Som en sidotråd till "Vem hjälper er"-tråden; Vad låter ni era barn hjälpa till med byggmässigt vid vilken ålder?

Jag är en hönsmamma, sätter gärna barnen (14 och 17) i arbete men min nivå på vad som är för farligt/tungt är på ren dagisnivå. Jag VET att det är idiotiskt, i synnerhet när båda sönerna är längre än jag och åtminstone den ena starkare.
Inga elverktyg (ok, skruvdragare typ), inget arbete på stegar, eller Gud förbjude, klättrandes på tak (själv får jag förstås fara runt som en ekorre på detsamma, ibland utan säkerhetslina).
Detta är på intet sätt motiverat av att mina söner är klumpigare eller mer oansvariga än medel, det är helt mitt problem, har för livlig fantasi. Jag tror jag har ärvt det från min pappa, om det är någon ursäkt. Han kom inte ens på tanken att låta oss köra motorgrässklipparen.

Jag ska försöka bättra mig, i synnerhet Tyresös beskrivning hur hans döttrar fått jobba med vinkelkap från 8-12 års ålder gör ju att jag fattar att det är dags nu.

Men på kul, hur är det för er andra i dessa curling-tider :)?

(Roligt att notera hur det inte längre är något problem med undanflykter och gnäll när man ber om hjälp. De är vuxna nog att visa respekt för mängden arbete jag lägger ned och att se det som en hederssak att hjälpa till utan tjafs, även om det inte är deras favoritsysselsättning)
 
Önskar att min 4-åriga dotter var mer intresserad av att hjälpa till... Någon gång har jag lyckats få henne att räcka mig skruv ur förpackningen, någon annan gång att "leka affär" och ge mig diverse verktyg ("Nu vill pappa köpa måttbandet, vad kostar det?").
Jo, hon fick faktiskt hjälpa till att måla sin sandlåda!
 
Mina barn är bara 9 och 11, så de är mer till bsvär om de skulle hjälpa till i renoveringen. Dock fick de måla en hel del brädor med Falu rödfärg när vi bytte fassaden, det är ju helt ofarligt, bara gräset som blir rött till nästa regn om de missar.

Däremot har vi lärt dem att sköta mikro, ugn och vattenkokare, så attt de kan fixa lunch, mellanmål coh frukost vid behov. 11-åringen har haft hemkunskap, så det finns både omelett, stekta ägg, stekt korv, ett par olika soppor och grahamsbullar på meny. Pasta är svårare, men hon håller på att lära sig. 9-åringen kan iallafall värma Billy-pizza, koka te och steka korv.
 
b8q skrev:
Önskar att min 4-åriga dotter var mer intresserad av att hjälpa till... Någon gång har jag lyckats få henne att räcka mig skruv ur förpackningen, någon annan gång att "leka affär" och ge mig diverse verktyg ("Nu vill pappa köpa måttbandet, vad kostar det?").
Jo, hon fick faktiskt hjälpa till att måla sin sandlåda!
Ja, kanske lite tidigt att börja med vinkelkapen vid fyra :)!
 
Min dotter fyllde precis 2 så hon är kanske inte till så mycket hjälp ännu. Men hon fick verktygslåda i plast som hon får öva med så hoppas jag att hon kan hjälpa till om några år :)
 
Har en femtonårig dotter som gör allt för att komma undan allt som kan kallas fysiskt arbete. I somras satte jag henne på att klippa gräset (tomten är ca 950kvm men hus,garage och infart tar upp minst 50%). Hon gick ETT varv runt huset, kom in stortjutandes, låste in sig på sitt rum och kom inte ut förrän jag hade klippt gräset själv. Kan meddela att det blev ingen månadspeng den månaden.

Häromdagen hämtade jag henne från skolan och när vi kom hem sa jag att hon skulle skotta uppfarten (det hade kommit ca 5 cm snö) medan jag for och handlade. Hon tittade storögt på mig och mumlade något om barnarbete men påminde sig nog om en sommarmånad utan pengar.

Dock så är hon duktig på att laga mat, passa lillebror och lite andra inte fullt så fysiska aktiviteter.
 
Crebel skrev:
Detta är på intet sätt motiverat av att mina söner är klumpigare eller mer oansvariga än medel, det är helt mitt problem, har för livlig fantasi. Jag tror jag har ärvt det från min pappa, om det är någon ursäkt. Han kom inte ens på tanken att låta oss köra motorgrässklipparen.

Jag ska försöka bättra mig, i synnerhet Tyresös beskrivning hur hans döttrar fått jobba med vinkelkap från 8-12 års ålder gör ju att jag fattar att det är dags nu.

Men på kul, hur är det för er andra i dessa curling-tider :)?
Se även detta som en viktig del i dina barns uppfostran och uppfattning om omvärdlen. Läs gärna boken "i trygghetsnarkomanins värld" om hur föräldrarnas curlande och extra vaddering kring allt livet innehåller skapar människor och ett samhälle som inte klarar sig på egna ben. Mycket intressant bok.

(Roligt att notera hur det inte längre är något problem med undanflykter och gnäll när man ber om hjälp. De är vuxna nog att visa respekt för mängden arbete jag lägger ned och att se det som en hederssak att hjälpa till utan tjafs, även om det inte är deras favoritsysselsättning)
Ett bevis på en väl fungerande uppfostran, hatten av!
 
