Har två element i allrummet på nedre plan. I dessa två får jag nästintill ingen värme.
Vattnet går in i underkant av elementen och sen upp till termostaten. Vet inte vad det kallas men det är dubbel-element. :blushing:
Det går in två rör, det övre blir fis-ljummet och även lite värme kan kännas precis innanför termostaten.

Har haft loss termostaterna och ventilen rör på sig fin fint.
"Piggen" löper också fint.
Jag har luftat ca en miljon ggr. :S
Kör med ca 1 bar tryck.
När jag stänger av alla element i huset utan ett av dom som inte "funkar" så blir det varmt i ovankant.

Ngn som har tips på vad jag kan kolla mer eller vad felet kan vara? Dålig cirkulation? felkopplat?

Har bergvärme, pump ifrån Nibe på 8.5kw. Minns inte borrhålsdjupet men det är ngt mer en rekomenderat.
 
Redigerat:
Alla kommer att säga att det inte är nåt fel på dom.
Jag hade samma och bytte ventiler samt termostat och nu fungerar allt prima :)
I värsta rummet bytte jag även returen(full med skit).
Räkna med 300:- per element (termostat och ventil)men här var det värt det.
Nya termosterna stänger även vid värme via sol vilket dom gamla inte gjorde.
 
Bytte du trots att dom "verkade" funka som dom skulle? Piggen och ventilerna funkar fin fint för mig som sagt.
Nu efter att jag endast har haft igång dom två dåliga elementen så känns det ena hyffsat okej och det andra är varmt men bara i ovankant.

Tillägga är väl kanske att jag har bytt från vedeldat (vattenburet) till bergvärme. Men dem funkade inte innan heller vad jag minns.
 
Bytte i badrummet där vi knappt hade nån värme alls innan.
Under 15 grader typ.
Nu kan vi få 30 om vi vill :D
Jag bytte allt, ventil,termostat samt även bottenventilen.
Kostade så lite extra att ta allt.
Såg att hela systemet var igensatt med nåt skit, jag vet inte vad men alla ventiler hade nån beläggning på sig.
Bergvärme skickar fram mindre värme och kräver större element såvitt jag fattat det.
Piggen är överskattad ;)
Tro mig.

Plocka boret termostaterna helt så ser du vad det ger med "full fräs" så att säga.
Mina gamla "piggar" kunde inte matcha detta flöda jag har nu ;)
 
Jag skulle verkligen prova med att plocka bort dessa. Troligen saknar du flödet.
 
Piggen kan va kass.
Jag kan egentligen ingenting om det här men bytte och får typ sjuk värme i badrummet nu.
Vi frös där innan.
Tegel plus siporex plus inget.
Nu skickar elementet ut fullt och vi har nog 22-25 där beroende på vad vi vill.
Kan säga att det var värt jobbet ;)
 
Innan 15 grader med "motionerad" pigg ;)
 
Hm, om dina element är kopplade som du beskriver så är felet där.
värmen ska gå in Uppe- vid termostaten,
 
Som Bosse V... skriver så är de felkopplade och du får du precis detta fenomenet. Vi hittade två element som man kopplat fel, VVS-firma utfört, vid en ombyggnation och vi märkte det inte förrän vi satte in värmepumpen.
Så börja med att koppla dem rätt.
Skulle det trots allt inte hjälpa så kan man ev. justera upp hastigheten på cirkulationspumpen i din värmepump, men det innebär att du måste kolla skillnader i ut/in kommande temperatur för värmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.