Jag funderar på att bygga en bokhylla längs en tom vägg. Den bör bli ca fem meter lång och 1 meter hög.
Jag tänkte bygga den av färdigmålade hyllplan i MDF, med ett horisontellt hyllplan i botten och sedan 35 cm långa vertikala hyllplan som bär upp nästa horisontella hyllplan. Sedan en ny uppsättning korta hyllplan och ett sista horisontellt hyllplan.
De korta hyllplanen ska ha ett mellanrum på 35 cm så att jag får kvadratiska hål.

Låter det som en bra konstruktion? Vad behöver jag för att lyckas med bygget?

Jag antar att man fäster de vertikala korta med plugg i underkant och kanske även skruvar i överkant eller?
 
Jag har byggt något liknande, dock hade jag "ståndarna" (dvs de stående "hyllplanen") hela och korta hyllplan.
Jag tror inte det spelar någon roll vilka av planen du väljer att ha hela i och med att de är så korta.
Möjligtvis får man någon % mer bärighet om man gör som du har skrivit men så vida du inte ska visa upp din samling solida blykuber så bör det inte ha någon praktisk fördel ;)

Allting pluggades och limmades.
Min hylla är hur stabil som helst, även för skjuvande påverkan.
Hade jag haft dominofräsen innan jag byggde hyllan hade jag nog använt den istället för plugg och märkstift även om det funkade bra det med.

Jag skulle säga att du hade haft god nytta av en dominofräs.
Har du ingen sådan så klarar du dig med många märkstift, en bra vinkelhake, bra trälim, en hel säck med plugg och en jävla massa tvingar. ;)

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.