Nu har bollen satts i rullning...
Vi har det ledande budet på en 30-tals villa i ett samhälle inte långt ifrån det ställe på landet vi bor nu. Barnen börjar bli större och kräver mer lekkamrater och vi vill ha mer av ett socialt liv.
En 150 kvm stor villa 6 rum och 2 kök, dock ej renoverad sedan 1937!! Trots detta eller tack vare detta är huset i bra skick.

Om vi vinner budgivningen ska detta göras;

Skrapning och målning av fasad
Badrum ska byggas i ett av köken (de hade ingen dusch, förutom i källaren)
Nytt ikeakök med vitvaror ska installeras.
Tapeter, målning och nya (eller renovera de gamla) golv.
Byta stam och el.
Ny puts på källarväggar, där det behövs.

Drömmen är ju att försöka hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt så att vi kan få ett riktigt billigt boende, med kunniga släktingar och vänner så ska detta bli möjligt!

Jag ska hålla er uppdaterade med priser för allt så får vi se vad det hamnar på i slutändan.d^_^b

Jag vill gärna ha tips och idéer på hur vi ska hålla kostnaderna nere, att ha ett billigt boende gör ju att man kan arbeta mindre och spendera mera tid med de 3 barnen, samt kunna åka på semestrar osv.

Mvh Linda :D
 
Linda_KW skrev:
Barnen börjar bli större och kräver mer lekkamrater och vi vill ha mer av ett socialt liv.
Vill ni har mer socialt liv ska ni inte köpa på er ett renoveringsobjekt :)

Men i övrigt lät det trevligt, lycka till...
 
Vi hade hoppats på att våra vänner och familj (som bor i samma samhälle) vill vara delaktiga i utbyte mot goda middagar, grillkvällar och dyl. =)
 
Vi köpte just en villa från 1949 som renoverats en del genom åren - Dock inte de senaste 30.

DET ÄR mycket jobb, jag har haft den ekonomiska möjligheten att ha kvar vårt tidigare boende och byggt konstant på huset under 4 veckor nu, 8-14 timmar per dag och jobbar, till vardags, deltid som hantverkare så kunskap, leverantörer, kontakter och massor av verktyg finnes.
MEN, vi har sovrummet och vardagsrummet klart, köket är redo för leverans av stommar och vitvaror... Lite diverse andra nödvändiga saker har bytts ut (Avloppsstam, beredare, källardörr osv...)
Vi är inte där vi vill vara - Snudd på utbränd och det finns massor kvar att göra... Dränering, stammar, hallen, trappen, badrummen.. tja...

Vännerna har en förmåga att tryta - Även dem har familj och socialt liv. För att inte tala om hur mycket pyssel dom har på sidan av...

Inte för att vara dum nu, men se ett par avsnitt av "Arga Snickaren"... Det är ganska intressant, speciellt hur man resonerar kring tid. Och tid är ju vad ni vill få MER av, ngt som blir lite av en omöjlig ekvation med ett hus från 1930 i originalskick.
 
Är huset beboeligt som det är idag? I så fall råder jag er till att flytta in och ta renovering lite i taget. Listan du gjorde i första inlägget ser kanske inte så mycket ut på papperet, men oj vilken tid allt tar, speciellt om man ska göra saker själv.

de punkterna du räknar upp skulle säkerligen ta mig 6-7år att genomföra om jag utför arbetet själv :)
 
Redigerat:
"Helrenovering av drömhuset 30-tals villa " och lita på att vänner och familj ska hjälpa till får mej att hajja till...

Jag har gjort tvärt om, jag gör allt själv och ber om hjälp när det verkligen behövs....

Hur mycket kan ni göra själva utan hjälp?
När ska ni flytta in?

Skrapning och målning av fasad = Hela denna sommar??
Badrum ska byggas i ett av köken (de hade ingen dusch, förutom i källaren) = 4 veckor om det går bra?
Nytt ikeakök med vitvaror ska installeras. = 4 veckor om det går bra?
Tapeter, målning och nya (eller renovera de gamla) golv. = ???
Byta stam och el. = X antal veckor
Ny puts på källarväggar, där det behövs. = ???
 
öringen skrev:
de punkterna du räknar upp skulle säkerligen ta mig 6-7år att genomföra om jag utför arbetet själv :)
Precis min poäng - Jag jobbar mellan 2-3 dagar i veckan och har således tid att få till vårt hus på ca 3år (Bara pengarna räcker)...
Skulle jag jobba heltid med barn så har man ett helt annat perspektiv på saker... :S
 
Enk Projektet skrev:
"Helrenovering av drömhuset 30-tals villa " och lita på att vänner och familj ska hjälpa till får mej att hajja till...

Jag har gjort tvärt om, jag gör allt själv och ber om hjälp när det verkligen behövs....

Hur mycket kan ni göra själva utan hjälp?
När ska ni flytta in?

Skrapning och målning av fasad = Hela denna sommar??
Badrum ska byggas i ett av köken (de hade ingen dusch, förutom i källaren) = 4 veckor om det går bra?
Nytt ikeakök med vitvaror ska installeras. = 4 veckor om det går bra?
Tapeter, målning och nya (eller renovera de gamla) golv. = ???
Byta stam och el. = X antal veckor
Ny puts på källarväggar, där det behövs. = ???
Jag har sett dina projekt! d^_^b
Du VET verkligen vad du talar om....
 
Ja vi vet om att det är mycket att göra... Vi behöver ett badrum, sen kan vi flytta in. Det tänkte vi ta hantverkare till, vi har inga höga krav, man kan laga mat på kokplatta en tid..
Vi ser det som ett livsprojekt och lite "fula" färger och tapeter kan man leva med ett tag.
Jag hoppas att vi får huset så jag kan lägga ut lite bilder och berätta mer om det, pris osv. så tror jag att många förstår varför vi ger oss in i det här... =)
 
Spännande:)

Hur gamla är barnen?
 
