt är det ofta ganska tydliga skillnader i stil på tillverkarna också. Det känns som att många per automatik slår över till lyx, prål och opraktiska trender så fort man kommer upp till en viss summa, men det är väl en smaksak förstås. :)

fsn: tråkigt att det krånglade så mkt för dig med HM. Självklart vill man ha det som man ritat. Förhoppningsvis var dina problem ett undantag men det är ändå tänkvärt, absolut.

kargre: intressant kalkyl, och ytterligare ett bevis på att allt kostar... Så 1,4 plus huspriset, över tre mille totalt då förmodar jag. I vårt fall slipper vi tomtkostnad då vi bygger på egen mark, och jag hoppas kunna göra kanske en tredjedel eller halva grävarbetet själv. Men visst, det blir tajt. Både Fiskarheden och HM är riktigt intressant alternativ om man vill göra delar själv. Vet bara inte om tid och kunnande kommer räcka till det, men det får vi se. Just nu sonderar vi som sagt marknaden och letar efter mest för pengarna.

blizzet: vågar man fråga vad ert hus gick på i slutändan? En fabrikant med normalt sett hög standard med en husserie där de sparat in lite låter spontant riktigt intressant. Kan man dessutom rita om fritt är det kanon.
Vill man ha ett gediget hus så tror jag nog att HM kan vara ett bra alternativ med tex råspont i tak (inte fabriksspikade luckor utan riktig råspont). Många prefabhus tex Trivselhus har board. Vad man föredrar verkar variera men jag tycker att råspont och papp känns gedignare och bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.