En kille på 4 och en tjej på 6, bär/hämtar allt som dom kan bära, har i princip tillgång till alla vertyg som det inte är sladd på, inte heller spikpistol.
Klättrar dom inte på stegar så klättrar dom någon annanstans.
Har inte försökt att varken lära eller stoppa dom, jag ser bara till att sladdar är urdragna på tex handklingor, elmotorsågar och liknande....
 
vojma skrev:
Hon tittade storögt på mig och mumlade något om barnarbete.
Jag påpekade vid ett tillfälle för den yngste om att barn från 11 år förr i tiden förväntades arbeta 11 timmar i t.ex. gruvor.

Han blev vederbörligen imponerad och höll med mig om min åsikt att det fanns stöd för att uppdatera arbetsfördelningen hemma :)!
 
norrbottenstorpet skrev:
Se även detta som en viktig del i dina barns uppfostran och uppfattning om omvärdlen. Läs gärna boken "i trygghetsnarkomanins värld" om hur föräldrarnas curlande och extra vaddering kring allt livet innehåller skapar människor och ett samhälle som inte klarar sig på egna ben. Mycket intressant bok.

Jag VEEET :blushing:! Det konstiga är att jag har inte haft problem med att låta dem leka farligt.
Jag visade mitt inlägg för äldste sonen, underströk en extra gång att det inte var hans kapacitet som jag ifrågasatte, det var bara att jag fick så otäcka bilder i huvudet vid tanken på att de skulle göra "farliga" saker.
Sonen tittade allvarligt på mig och svarade "Det får jag också när jag tänker på hur du håller på" ...
 
Crebel

Låt de hjälpa så fort som möjligt. Se bara till att ha skydd. Glasögon, handskar, lämpl kläder. Och försök prata om säkerheten. Vad man kan inte kan göra.
Även motorsåg fungerar. Själv lärde jag bara äldsta sonen allt redan från 9 års åldern. Mindre barn fick man inte röra (mamma).
Idag är det bara han som är händig och KAN.

Gör inte detta. Inte om du vill ha 2 okunniga "invalider" som blir arga på dig sen om några år för detta att de inte kan...

Upp på taket alla 3!
Men glöm inte linor...
 
Jag har tre barn i åldrarna 8-12 år, förra sommaren hjälpte dom mig med att slänga ner dom gamla takpannorna när vi bytte tak. Denna sommar hjälpte dom till med att byta fasad. Bara man har ordentlig ställning så tycker jag att det är okey att ha med dom på tak. Jag håller med kamilenski låt barnen hjälpa till med det dom orkar. Glöm bara inte bort att visa tacksamhet och belöna dom.
 
Ja. De med belöning glömde jag att skriva om :blushing:
 
För många år sedan när sonen började skolan ordnades det föräldramöte vi indelades i grupper, diskuterade
vilka normer och regler som vi hade hemma vad barnen fick och inte fick göra hemma hjälpa till med osv.
jag berättade att sonen fick använda kniv ock yxa, såg och hammare ,varvid en av mammorna frågade om det är riktiga
verktyg - ja var mitt svar ingen kan väl lära sig att tälja med en plastkniv,vass ska den vara så minskar skaderisken
-och om nu han skär sig så blir snittet snyggare å han lär sig vara försiktigare tänka lite mera på hur man hanterar
kniven om han skär sig.
Hon tittade med stora ögon på mig drog andan och så fisk jag en föreläsning om hur ansvarslös jag var som förälder,
resten av gruppen satt tysta en stund tittade sig runt, hela rummet tystnade ,och alla vände sig om för att se vad som
hänt. Efter en liten stund sa en i gruppen att finns väl ingen liten grabb som inte har skurit sig på en kniv,jag håller med om att ska barnen lära sig hantera verktyg ska det vara riktiga och vassa -situationen räddades av den kommentaren -jag hann börja känna mig lite illa till mods

PS -sonen har alla fingrar i behåll duktig på att snickra, fick en motorsåg när han fyllde 13 +full utrustning
belöningar och uppmuntran behövs om man lär sig från början att göra rätt för sig "tjäna in" så uppskattas
saker och ting på ett sundare sätt man har gjort sig förtjänt av av dem.
 
pr95 - håller helt med dig. Jag fick såg, yxa och en bunt med rep och så fick jag gå ut och bygga kojor i skogen när jag var i den åldern att det var skoldags. Inget underligt med det, en dag var dock en kompis med och jag tänkte som så att eftersom hon inte var van så är det bättre hon bär sågen när vi skulle ut i skogen samt använder den istället för yxan. Herre jösses vilket liv det blev när hennes föräldrar sedan fick reda på att hon hade BURIT en såg! Hon hade ju kunnat ramla och skada sig!
Vad jag vet sitter hon och spelar blockflöjt hela dagarna nu, det kan ju vara trevligt i och för sig men jag tror nog inte att det hade skadat med lite mer sågande. ;)

Blev riktigt beklämd när jag såg att på moderna lekplatser så läggs det någon form av dämpande matta under så att barnen inte skall slå sig om de ramlar, jösses... Lite skrubbsår på knäna och en stunds näsblod har väl ingen dött av?
Är det underligt att program som "ung och bortskämd" finns?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.