Dom är 9, 7 och 1,5. Vi har vuxit ur huset vi bor i nu och måste leta oss till något större, då känns det ju bra att flytta till samhället där barnen går i skolan/har dagmamma. Sitter och kikar efter bra lösningar till två små toaletter, funderar på att tapetsera, ev ha träpanel halvvägs upp... Är det någon som har en snygg/bra lösning på skvättskydd runt handfatet?
 
Det låter som ett fantastiskt projekt. Inte helt olikt vårt eget, kanske? :)
Så länge huset är beboeligt så kan man renovera och bo in sig samtidigt. Många smarta lösningar kommer inte på en gång utan man kanske både har diskuterat och bestämt sig flera gånger om innan man kommer på det "perfekta":) . Vi har också tagit in hantverkare till sånt varken vi eller släktingar behärskar som tex badrum och el.
Sen är det ju såklart som alla säger allt tar MINST dubbelt så lång tid som man först beräknar och släkt och vänner hjälper visserligen gärna till, men inte alls i den utsträckning man skulle behöva;-) Sen som bonus blir ju allt även dubbelt så kul och dubbelt så snyggt som man först föreställde sig (förutsatt att man tycker själva renoverandet har ett egenvärde).
Smart är att tänka efter en gång extra innan man river ut nåt i ett gammalt hus. Det kan spara både pengar, charm och byggnadens "egenvärde".

Lycka till, hoppas ni vinner budgivningen!
 
Videung skrev:
Det låter som ett fantastiskt projekt. Inte helt olikt vårt eget, kanske? :)
Så länge huset är beboeligt så kan man renovera och bo in sig samtidigt. Många smarta lösningar kommer inte på en gång utan man kanske både har diskuterat och bestämt sig flera gånger om innan man kommer på det "perfekta":) . Vi har också tagit in hantverkare till sånt varken vi eller släktingar behärskar som tex badrum och el.
Sen är det ju såklart som alla säger allt tar MINST dubbelt så lång tid som man först beräknar och släkt och vänner hjälper visserligen gärna till, men inte alls i den utsträckning man skulle behöva;-) Sen som bonus blir ju allt även dubbelt så kul och dubbelt så snyggt som man först föreställde sig (förutsatt att man tycker själva renoverandet har ett egenvärde).
Smart är att tänka efter en gång extra innan man river ut nåt i ett gammalt hus. Det kan spara både pengar, charm och byggnadens "egenvärde".

Lycka till, hoppas ni vinner budgivningen!

Ja, det känns som om det mesta kommer att lösa sig fint, när vi kommer dit och kan börja riva och plocka lite i allt. En av tapeterna i huset va helt fantastisk, så den tänkte jag återanvända, då den släppt eftersom dom tapetserat den över murstocken med allt vad det innebär.. Kanske blir inramning och att man "hämtar upp" dom färgerna i de nya tapeterna och färgvalen. Imorgon får vi ev. besked om vi får huset =) Det är riktigt nervkittlande nu!
 
Jag har också ett renoveringsprojekt...

När jag köpte det var jag inne på att det enda (ordet borde inte finnas i husägarens ordlista) som behövdes göras med huset var att byta ut köket, göra ett badrum samt golv och tapeter.

Ju längre tid man bor i huset desto mer kommer man på att man vill ändra på... Sen lär man känna huset och inser vad man måste prioritera.
Jag har helt släppt färg och tapeter, golven är ingen hög prioritet med att lägga nya eller slipa/lacka.
Däremot har jag insett att alla fönster måste renoveras eller bytas, huset har typ ingen isolering i golvet och ingen på öv, mitt hus är det huset i hela byn med minst snö på taket..

Så mina, ännu små, erfarenheter säger att först se över isoleringen, utan skor och mössa så fryser man detsamma gäller i ett hus, dessutom med småbarn så känns inte kalla golv som en hit, nu hade ni ju källare men ändå.
Samt fönstrena. Jag räknade på att köpa nya (billiga) energifönster för 40000kr + montering ?kr och att renovera de gamla och byta inre rutan i dessa, det blir runt 15000kr på det om man gör allt arbete själv och köper nya rutan hos glasmästaren. U värdet skiljer sig inte mycket på ett nytt pvc och ett gammalt ny renoverat med LE glas.

Övriga tips för att hålla en tajt budget är att köpa material utomlands. Har snokat här på forumet bland trådar som handlar om att handla i Polen istället för de stora byggvaruhusen här hemma, verkar som man kan spara en hel del pengar där trots resa och ev bilhyra.
Jag tittar själv på resa till våren.

IKEA var bra mycket billigare därnere än här hemma märkte jag vid koll på deras hemsida.
Jag satt och jämnförde med vad jag köpt mitt kök för och vad samma kök kostade i Polen, jag hade sparat 10000kr på att köpa det därnere. Då är inte bänkskivor och ben medräknade dock.
Jag har en några grejer kvar till köket, så köper jag resterande o Polen sparar jag in drygt 5000kr bara på det. (3 bänkskåp, 1 väggskåp samt kylfrys inkl skåp.)
 
Nu är huset vårat!!! Till ett kanonpris!
Så nu är det bara att invänta alla möten med bank och mäklare. Vi ska träffa säljaren (dödsbo) i eftermiddag, då ska vi höra om vi an få tillgång till nyckeln, så vi kan gå in och börja mäta, kolla vart alla rör går osv. Det blir stambyte med en gång, för det är ju någoning som ändå ska göras...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.