Kanske att detta kan vara något.
http://www.hylte-lantman.com/shop/sortiment.asp?what=visa&what2=&id=1583&kategori=162&kat=Digital Åtelkamera vet dock inte kvaliten på filmmaterialet från en sådan här kamera.
Men här fins det filmmaterial på tuben från den aktuella kameran. http://www.youtube.com/profile?user=sunken78#p/u

--->> parantes -->> (Hörde i alla fall om en som fodrade rådjuren, men allt foder var´borta dagen efter att han lagt ut, han satte upp en åtelkamera och fylde på foder, dagen efter var fodret borta igen och i kameran fanns bilder på grannen när han hämtade fodret.
Killen skrev ut bilden och gick till sin bekant som var polis, han ville inte ens se bilden då det inta var helt rikigt att sätta upp en sån kamera och använda som bevis, men tipsade om att han kunde skicka ett brev till grannen med bilden.
Så gjorde han och sen fick han behålla fodret.)
 
Zixten skrev:
--->> parantes -->> (Hörde i alla fall om en som fodrade rådjuren, men allt foder var´borta dagen efter att han lagt ut, han satte upp en åtelkamera och fylde på foder, dagen efter var fodret borta igen och i kameran fanns bilder på grannen när han hämtade fodret.
Killen skrev ut bilden och gick till sin bekant som var polis, han ville inte ens se bilden då det inta var helt rikigt att sätta upp en sån kamera och använda som bevis, men tipsade om att han kunde skicka ett brev till grannen med bilden.
Så gjorde han och sen fick han behålla fodret.)
Helt fel av polisen, det går att använda som bevis utan problem. Känns mer som polisen i fråga inte ville ha något pappersarbete.
Det är inte polisen som avgör var och hur man får sätta upp kameror.
 
frohike skrev:
Helt fel av polisen, det går att använda som bevis utan problem. Känns mer som polisen i fråga inte ville ha något pappersarbete.
Det är inte polisen som avgör var och hur man får sätta upp kameror.
Tror att det var för att det fotades utomhus, och kameran var uppsatt för att fota djur.
 
Att filma eget hem, garage, förråd tomt kräver INGA tillstånd. Inte fan frågar man mynigheteter om man får filma egen fest!
 
kamilenski skrev:
Att filma eget hem, garage, förråd tomt kräver INGA tillstånd. Inte fan frågar man mynigheteter om man får filma egen fest!
Om du själv håller i kameran får du filma vad som helst om det inte finns ett uttryckligt fotoförbud, som t.ex vid militära anläggningar.

Det är "obemannade" kameror som kan kräva tillstånd.

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Om du själv håller i kameran får du filma vad som helst om det inte finns ett uttryckligt fotoförbud, som t.ex vid militära anläggningar.

Det är "obemannade" kameror som kan kräva tillstånd.

/Hasse
INTE I MITT PRIVATA HEM!
Jag kan tom ha en stor farlig hund hemma!

Eller svärmor :)
 
kamilenski skrev:
INTE I MITT PRIVATA HEM!
Jag kan tom ha en stor farlig hund hemma!

Eller svärmor :)
Och likväl måste du har en skylt som varna folk som kommer in på din tomt att du har kameror. Men du behöver varken tillstånd eller anmälan på din privata mark, (finns en del undantag dock)
Dock finns ju en stor lucka i lagen gällande Svärmor, att man varken behöver varna eller ansöka om tillstånd för dessa :D

Zixten>> Mitt svar gäller även det antagandet.

Samt innan det kommer något om "mitt hem min borg" osv
http://www2.lansstyrelsen.se/soderm...Pages/Overvakningskamera_fragor_och-svar.aspx
SKYLT SKYLT SKYLT.. oavsett om det är din privata mark/tomt/altan/uterum/gräsmatta. Tillståndspliktigt nej. Skyldighet att informera JA. Varför? därför att jag som besökare skall få valet att bli filmad eller ej.
 
Redigerat:
Du har 2 alternativ
Antingen sätter du upp kameran utan att informera och då får du säkert reda på vem det är.
eller så sätter du upp den och en informationsskylt och då kanske problemet försvinner av sig själv.
 
Personligen anser jag att en privat fastighet med låsta dörrar och absolut övertydlighet i alla övriga avseenden vad avser "privat egendom", har individen rätt att bevaka och skydda.

Jaså minsann, har Storebror synpunkter på om jag fotograferar eller filmar mina egna privata ägodelar i mitt eget privata hem bakom låsta dörrar? Tycker Storebror att jag ska söka om tillstånd för detta?

I ovan beskrivna fall är sålunda min icke-förhandlingsbara åsikt att Storebror och jag har diametralt olika uppfattningar i frågan. Och om nu medborgaren då BRYTER MOT LAGEN - hujedamej! - genom att fotografera eller filma sina egna privata ägodelar i sitt eget privata igenbommade hem, ja då blir det påstådda lagbrottet blott en samvetsfråga. Ungefär som att gå mot röd gubbe. Ungefär som att köra i 120 km/tim på E4an.

