Är det någon som byggt en mycket enkel vindsnurra som kanske inte skapar så mycket energi, men som ändå kan ge ett tillskott till värmen?

Jag tänker mig ett enkelt system som inte tar omvägen över regulator och likriktare utan går direkt till en värmeradiator som ger ett tillskott till underhållsvärmen i sommarstugan. Hur avancerad måste en vindsnurra vara för att det ska bli meningsfullt?
 
Man måste upp i ganska stora vindsnurror för att få någon effekt att tala om.
Här http://24volt.eu/vind_typer.php finns det lite information och även kalkylator för att beräkna effekt beroende på vind och storlek.
 
  • Gilla
ByggareAxel
  • Laddar…
Är det någon som har provat att använda en bilgenerator via en remskiva ?
Då har man ju laddregulatorn "gratis" , men den kanske går för tungt eller
behöver för stora varvtal , vad vet jag ??
 
Min förutfattade mening angående bilgenerator till vindkraftverk är att det inte passar. De har ganska dålig verkningsgrad. Min förutfattade mening om kilremstransmission till vindkraftverk är också att det inte passar. Det är en del statiskt bromsande moment som gör att det troligen måste blåsa ganska hårt för att den alls skall börja snurra. Utan att ha provat tror jag att dessa båda problem är mycket större än att ordna en laddregulator.

Erik
 
när det gäller en bilgenerator så får man väll koppla den så att den inte släpper igenom nån ström och också så inte laddar innan den fått upp varv nog för att ladda på riktigt och det behövs ju en del varv då men sen kanske det skulle funka bättre med parmanentmagneter iställe och det finns mycket att kolla på youtube om du söker där

och en värmeslinga för 12V borde tåla en överladdning eller vad man ska kalla det ifall man plåckar bort ladningsrelät så den kan ladda 15-20V men en ren värmeslinga bör inte vara känslig för det och det bör inte vara svårt men frågan är mer hur mycket värme du kan få ut och sen kanske kedjedrift kan vara nått eller kugghjul då man behöver växla om ganska mycket för en bilgenerator då de ska snurra i mer än 1000rpm så kan du nog behöva en utväxling på 20-60ggr för att då rätt varv och det kommer ju då bli ganska tungdraget när den kopplar in men sen är frågan också hur bra ställe du kan sätta snurran på och hur stor du ska göra men det vist kan du få ut lite effekt men frågan är också om du ens kommer märka det lilla då du nog inte ska räkna med mer än några 100w i bästa fall

så du kommer ha inte så mycket mer energi än du får av en eller två personer i kropsvärme där och i en sommarstuga så är det troligen inte märkbart om man ska vara helt ärlig och du ändå har ström framdraget och ska du ha det som värme så är det nog mycket enklare och bättre att sätta in en vedkamin som du kan få ut 10kw ur när ni kommer dit
 
Mikael_L
Jag har också funderat lite i liknande banor.
Enkelt vindkraftverk, lite stödvärme till garaget, billigt och enkelt.
Lite uppfinnarjocke och kul projekt och någonstans måste man börja ... :)

Så mina tankar har gått i banorna av en vindsnurra med ca 1m2 svept yta.
Teknik inte vald på något vis, men vertikala verk som inte behöver orienteras efter vinden är ju tilltalande. En Savoniusrotor är ju väldigt enkel, ett oljefat som man delar. Men dålig verkningsgrad. Giromill, mer komplicerat men bra verkningsgrad.

Och till denna vindyta kan jag väl utvinna 100-600W vid styv kuling, typ.
Beroende på verkningsgrader.

En bilgenerator, helt utan laddningsregulator som driver ett värmelement på 600W-1000W som tål minst 24V blir nog bra. Generatorn orkar nog inte producera mer än 24V så länge den har så stor last på sig.

Problemet med bilgeneratorn är nog dess rätt usla verkningsgrad!
Man ska kanske ta ner vindkraftsverkets axel genom taket och låta generatorn vara inne i garaget, då kommer ju värmen på rätt ställe i alla fall. :)

Som transmission till generatorn går kilremmar givetvis fetbort. Cykeldrev och kedjor tror jag på som budgetalternativ.

edit:
OBS, detta är högst lekmannamässiga funderingar, jag har vare sig vetenskap, beräkningar eller kunnande av någon högre grad involverade i mina teorier, än så länge.
 
