Har varit o kikat på en bostadsrätt som jag troligen flyttar in i under januari 2011.
Det är en liten 1a på 25kvm bestående av hall, toalett, vardagsrum och kokvrå och balkong.

Badrummet består av våtrumsmatta, nån blåfärgad på väggarna med ljusgrått golv, i taket finns en vanlig vägg/takventil med sådant lock man snurrar in/ut. Brevid finns ett igentäckt hål för taklampa som inte används, troligen finns det ström fram dit då det är en dubbel strömbrytare utanför toaletten där en tänder lampa i väggskåp och den andra saknar funktion just nu.
Funderar på om man ska försöka få i en paxfläkt i ventilationsröret och dra en kabel så man får den att gå på andra knappen i strömbrytaren.
1. Får man koppla in ventilationsfläkt hur som hellst i befintlig ventilation?

Hallen kommer bli nymålad i Landoras färg Savann och det finns 3 garderober, golvlisterna är målade vita och taket är vitt i hela lägenheten. Garderobsdörrarna blir målade vita.

Vardagsrummet kommer få 2 väggar målade i Landoras färg Cappuchino och de andra 2 väggarna, bl.a. ena långsidan (den vägg som blir störst) kommer målas med Landoras färg som heter Café.
Samma sak här som i hallen, vitt tak och vita golvlister.
Golvet är massivt trägolv i nån rödbrun färg, det går ev. att slipa och lacka om senare.
Nuvarande ägare har målat taket 2ggr nu men det blir streck efter rollern, så han skulle försöka måla igen, hoppas det blir bra 3:e gången?

Köket kommer jag göra iordning själv när jag vet hur jag vill ha det.
Det finns en dubbel diskho i rostfritt stål som ser bra ut, och över sitter vitt kakel.
Till höger om diskhon kommer jag antagligen försöka få in en 50cm bred spis med ugn.
Rakt ut från diskhon (till vänster då diskhon är i hörnet längst in) kommer jag montera någon ny diskbänkskiva, denna blir ca 1m bred.
Under diskbänken kommer jag nog försöka trycka in ett IKEA skåp med 5st lådor med vita luckor.
Över diskbänken finns ett hängskåp med 2 luckor där man kan ha tallrikar och glas.
Även under diskbänken finns ett skåp där man förhoppningsvis kan ha lite soppor iaf.
Tyvärr så är inte allt kakel intakt, jag tror det är 5st borrhål i det samt ett par fula fläckar efter någon slags tejp, det går förhoppningsvis få bort.
2. Någon som har något bra tips på hur man spacklar igen hål i vitt blankt kakel för att få det så blankt och fint som möjligt?
Kom med tips på produkter och var man köper det, t.ex. "emalj spackel" finns det något som heter så som kan funka?

Tanken är att jag ska köpa ett kyl/frys kombiskåp och ställa utanför köket i vardagsrummet mellan balkongdörr och köksingången för att slippa ha kyl&frys i köket då det är så litet, kanske är 1,5x1,5m.
Men har man en spis, en diskbänk på 1m och 5 lådor och skåp för tallrikar och glas så känns det som det duger till att laga lite käk iaf.

Det är ju inget villakök direkt, men är hemma så sällan men vill ju ha det så skapligt som möjligt.

Tips välkommnas, jag ska försöka fixa lite bilder så fort jag får tillgång vilket borde bli i mitten av januari nångång är lättare då att ge tips är klart.

MVH Patrik
 
patriklarsson skrev:
1. Får man koppla in ventilationsfläkt hur som hellst i befintlig ventilation?
Nej du! Det får man inte! Detta därför att många hus jobbar med självdrag eller centralfläkt på taket vilket gör, med en pax, att du trycker in luft i kanalen som kan komma ut hos grannen. I detta fall så kan han/hon känna när du bajsat vilket inte är så angenämt.
Kolla med styrelsen vad för typ av ventilation som finns, är det självdrag så är PAX helt galet.

Om det nu är självdrag så brukar det vara mer än tillräckligt drag i dessa...

Vanligtvis så drar man även all utluft från lägenheter i badrum just för att man vill bli kvitt den fuktiga luften - Sätter du för med en PAX som går på ditt kommando så minskar det naturliga flödet vilket i sin tur kan leda till att din goda gärning helt sonika försämrar cirkulation.

Så pax i hus med självdrag - NEJ! Speciellt inte i Toaletten.
 