Och låt mig säga så här - jag ligger knappast sömnlös om nätterna. Min nattsömn är djup och trygg.

Bottom line: Diverse besserwissrar på detta forum kommer då och då dragandes med lagtexter och pekpinnar, reflexmässigt som på beställning så fort någon ens nämner ett ämne som råkar vara känsligt för Storebror, men ibland är världen inte så svart-vit. Marionettdockor och lydiga pudlar är inte alltid de som driver världen framåt eller som skipar rätt kontra fel. Och ibland måste exempel statueras innan den stora grå anonyma massan och de s k "folkvalda" (ha!) i riksdag och regering också förstår.
 
Är det inte bra att folk får reda på vad som ligger inom lagens ramar innan dom ger sig på något? Vare sig dom sen gör det dom tänkt eller inte så vet dom att i värsta fall så kan det bli trubbel med lagen. Vissa skiter i det men andra kanske tänker en gång till.
Gällande just kameror och annan övervakning så är det knökigt i det här landet, speciellt när man ska hitta gränsen mellan privat och allmänt. Det startades för något år sen en utredning om just det där och då också med en punkt gällande övervakning i flerfamiljshus och då i trapphus och andra utrymmen. Jag vet inte om utredningen är färdig men kontentan av utredningen var att det skulle bli en fråga för riksdagen där det skulle förenkla för butiker och liknande med tillstånd och försvåra för privata områden/flerfamiljsfastigheter....hur som, det stog en massa och det går ju att söka fram det där om man orkar, vill och bryr sig om vad lagen säger.

I övrigt så får man köra 120 på E4:an på vissa sträckor :)
 
Lagen håller på att göras om, är nog i remiss nu, troligen kommer kamerabiten läggas helt på datainspektionen
 
INTE I MITT PRIVATA HEM!
Jag kan tom ha en stor farlig hund hemma!

Eller svärmor
Jag tror att du, innerst inne, vet att det är fel att hota folk med svärmor. Det finns liksom en gräns för hur långt man får gå i hot...
 
Troberg skrev:
Jag tror att du, innerst inne, vet att det är fel att hota folk med svärmor. Det finns liksom en gräns för hur långt man får gå i hot...
Jag ber om ursäkt :blushing:

Hoppas ingen stämmer mig för mitt inlägg :blushing:


;)
 
Kan tipsa om att köpa en Synology NAS för inspelning. I deras medföljande "Camera Station" har du hyfsade funktioner för inspelning. Det följer med licens för en kamera, sedan får man köpa fler.
När det gäller "billig" kamera kan jag tipsa om Axis M1054 som trots att den inte är mörkerseende har en inbyggd IR-detektor som kan aktivera LED-belysning för att få en bra bild även när det är mörkt.Observera att denna funktion gör kameran mycket sårbar för sabotage då den liksom "skriker" ut sin närvaro och monteringsplats. Problemet är att om du skall ha en bra vandalsäker och mörkerseende kamera måste du vara beredd att punga ut uppemot 10 000 kr bara på kameran...

En sökning på prisjakt.se ger följande prisbild:
Synology Disk Station DS110j - 1169 kr
Seagate Barracuda 7200.12 ST31000524AS 32MB 1TB - 398 kr
Axis M1054 - 3 229 kr
+ lite tillbehör som en switch kanske och kablar, säg 500-1000 kr

Där har du en billig lösning med hyfsad kamera långt under din budget...

Vill du ha en riktigt bra, vandalsäker och "mörkerseende" kamera kan jag tipsa om Axis P3344-V men då landar kameran på 7 954 kr... Fins också för utomhusbruk, då som P3344-VE.

Inspelningslösningen kan också lösas genom en mjukvara på PC som du nämde tidigare. Dessa brukar dock dra iväg rejält. Värt att känna till är att om du köper en Axis-kamera och bara har en så kan du kostnadsfritt använda deras "Camera Station". Fler kameror kostar rätt mycket pengar. Mer info: http://www.axis.com/products/cam_station_software/index.htm

Ett annat alternativ på kostnadsfritt inspelningsprogram till flera kameror är Milestone's XProtect GO som är en väldig bantad variant på deras komersiella system. Men du kan spela in video från upp till 8 kameror i upp till 5 dagar utan att mjukvaran kostar en krona. Mer info: http://www.milestonesys.com/go

Som flera tidigare har sagt... Köp inte färdiga paket, det är dumt. Börja med behoven, välj sedan kamera, därefter inspelningslösning. Jaga priser, det lönar sig..

En sista sak... Tänk på att kamerorna är mycket stöldbegärliga ;)
 
Just det där med stöldbergärligheten på larmutrustningen är något man måste tänka på.

Fick mig ett gott skratt för en tid sen.
Ett sånt här trådlöst all-in-one larm sålt och monterat av dörrknackare.
Det enda tjuven tog var larmet. Satt ju bekvämt innanför dörren så det tog han med sig. Ir detektorn satt ju bara med dubbelhäftande någon meter bort så den fick ju följa med den med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.