Redigerat:
Vill man ha "stödvärme" bygg en luftsolfångare, mycket bättre effekt och dessutom enkel att bygga.

Men 2 metersverk kan man vid gynsamma förhållanden på sin höjd få ett par hundra watt. Normalt ger vindkraftverk lite eller mycket lite vid låga masthöjder, man måste upp på höjd och sånt kostar nästan lika mycket oavsett verkstorlek (ja i rimliga proportioner såklart ;) )

Läs detta och begrunda: http://www.theoildrum.com/node/6954 (kontentan för den som inte orkar läsa är att små vindkraftver är snudd på bedrägeri ett gav så lite som 73kWh/år och kostade 43000, få ihop den ekvationen ni ;) ).
 
som sagt så är vindkraftverk inte så effektiva när man har el och behöver värme men har man inte el så kan det göra en kopiös skilnad jämfört med solceller och annat men till värme så är det nog dumt att gå vägen via el och det är nog bättre och mer diskret att sätta upp en solfångare på huset och de kan du göra själv till ett överkomligt pris med.

Så bygger du en på en standardskiva som är 120x240 så kan du få upp till 3000w i värme från den när solen skiner som bäst och det är klart mycket mer än du kommer få från ett vindkraftverk och de ger energi troligen många fler dagar om året men kanske inte så mycket så här års men under vår och sommar och hösten så kan du få väldigt mycket mer värme än du kan få av ett stort och betydligt dyrare vindkraftverk
 
Solceller fungerar ju dock utan en hög mast och det är soligt ungefär som det blåser dvs det kan variera stort.

Jag tror endast dessa lösningar är kostnadseffektiva mest där elektricitet saknas och där man behöver lite energi under långa stunder (typ belysning(LED) radio osv) och där inkoppling på nätet kostar över 50k.

Anlednigen är att energimängden är väldigt begränsad och återladdningen kan inte ske så snabbt utan över tid.

För mycket energi kort stund duger stor converter eller elverk bra men för längre stunder är det nog bara elverk som duger något till, förutsatt att man inte har nätkontakt då.

För uppvärmning är det bara pengar rätt i sjön om man inte tänker driva en cirkpump då såklart. Visst kan 75kWh (sämsta vindsnurra) spela roll när det gäller belysning men för uppvärmning är det inte ens två dagar i en stuga och detta förutsatt att man kan koncentrerar årsuttaget på ett fåtal dagar.

Men jag kan ju ledigt erkänna att jag har planer på att bygga en WAVT-turbin själv, detta dock mest för att testa :D
 
Mikael_L
v-g skrev:
Vill man ha "stödvärme" bygg en luftsolfångare, mycket bättre effekt och dessutom enkel att bygga.

Men 2 metersverk kan man vid gynsamma förhållanden på sin höjd få ett par hundra watt. Normalt ger vindkraftverk lite eller mycket lite vid låga masthöjder, man måste upp på höjd och sånt kostar nästan lika mycket oavsett verkstorlek (ja i rimliga proportioner såklart ;) )

Läs detta och begrunda: [länk] (kontentan för den som inte orkar läsa är att små vindkraftver är snudd på bedrägeri ett gav så lite som 73kWh/år och kostade 43000, få ihop den ekvationen ni ;) ).
v-g skrev:
För uppvärmning är det bara pengar rätt i sjön om man inte tänker driva en cirkpump då såklart. Visst kan 75kWh (sämsta vindsnurra) spela roll när det gäller belysning men för uppvärmning är det inte ens två dagar i en stuga och detta förutsatt att man kan koncentrerar årsuttaget på ett fåtal dagar.

Men jag kan ju ledigt erkänna att jag har planer på att bygga en WAVT-turbin själv, detta dock mest för att testa :D
Helt kort så kan jag nog konstatera att vi är på samma våglängd. :D
Någon vinstmaskin tror jag mig inte konstruera, men väl ett hobbyprojekt.:rolleyes:
 
Det jag hade tänkt mig var att koppla ett vindkraftverk till
en värmepatron från en tvättmaskin ( gratis är gott ) för
att ge tillskottsvärme till acktanken .