Jag misstänkte att det kunde bli så, jag har hyrt en nästan likadan lägenhet i huset brevid i 2:a hand nu i runt ett år. I denna lägenhet sitter det en PAX fläkt, men detta badrum har problem med mögel, dels är det lite svart i vissa skarvar i våtrumsmattan, det var redan när jag flyttade in, då skrubbade jag bort så mycket jag kunde med en diskborste.
Problem sen dess har varit att duschdrapperiet har möglat och det spelar ingen roll att det sitter PAX fläkt o att den är på typ mestadels halva dygnet, det verkar mögla ändå, antagligen är hela badrummet fuktskadat men det är inte mitt bekymmer eftersom det inte är min lägenhet.

Jag får väll testa nya badrummet ett tag först och återkomma OM det skulle uppstå problem med typ mögel, vilket jag hoppas slippa.
Det syns inga symptom på det nu men toaletten/duschen är knappt använd av tidigare ägare heller.

Någon som har något tips ang. att spackla igen hål i blankt vitt kakel?
 
patriklarsson skrev:
Någon som har något tips ang. att spackla igen hål i blankt vitt kakel?
Ja perfekt blir det inte men ett förslag är att du fyller hålet med råge med vitt våtrumssilicon. Låt det torka ordentlig och därefter tar du ett nytt rakblad och renskär i höjd med kaklet. Kanske dålig beskrivning men du fattar nog... Försök att skära bara en gång så att du inte får "vågig" yta på "lagningen".
 
Ok, det borde bli ganska mjukt alltså?
Finns det ingenting man kan använda till att laga emaljskador på spisar, handfat, badkar m.m. som är mer som lack och får en högblank yta?
För då borde man kunna spackla med vanligt styrenspackel typ bilspackel och sedan pensla på lackfärg med en liten pensel ungefär som nagellack?
En polare har slagit bort en flisa i emaljen på sin spis dessutom, men det räcker att lägga i en droppe där.
Fler tips mottages "jättehjärna" :)
 
Ja mjukt blir det ju men är det bara ett borrhål gör det kanske inte så mycket. Ytan blir i alla fall ganska blank.

Sen finns det ju detta, har dock ej provat. Här finns lite mer info. Google ger säkert fler tips.
 
Ok, kanske blir bra, har du gjort det och har någon bild?
Tack för länken, Clas Ohlson finns här i stan så det ska jag skaffa, dock så är ju mina hål rätt stora, men om man fyller med spackel först som sedan krymper lite när det torkar så blir det kanske en svacka på 1mm och då går det ju bara åt nån ml att fylla hålet och det var ju 8ml i den där tuben, så det räcker annars, det blir nog inte perfekt plant men det blir nog hyffsat blankt iaf.
 
patriklarsson skrev:
Ok, kanske blir bra, har du gjort det och har någon bild?.
Ja jag har "lagat" mindre borrhål i kakel en gång men den lägenheten har jag flyttat från för länge sen så bilder blir svårt.:S Fördelen med "min" metod är att ytan blir "perfekt" i höjdled om man har slätt/blankt kakel, vasst rakblad och skär noggrant. Nackdelen är ju som sagt att det blir en mjuk yta.

Det kostar ju inte mycket att prova. Blir du inte nöjd är det ju bara att skrapa bort siliconet och testa den lite omständigare spackel/emaljmetoden. Jag gissar att "strukturen" på ytan blir bättre med den, men att det kan vara svårt att få det jämt/plant.
 
Fördelen med silicon är ju att det blir vattentätt också, får se vilken metod jag kör på en tub silicon är ju inte så dyrt, det är 2 ganska stora hål för en gammal vattenblandare kall/varmvatten som dom har pluggat med några vita ploppar, jag hoppas man kan ta bort dom o sätta silikon för nu sitter det en blandare i själva diskbänken som det brukar göra o inte på väggen..
Är ju fördel med silikon om man skulle vilja ta bort det som sakt, spackel o lack sitter nog där för gott sen.
Tack igen för tipsen iaf, jag ska ta lite bilder när jag kommit så långt.
 
Är det så stora hål lär det ju ta en bra stund innan siliconet är genomtorrt, vilket det nog ska vara innan man "planskär" ytan. Sen kanske ett rakblad är för litet. Det gäller ju att ha bra stöd för eggen på båda sidor om hålet. Jag skulle nog prova med ett nytt, löst blad till en lite större brytbladskniv. Det bladet är ju dessutom styvare än ett rakblad, vilket borde underlätta att få det helt plant.Återkom gärna med bilder när du fått det klart!
 
