G
Hej

Köpte en ny toalettstol som jag tänkte montera idag. Köpte den på ett stort byggvaruhus
där dom även sa att gummimanschetten skulle köpas till (se bild) , fine tänkte jag.

Kom hem och packa upp stolen och ser då att det ligger ett vitt plaströr i som man ska
använda sig av. Det röret har tre gummiringar på insidan som toautloppet ska in i och jag undrar då om jag även måste ha den svarta manschetten också?

Sen ska stolen skruvas i spångolv men man måste väll ändå förborra och plugga så att man kan fylla i silikon i hålen eller? Om den vippar lite är det silikon duttar som gäller för
att få den att stå rakt ?

byggahus.jpg
byggahus.jpg
 
Man skall använda antingen vit eller svart anslutning. Vad jag kan se på bilden, blir det den vita som är aktuell, den används när avloppsröret är jämnt med golvet eller högst ett par cm upp. För att använda den svarta måste avloppsröret sticka upp minst 5 cm. Den vita brukar vara lite excentrisk för att kunna flytta stolen en bit.
Det är aldrig roligt att ta hål i tätskiktet, jag har inte skruvat fast mina toastolar utan bara limmat med våtrumssilicon.
 
Du har nog blivit ordentligt försedd med muffar. Den svarta används till andra avlopp, när den vita inte passar.
Angående att plugga eller inte plugga i spångolvet, så vet jag inte. Du får göra en bedömning. Vissa skruvar inte toaletten, de limmar den, då riskerar man varken tätskikt eller golvvärme.
 
G
jo jag kör på den vita, tack för svar. Är det inte svårt att byta toa stol om man ska limma den?
 
T
grusgång skrev:
jo jag kör på den vita, tack för svar. Är det inte svårt att byta toa stol om man ska limma den?
Nej, du drar ju bara silikon i utkanten på toan. Bara att skära bort om man vill ta bort toan i framtiden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.