Som rubriken antyder vad är bäst?

Vi står inför valet att renovera ett fritidshus och kommer att ha arbetet på totalentreprenad. Däremot inköpen är jag kluven till hur man skall hantera, min erfarenhet
är att hantverkare inte är några slipade affärsmän och jag ser inte att de har några direkta inköpsvinster som jag inte skulle kunna ordna på egen hand.
Jag har t.ex. tillgång till grossistkonton hos flera inköpsled som VVS, stål osv.

Frågan är bara hur skulle det påverka offertpriset om hantverkarna inte får sköta inköpen?
Blir det en strafftimkostnad så att summa summarum är det samma.

Vilka erfarenheter har ni, köpa in själv eller släppa allt?
 
Det är aldrig en bra kombination att köpa in grejer till en hantverkaare, har du inte lärt dig det:)? Tänk själv om någon bestämmer vad du ska ha för arbetsredskap/program i ditt jobb, tror inte heller du skulle blivit så glad.
 
Fråga vad det kommer att kosta dig innan och be att få det till hans inköpspris mot lite högre timpenning för hanteringen som du får 50% på.
 
Locos: nu är ju verkligheten så att de allra flesta inte får bestämma själva vad de ska jobba i för program/med för arbetsredskap på jobbet. Jag är inom vården och där jobbar man med det journalprogram som finns och med de arbetsredskap man blir tilldelad och det tror jag gäller på de flesta ställen.

Jag tror att du tjänar på att göra inköpen själv även om det blir en lite högre timkostnad för hantverkaren. Min erfarenhet är ayt hantverkare är urusla på att planera och ägnar alldeles för stor del av sin arbetstid till att åka och handla sådant som de enligt mig borde ha haft med sig redan i första vändan. Dörmed kan du spara ett antal resor till grossen för din hantverkare (och massor av arbetstid) ara genom att ha rätt grejor på plats vid rätt tidpunkt.
 
Locos skrev:
Tänk själv om någon bestämmer vad du ska ha för arbetsredskap/program i ditt jobb, tror inte heller du skulle blivit så glad.
Vad menar du? Så är verkligheten för de flesta anställda. Det är ytterst få förunnat att själv få välja redskap/program i sitt yrkesliv.
 
silvin skrev:
Vi står inför valet att renovera ett fritidshus och kommer att ha arbetet på totalentreprenad.
Du har ju redan svarat på din fråga. Har du arbetet på totalentreprenad så får ju byggmästaren per definition även sköta anskaffning av material.
 
Vid en totalentrepenad så skall du absolut inte blanda dig i inköpen, annat än möjligen av ngn. enstaka detalj, där du absolut vill att det skall vara ex. exakt en viss Pax fläkt i badrummet. Totalentrepenad innebär ofta att entrepenören har rätt att välja en "likvärdig" vara.

OM du väljer att sköta inköpen själv så har du plötsligt tagit på dig själv ett avsevärt ansvar för funktionen. Du kan bli ansvarig för de mesta osannolika fel. Byggare är duktiga på att hitta orsaksamband. Om det ex. blir en fuktskada i badrummet (troligt byggfusk) så kan en slipad byggare "bevisa" att det beror på utomhusfasadpanelen som du köpt. Lite överdrivet men principen.

Totalentrepenad innebär att byggare tar ett funktionsansvar, ge då inte byggaren en massa möjliga detaljer som han kan skylla ifrån sig på.
 
Om byggaren köper in matrialet lämnar han 10-års garanti,det har du inte om du handlar själv
 
fönsterpåven skrev:
Om byggaren köper in matrialet lämnar han 10-års garanti,det har du inte om du handlar själv
Är du säker? Så om en fläkt som byggarna köpt och installerat går sönder efter 9 år så kommer de och byter den? Eller köper en ny åt dig i alla fall?
 
Tyvärr för byggaren så har han skyldighet att lämna tio årsgaranti på det han monterar men själv har han bara två år från sitt inköpsställe.

tänk även på att byggaren plötsligt kanske debiterar dig timtid för stillestånd när materialet inte finns på plats när han vill ha det.
 
Byggaren lämnar bara "garanti" i 2 år sedan gäller "ansvarstid" i 8 år.
Garanti entrepenad

Se till att diskutera igenom noga vilka delar du skall handla in själv och om entreprenören/under entreprenörer skall stå för mindre kompletteringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.