En fundering kring varm- respektive kallvindar: vi har ju fått lära oss att en kallvind med mycket isolering nedåt, med fel ventilation och fel fuktbelastning ger problem med mögel på t.ex. råspont/undertak. Varför skulle detta problem försvinna när man flyttar ut isoleringen till snedtaket? Det är samma isolering, samma fuktspärrar (eller brist på sådana), samma råspont och luft däremellan. Det borde väl egentligen inte spela någon roll om det är 25 mm luft eller 2 meter? Ventileringen av en luftspalt har man väl ännu mindre kontroll på än ventilering av en hel kallvind?

Vad är det jag missar?

/Magnus
 
C
Detta har jag också funderat över. Och även varför den inte skulle mögla om man lägger frigolit dikt mot den, rent av från båda sidor....
 
Om man isolerar med cellplast ovanpå råsponten så är tanken att temperaturen på såväl vinden som råsponten stiger. Därmed minskar relativa luftfuktigheten och benägenheten för fukt att kondensera på råsponten. Däremot vet jag inte varför isolering i snedtak under råspont skulle vara bättre än på innertaket.

Erik
 
Kan det bero på att luftvolymen minskar därför att kallvinden blir bara 25-50 mm "hög" istället för säg 2 meter?
Den lilla volymen kan alltså endast innehålla en bråkdel vattenånga jämfört med den 2 m höga vinden och fukten kan lättare ventileras bort??
Min "teori" avser då Nikoneers ursprungsfundering.
 
Men hallå där. Det blir ingen varmvind bara för att man flyttar isoleringen till snedtaket.

En varmvind eller klimatvind får man om man isolerar på UTSIDAN om undertaket. Då hamnar råsponten - eller vad man nu har för undertak - på den varma sidan om isoleringen. Daggpunkten flyttas ut till utsidan där den hör hemma. Googla på tex Thermisol eller Maco-Dach.

Att flytta isoleringen från vindsbjälklaget till snedtaket medför endast att det blir omöjligt att inspektera det som återstår av "kallvinden".
 
Consensus skrev:
Att flytta isoleringen från vindsbjälklaget till snedtaket medför endast att det blir omöjligt att inspektera det som återstår av "kallvinden".
Det lär väl också innebära att betydligt färre upplever problem. Om färre upplever problem så kan metoden få ett bättre rykte även om det är oförtjänt.

Erik
 
Ola78
Men finns det inte risk att ev kondens som vandrar genom råsponten på en så kallad varmvind stannar mellan ovansidan på råsponten och cellplasten och där orsakar problem med t ex röta i taket som följd?
 
Avemo skrev:
Det lär väl också innebära att betydligt färre upplever problem. Om färre upplever problem så kan metoden få ett bättre rykte även om det är oförtjänt.

Erik
Det är ju ingen "metod" att lösa fukt/mögelproblem i en kallvind genom att bygga in dem i en icke-inspekterbar luftspalt, eller hur? Att flytta isolering från bjälklaget till takstolsfacken är ett sätt att kunna inreda sin tidigare oanvändbara vind, men det löser inga fukt- eller mögelproblem, tyvärr.
 
Ola78 skrev:
Men finns det inte risk att ev kondens som vandrar genom råsponten på en så kallad varmvind stannar mellan ovansidan på råsponten och cellplasten och där orsakar problem med t ex röta i taket som följd?
Precis som i en yttervägg så förutsätter jag att man sätter en ångspärr bakom innertaket i en sådan inredd vind.

Sen finns det diverse lösningar, tex rekommenderar Thermisol att man lägger isolerskivorna ovanpå en microporös duk. Kör man med maco-dach så kan man klara sig helt utan undertak, dvs det finns inte ens någon råspont att oroa sig för.
 
Consensus skrev:
Det är ju ingen "metod" att lösa fukt/mögelproblem i en kallvind genom att bygga in dem i en icke-inspekterbar luftspalt, eller hur? Att flytta isolering från bjälklaget till takstolsfacken är ett sätt att kunna inreda sin tidigare oanvändbara vind, men det löser inga fukt- eller mögelproblem, tyvärr.
Jag menade inte att framställa det som bättre. Jag menade att svårigheten att upptäcka eventuella fel kan vara en förklaring till att folk felaktigt tror att det är en bättre lösning.
 
Ja så kan det ju vara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.