Hej!
Vårt hus är ett 1-planshus med torpargrund, med luftvärme.
Har funderingar på att bygga om till vattenburet värmesystem.
Tänkte först bygga om del av garaget till pannrum och placera en pelletspanna där.

Skulle vilja ha lite kommentarer på följande:
Pellets = ungefär halva priset per kWh jämfört med el

Jordvärmepump ska enligt reklamen spara upp till 70% utav elförbrukningen. Då borde alltså priset per kWh bli cirka en tredjedel jämfört med nuvarande.

Enligt ovanstående skulle jag tjäna på att sätta in jordvärme. Nackdelen är ju förståss att min tomt blir förstörd.

Är det något jag missat eller stämmer ovanstående resonemang???

Mvh
Stefan
 
Min målsättning på sikt är att bli av med draget i huset.
Enligt de uppgifter jag fått kostar ett nytt vattenburet tilluftsbatteri ca 20.000kr, och en installation av vattenburna elemenet cirka 50.000kr
Klarar man av att bära denna extra kostnad tror jag att husets värde stiger med motsvarande summa.

Oavsett fördelningssystem, så måste ju värmen till på något sätt :)
Jag har alltid varit intresserad av en pelletslösning, men om mina tidigare antaganden stämmer skulle jag alltså spara mer energi med jordvärme ??

/Stefan
 
Det är samma gamla dimensionerings fråga som vanligt, men ett stort men, du börjar från scratch. Snacka om drömläge, låt VP leverantören dimensionera värmesystem och slangläng/borrdjup och garantera utfallet. Då får du ju också en riktig uppgift på energikostnaden att räkna på för VPn.
En liten joker i VP leken är att ingen vet hur länge det dröjer innan hög effekt vid hög efterfrågen börjar att kosta. Det pågår ett antal forskningsprojekt för att låta privatpersoner betala betydligt mer för elen i höglast perioder.
 
Du har kanonläge !!!

om man har ett normalt dimensionerar radiatorsystem (ca 50W/m2) så är det presis som du beskrivar att du bara betalar en tredjedel mo om du värmde med elpanna.

men du som ska bygga nytt värmesystem har ju schans att överdimensionera värmesystemet (ca 70W/m2) & då kan du koma ner i en fjärdedel av upvärmningskostnaden, detta kräver att du desutom dimensionerar markslingan & pumpen för det något större effektutaget.

så har jag gjort (tidigare ca 25 000kWh & nu ca 6 000 kWh)
 
Ta in offerter på både vp o pellets.. Om du inte ska göra allt själv förstås..??

Vart i landet är huset??
 
En sak som jag övervägde mycket i denna diskussion är hur ofta det är strömavbrott. Om du bor på landet med mycket luftledningar så kan du klara pelletsvärme under strömavbrott med ett billigt reservelverk som bara driver skruv och cirkpump. Med jordvärme är det värre, den vill ha lite större effekt.
 
En bralösning om du inte vill döda trädgården är en luft till vatten värmepump!
De är snart lika effektiva som bergvärme...
Men ska du ha det billigaste alternativet så letar du upp närmaste bonde och köper havre av honom som du sen matar in i brännaren. (det finns ganska många pelletsbrännare som går bra med havre)
Havre ligger på halva priset per kwh jämfört med pellets ;D ;D ;D
 
HaraldBossner skrev:
En bralösning om du inte vill döda trädgården är en luft till vatten värmepump!
De är snart lika effektiva som bergvärme...
Men ska du ha det billigaste alternativet så letar du upp närmaste bonde och köper havre av honom som du sen matar in i brännaren. (det finns ganska många pelletsbrännare som går bra med havre)
Havre ligger på halva priset per kwh jämfört med pellets ;D ;D ;D

kan ju knapast på stå att en luft/vatten värmepump är lika efektiv som en markvärmepump, om man titar på hela året!
bor man i södra sverige sä är det ett bra alternativ, jag kan dra mig till attt det är snarlig kostnad i både investering & drift med en pelletsanläggnin
 
Att änns diskutera havre/spanmål till en Villa är igentligen dumt.. Spanmål Ger Massor med Aska. Du måste dessutom ha ett mycket större förråd då det är mindre energi i spanmål. Sura rökgaser ger det också då spanmålen är mycket fuktigare änn pellets.
Vilket gör att Pannan & skorstenen & grannarna får lida av den sura röken.

Visst om man är bonnde på landet så funkar det nog bra.. & är berred att byta panna & skorsten var 10-15 år.

Tekniken för spannmål är i startgroparna anser jag... kanske i framtiden är det ett riktigt bra alternativ... men inget att sattsa på som små hus ägare just nu.!

Annars stämmer det väll bra att jordvärme ger en större besparing änn Pellets.. det råder det inga tvivel om.. Men det gäller givetvis bara vid dagens El priser.. stiger elpriset så.. kanske sjunker pellets priset.. eller både och.. eller kanske till o med så stiger båda..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.