Bygger just ett nytt hus med frånluftsvärmepump och vattenburen golvvärme. Kan man blanda sprit i vattnet? eller ha ren sprit att cirkulera i golvvärmerören för att minska risken för frysningsskador vid el.bortfall? Har det i så fall några negativa effekter vad gäller värmeekonomin och vad säger brandmyndigheten?
 
Tyresö
Tror inte brandmyndigheten blir så glad, eftersom den största brandrisken i en bil är spolarvätskebehållaren (!) - och inte bensintanken. Du ska använda glykol.
 
Mikael_L
Hej.
Jag lyfter tråden då jag är i exakt samma sits och funderingar.

Vi har IVT490 frånluftsvärmepump och Termotech golvvärme ingjuten i betongplattan och Thermotech's fördelare givetvis.

Vad ska blandas in i vattnet i slingan? Glykol eller någon slags sprit?

Finns det några nackdelar?
 
Tänkte göra samma sak.

Jag tänkte ta bort vattenpåfyllingen till systemet så att det inte under några omständigheter kan gå in glykol i färskvattnet.
 
Enligt Lk kan man frysskydda uterum med golvvärme med glykol så detta borde väl funka i hela systemet också om man vill.
 
  • Gilla
Hassel1949
  • Laddar…
Mikael_L
Glykol är kanske det bästa då ..?
Det har väl lite korrosionsskyddande saker som kanske inte är så dumma.

Men det är väl inget som mår dåligt av glykol då, saker i värmepumpen eller cirkulationspumpen, t.ex.


blackadder skrev:
Tänkte göra samma sak.

Jag tänkte ta bort vattenpåfyllingen till systemet så att det inte under några omständigheter kan gå in glykol i färskvattnet.
Ja det är kanske smart, man vill ju inte bli förgiftad. :O

Här finns väl förvisso en fördel med någon sprit, man dör inte av lite i vattnet och blir det något läckage eller spill någonstans så ångar allt helt enkelt bort, det blir inte kvar något glykol-klet.
 
Mikael_L
Eftersom jag startade frågeställningen får jag väl redovisa vad jag kommit fram till.
Brandmyndigheten hade inga synpunkter på spritinblandning. Mina byggare från
Dalarna använder själva spritblandning i systemet. Alla, både stockholmare och dalmasar avråder från glykol som kan ge mer problem vid eventuellt läckage. Jag tror att rörmokaren som installerade min Nibe F370 frånluftsvärmepump fyllde med en ca 30% spritblandning.
 
Mikael_L
Om man vill använda etanol istället, vad gäller då?
T-röd ? ... eller ...
 
Mikael_L
Jag lyfter tråden lite försiktigt igen.

Jag skulle nämligen vilja bestämma mig typ nu i helgen vilket frostskydd jag ska blanda in.

I mitt fall kommer värmepumpen också kopplas in och ur ett par-tre gånger det närmaste året, dvs lite risk för spill, bl.a. på oskyddat betongplatta som sen ska klinkras.
Så det är en anledning till att jag tycker sprit känns bra för min del. Men visst kan jag och bör jag vara försiktig när jag skruvar isär och ihop grejerna.
 
Propylenglykol sötar man vin med i Italien och är inte giftigt.Man skall naturligtvis i alla fall inte dricka stora mängder av det i onödan.
 
Både sprit och glykol påverkar en del hur värmeavgivningen från "vattnet" blir, men antar att du inte skall köra jätteinblandning.
Tänk på om du skall ha sprit att innan du blandar med vatten är det väldigt brandfarligt,
Se gärna till att ha något kärl att förblanda allt i innan du pumpar in det i systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.