Larsa skrev:
Man kan ju elda olivkärnor! Närmare kärnkraft än så är nog svårt att komma :D
Det blir nog ganska jobbigt att spotta ur kärnorna för att inte tala om vilken taskig mage jag får:blushing:
 
Hur var det med komunen? Du skrev att dom gillar inte att du instalerar markvrmepum!
Vad inne bär det? Gillar inte??? Har dom nån laglig rätt att säga nej till det? (förklara så vi förstår hur det ligger till!
 
haavard skrev:
Isolera väggarna invändigt. Blir mindre yta, men den ytan som blir kvar blir bra.
Ja, är det ett trähus så skulle jag inte tveka att isolera invändigt. Det är väl bara 2 ytterväggarna du har att ta hand om i ett radhus? Eftersom du har varken ett skorsten eller vattenburet värmesystem kan du minska uppvärmningskostnader med rymlig insats endast genom att minska förbrukningen ... isolera mera
Fönsterbyte är inte det lönsammaste per investerat krona....
gaia
 
CarMan skrev:
Hur var det med komunen? Du skrev att dom gillar inte att du instalerar markvrmepum!
Vad inne bär det? Gillar inte??? Har dom nån laglig rätt att säga nej till det? (förklara så vi förstår hur det ligger till!
Det är så här, att vi bor i ett radhusområde med samfällighetsmark och den egna marken är för liten enligt regelverket.
Skulle inte tro heller att dom gillar ett kärnkraftverk:(. Att isolera är det enda bra i dagsläget har jag gissat mig till också. Som jag skrev så har vi satt in isolerglas i alla fönster. Alltså limmat/vulkat på ett till glas på innerglaset i det 2-glas som finns. Det har gjort det lite drägligare. Vi har sänkt innertempen också. You name it.
Förlora inneryta med att smälla upp 15 cm reglar plus ny vägg...Hur kul är det i ett litet radhus?
Väntar på den Aerogel som nu ska börja tillverkas och spås bli framtidens isolering. 1 cm ersätter 15 cm:wow:
 
Redigerat:
gaia skrev:
Ja, är det ett trähus så skulle jag inte tveka att isolera invändigt. Det är väl bara 2 ytterväggarna du har att ta hand om i ett radhus? Eftersom du har varken ett skorsten eller vattenburet värmesystem kan du minska uppvärmningskostnader med rymlig insats endast genom att minska förbrukningen ... isolera mera
Fönsterbyte är inte det lönsammaste per investerat krona....
gaia
3 väggar har vi att isolera. Kan säga att köket vetter mot yttre husväggen och inne i köksskåpen har vi nästan nollgrader!
 
Tycker vi bryter detta ämne nu för det är väl ingen här som tror på att man får starta eget kärnkraftverk?
Men kul idé tycker jag. Tack för allas omtanke om en frusen radhusbo.
 
Förstår att det känns motigt och att du kanske inte vill ta diskussionen längre. Ett alternativ som inte nämnts (tror jag) är en vertikal jordvärmeslinga i kombination med FLVP. Vet egentligen inte så mycket om systemet men en granne här har det. Det kräver förstås att du installerar ett radiatorsystem och att du även i fortsättningen är beroende av el-tillskott. Systemet i sig löser ju inte din dåliga isolering :(

Hoppas du hittar nån lösning på det, eller att växthuseffekten (vart tog den vägen) löser problemet ;)

Kjell G
 
Förliten mark för regelverket ???
Vad säger regelverket & hur mycke mark behöver du?

Ett borrhål tar väll en yta av 20cm i diameter! är du säker på att du inte har den ytan nånstans?
 
Borrhålet är lite, men påverkar ett stort område.
 
nja, hur menar du?
Det enda som sätter stopp är väll om annan energiborra finns i närheten (15m) (eller om det är ett bergrum under)
 
CarMan skrev:
nja, hur menar du?
Det enda som sätter stopp är väll om annan energiborra finns i närheten (15m) (eller om det är ett bergrum under)
Och om det är ett vattenskyddsområde.
 
Det kanske det är, men det har trådskaparen inte svarat på ännu!
 
Sätt värmeväxlare mot grannens vägg och sno deras värme ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.