Eftersom jag bor vid havet har jag vindstilla kanske fjorton
dagar per år , resten av dagarna borde det ju ge lite watt .

Då delarna är gratis blir bygget lätt att räkna hem .....
, det enda kruxet blir att bygga en propeller , det har jag
aldrig gjort förut , kanske passar propellern från brorsans
flygskärmsmotor ???
 
skulle själv bygga ett om jag hadde nånstans att sätta upp det som kul sak och säger man att man kan bygga ett som ger mellan 2-500kWh om året och det kostar några tusenlappar så är det inte så farligt då man ändå inte vet innan hur mycket det kommer att ge och läggar man 2000kr och det ger 500kWh så är det 4år innan det lönar sig men mest för kul sak då det inte är så stora pengar sen blir det också problem att dra nytta av det när det är 12v man kommer få ut så får man typ koppla det till nån yterbelysning eller så bara
 
rundvikarn skrev:
Det jag hade tänkt mig var att koppla ett vindkraftverk till
en värmepatron från en tvättmaskin ( gratis är gott ) för
att ge tillskottsvärme till acktanken .

Eftersom jag bor vid havet har jag vindstilla kanske fjorton
dagar per år , resten av dagarna borde det ju ge lite watt .

Då delarna är gratis blir bygget lätt att räkna hem .....
, det enda kruxet blir att bygga en propeller , det har jag
aldrig gjort förut , kanske passar propellern från brorsans
flygskärmsmotor ???
du kan börja med att kolla på 24volt typ
http://24volt.eu/vindkraftverk.php
http://24volt.eu/vind_bygga_vindkraftverk.php
http://24volt.eu/ms_vindhjul.php

så har du lite förslag och sista länken är en enkel typ att göra om du har lite saker liggande och sen får du bygga 3m i diameter utan bygglov och då är nog ett vindhjul det effektivaste men då måste du också se till att masten är stadig nog så den inte välter när det blåser som värst med

men som den är så kan du använda en vanlig bilfälg och svetsa på rör som du sätter vingarna på så behöver du bara en axel med rätt bultmönster för att fästa den i och som den sista länken är så har han tagit en bakaxel och sen tar ner det via en lång kardan till generatorn så det kanske kan vara nått

sen skulle jag själv nog göra ett vertikalt med plåtar som man gör till en stor cylinder och sätter flänsar på och en inriktare som gör att man tar den vinden som kommer komma på den halvan som jobbar mot och leder in den i skovlarna så får man troligtvis lite högre verkningsgrad på det hela men då är problemet också att det blir ett ganska högt moment på infästningen i marken när det blåser storm ute
 
Enklast är att bygga ett vindkraftverk för 12/24v sen kör man det i kåken till belysning eller liknande det är enkelt, fungerar och dessutom inte svårt att bygga. När det inte blåser kör man på batteriladdare bara. Det går även att då enkelt koppla in solceller från typ Jula om man så önskar. Detta kräver dock en batteribank.

Tänk på att ska det vara nåt mot elnätet måste det vara infasat och arbetet kräver behörighet. Det finns iofs såna convertrar till solceller som man kör mot nätet som klarar av allt sånt i princip med ett vägguttag i andra änden men de kostar också en 5-10 blås sen har jag ingen aning om hur de funkar mot ett vindkraftverk.

Ett annat sätt att få en generator är att slakta en tvättmaskin eller liknande, helst en med direktdrift.
 
miry skrev:
så du kommer ha inte så mycket mer energi än du får av en eller två personer i kropsvärme där och i en sommarstuga så är det troligen inte märkbart om man ska vara helt ärlig och du ändå har ström framdraget och ska du ha det som värme så är det nog mycket enklare och bättre att sätta in en vedkamin som du kan få ut 10kw ur när ni kommer dit
v-g skrev:
Vill man ha "stödvärme" bygg en luftsolfångare, mycket bättre effekt och dessutom enkel att bygga.
Jag tänker mest på underhållsvärme på vintern. En luftsolfångare planerar jag också, men den ger kanske inte så mycket på vintern.

Jag är ganska skeptisk till mina idéer. Men går det så går det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.