Köpte en sommarstugefastighet med huvudbyggnad + gäststuga 20m2 för ca 3 månader sen. Gäststugan är byggd på plintar gjorda av leca-stenar. Okänt för mig hur djupt dessa går (synligt ovanför mark endast 1 lecablock per plintställe) men i övrigt verkar marken/grunden vara hysat välgjord (grävt hål under stugan ca 1m och sedan fylld med makadam/grus). Nu har 3 av de bärande leca-plintarna plötsligt spruckigt på mitten och sjunkigt ca 6-8 cm (de ser ut som ett V). Sättet dom spruckigt på tyder på att det inte finns några andra leca-stenar under de synliga (som jag tidigare trott). Golvet inne i stugan har därmed fått samma höjdskillnad. Stugan är därför i detta läge obrukbar. Det finns ju även risk för ytterliggare sättningar.

Antag att säljaren "fuskat" med grundarbetet - Är detta då att betrakta som dolt fel?
Antag att säljaren följt stugtillverkarens grundrekommendationer - Är detta då att betrakta som dolt fel?
Hur långt sträcker sig min undersökningsplikt för grundarbeten under markyta?
 
J
Verkar det inte lättare att bita i det sura äpplet och ta på dig varm och fixa en bra domkraft och sedan rätta till problemet istället för att ta bråket med säljaren?

mvh
 
Ang. omdet är ett dolt fel eller ej är inte självklart. men så som du beskriver det så tycker jag att man borde misstänkt att lecastenarna bara stod direkt på marken. Det är inte helt ovanligt att man grundlägger enklare byggnader på det viset, med risk för sättningar. Dvs. det ligger i din undersökningsplikt.

Att lecablocken spricker låter lite märkligt, och borde inte bero på att det saknas stöd under dem.
 
En besiktningsman skulle upptäcka det direkt.
Således inget dolt fel. Jag skulle upptäcka det med :)

Domkraft, nya stenar och 1 timma.
Fixat. Vänta inte tills den rasar!
 
En grundläggning av leca-block är en enkel grundläggning. Man kan inte räkna med att den är helt stabil. Om det hänt saker med grunden efter denna långvariga kyla vi haft nu är inte så konstigt. Å andra sidan är det lätt att justera. En rejäl domkraft så lyfter du stugan, sen är det bara att palla under så den återfår sitt rätta läge.
 
O
Det är nog jobbigare att försöka få detta som dolt fel än att åtgärda det själv! Så oavsett om detta skulle vara dolt fel eller inte så skulle inte jag ens fundera på det. Det är bara att hugga i.

Funderar på det här med dolt fel, varför funderar man ens på om något är dolt fel eller inte när det inte kostar nått att åtgärda?
Eftersom man ska inte räkna med att säljaren så glatt betalar bara för att någon påstår att det är dolt fel, utan man låter köparen dra det till domstol, och då måste räkna med rättegångskostnaderna. och dessa kan snabbt överskrida kostnaden för att åtgärda felet.
Bara att låta en advokat skriva ett brev motsvarar den kostnaden man har för att fixa ett sånt här enkelt fel.
 
Redigerat:
Avgjort. Jag fixar!
 
Passa på och byt ut alla om du kan till betongplatta nere leca uppe. Då knäcks inte dessa av ojämnheten i marken/rörelse, pga frosten i framtiden.
 
gpy skrev:
Avgjort. Jag fixar!
Det är rätta takterna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.