Klockan är inte ens 17!
Jag vet att det är fradag. Men att börja så tidigt?
 
Varför så negativa?
Tror ni det funkar att gräva ner några slingor i backen och koppla på ett par solfångare för att hålla vägen isfri Det är klart att det funkar att med solens hjälp smälta snö och is.
Det är klart att det funkar, i alla fall under några dagar i Mars...

det verkar vara läge att skotta nogrannt
 
Det beror naturligtvis på var man bor i landet .Norr om polcirkeln lär det ej fungera inte på vintern i alla fall men dom kan väl vara i behov av att töa av uppfarten i Maj och då lär det fungera bättre.
 
Sen borde man om man är riktigt full i fan kunna tina upp vägen med tex en egen borra eller borretur som kan ligga under uppfarten .
 
Tyresö
imported_dr skrev:
Sen borde man om man är riktigt full i fan kunna tina upp vägen med tex en egen borra eller borretur som kan ligga under uppfarten .
Vad är "egen borra" och "borretur" för något?
 
Med borra menar jag egen brunn med borretur menar jag returvatten från grundvattenborran.
 
Hej!

Tänk på att smältvattnet kommer att frysa någon annan stans och det blir då väldigt halt där.
 
Alexandersson_1 skrev:
Hej!

Tänk på att smältvattnet kommer att frysa någon annan stans och det blir då väldigt halt där.
Har man så höga effektkrav på en solfångare att man tror sig kunna hålla en väg isfri vintertid, förväntar man sig nog även att vattnet skall förångas och försvinna helt. :rolleyes:
 
Noggrann skottning och saltning kanske kan vara ett alternativ...?
 
Sand och aska... Färgen gör att det absorberas mer värme -> smälter snabbare
 
Rigor skrev:
Sand och aska... Färgen gör att det absorberas mer värme -> smälter snabbare
det blir jätteskitigt i hallen...
 
C
Jag tror på slingor under uppfarten. Ordentligt dränerat, isolering under, slingor och asfalt alternativt betong. Viktigt också är att man har ett motväck innan vägen med en dagvattenränna i, denna bör dessutom vara uppvärmd, så att inte smältvattnet rinner ut på gatan. Hoppa över solvärme. Det kommer förmodligen gå ihop ekonomiskt om en sådär 2000 år. Koppla istället en vattenmantlad vedkamin, förslagsvis i vardagsrummet, till en stor ackumulatortank. Detta för att det går åt avsevärt mer effekt än vad kaminen kan åstadkomma. Sen kopplas slingorna in över en värmeväxlare (slingorna är nämligen inte diffusionstäta) mot tanken, först när den är full med 90-gradigt vatten. Värm upp asfalten/betongen till 30 grader, dock långsamt så det inte blir sprickor och elände, och smältvattnet formligen dunstar bort från uppfarten. När det är torrt och fint är det bara att stänga av och vänta på nästa snöfall.

Tror jag.
 
kamilenski skrev:
Klockan är inte ens 17!
Jag vet att det är fradag. Men att börja så tidigt?
Man måste bara älska fredagar.....
 
En bekant har en vattenmantlad kamin i sin inglasade veranda
som han dragit slingor under "gången" ifrån .

Fungerar klockrent för honom men det krävs nog ganska mycket
mer effekt för att värma en hel garageuppfart .
 
ett förslag är att sätta några solfångare som värmer vattnet om du gör de själv så borde det inte bli så dyrt och sätter det till en tank så kan du ta tillvara på en del värme på våren när det skiner men också kolla på blocket om du kan hitta nån som ger bort en vedpanna då det finns ibland de som ger bort dom mot att man hämtar den och sätter tanken och pannan i garaget och sen drar slingor i marken med förgreningar och då är ju PEM rör billigast och sätter du ner så du har 3-5 slingor (altså 6-10 rör längs uppfarten då de ska vända längst ner och sen skaffar en ventil som shuntar ut lagom temp med hjälp av returen och blandar det med vattnet från tanken och sen en eller två cirkulationspumpar som pumpar ner så det blir lite vart på vattnet så kan det nog bli tillräkligt för att värma upp så det smälter

så har du typ 20-25mm slang och 3-5st så får du en ganska så stor area så det borde inte bli så stora tryckförluster och då ha en pump som kan ge hygliga volymer på vätskan så den inte hinner kylas av så fort utan kan ha + grader ända tills den är nästan uppe igen

och när det gäller hur man ska göra så tror jag att gjuta en platta med slangen i och sen lägga reflor som går ut mot kanten så typ lägga ner 1"x1" så det blir som ett löv eller mönstret på ett vattendäck till bilar eller ett traktordäck så det rinner av till ett uppvärmt dräneringsrör längs hela uppfarten på varsin sida om den är bred eller på ena sidan bara om den är lite smalare och då får du fäste där med när du ska köra upp för det hela

Men sen är frågan om det inte skulle bli billigare att bygga tak över hela och även väggar så det blir som en tunnel men då kan man ta plasttak och sätta som tak och väggar så det blir ljust iallafall och om det inte är allt för stort och du vill ha värme i garaget via en vedpanna så kan du sätta upp vanliga bilkylare som du cirkulerar vatten igenom och blåser in i tunneln så kommer du smälta av snön som sitter på taket om du har lite lutning på det då det blir ett vattenlager under mot en slät yta så kommer det åka av så slipper du dimmentionera allt för kraftigt med där då det blir en del skilnad i pris om det är några meter uppfart med att gå ner i dimentioner på virket (men då bör du också kunna stänga till i nedre delen med en port eller en pressendning som en rullgardin så luften stannar kvar där inne och inte blåser ut i det fria

lite rörigt kanske men det är nästan kl 3 på nyårsdagen nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.