Ja det kan nog funka, men jag misstänker att det sticker ut 2 rör genom kaklet oxå från där vattenblandaren har suttit, för att man ska kunna koppla på typ skärringskopplingar, frågan är, om rören inte används nu, då är ju vattnet avstängt någonstans med en kran eller så är rören helt urkopplade, då borde man kunna såga av rören i kant med kaklet eller på annat sätt försöka få bort dom, jag kommer ju aldrig mer sätta en blandare på väggen iaf.
Får helt enkelt vänta tills jag får tillgång till lägenheten o kan dra loss pluggarna o se hur det ser ut, med lite tur går det att få till det hyffsat snyggt, jag vet inte vad det kan kosta att kakla om allting?

Det är väll ca 2x0,5 m dvs en kvadrat som är kaklat eller lite mer, men det ser bra ut i övrigt förutom att det är hål, inga sprickor eller så.
Har tänkt ställa en spis till höger om diskhon så får man kakel runt hela diskhon och bakom och vid sidan av spisen.

Sedan blir det en bänkskiva ut från diskbänken åt andra hållet och under den ska jag försöka klämma in ett bänkskåp från ikea med 5 lådor med vita luckor, så allt blir vitt i köket.

Eventuellt kan jag kanske köpa spisen från den lägenheten jag hyr nu eftersom dom antagligen ska riva det köket jag haft.

Hade dock varit fräscht med en keramik spis.

Skulle varit fränt också att ta ett sånt side by side kyl/frys me kallvatten o ismaskin, men blir nog ett kombiskåp så småningom, med självavfrostning.
Vet inte hur enkelt det är att dra ut vatten utanför köket heller om man skulle ha kallvatten i frysdörrn, skulle bli lite bök med det..

Får jag bara tillgång till lägenheten kan jag riva ur den tillfälliga kylen o frysen iaf o placera i vardagsrummet sålänge så man kan se lite vad det finns för eluttag o vattenrör.
 
Ja en kvadrat kakel kostar ju inte så mycket. Har du aldrig kaklat själv är det väl ett utmärkt första projekt! Frågan är väl vad det är för material bakom. Är det betong är det nog inga problem men är det gips är ju risken att du får byta det också. Det brukar kunna vara svårt att få bort kakel från gips utan att förstöra gipset.
 
Jo iofs, och då skulle man kunna göra köket lite snyggare än vad det är med vitt kakel kanske..
Jag vet att farsan har kaklat så han kan säkert hjälpa till men själv har jag aldrig prövat, jag är inte säker på att det är betongvägg åt alla håll men det borde vara det, det kan jag kika mer på snart.

Funderar på om man skulle välja nå annan färg än vitt kakel, men det beror på vad man ska skaffa för vitvaror oxå, behöver få tag i en 50cm bred spis med ugn, men vet inte om jag ska skaffa en begagnad med gjutjärnsplattor, hellst skulle jag vilja ha en med keramikhäll.
Ska man köpa nytt kostar det ju inte så mycket extra att få en i rostfritt o då kan man få lite andra färger i köket.
Ska jag även köpa bänkskåp från ikea finns ju ett flertal färger att välja mellan, t.ex. rostfritt, svart m.m.
Nån som har tips på vad för kakel som skulle passa bra ihop med rostfritt?

Eftersom jag ska ha kyl/frys i "vardagsrummet" där jag kommer ha bruna väggar (cappuchino färg) så skulle det säkert passa bättre med rostfritt eller silver också istället för vitt.

Svart skulle säkert oxå funka men det verkar kosta desto mer.
 
Nu är lägenheten ommålad på väggarna i vardagsrum o hall, och taket i vardagsrummet, vägguttagen är uppsatta och det återstår bara lite städning, sedan är det bara köket som återstår att fixa till om man vill det.
Är nöjd med resultatet även om det inte är perfekt så är det ok och bra mycket bättre än lägenheten man haft i ett år nu även om den nya blir lite mindre.
Finns uttag för tvättmaskin i badrummet också och element där inne, ett i hallen ett i vardagsrummet och ett i köket, så man lär inte frysa, har ringt och aktiverat 100mbit internet nu också (ingår i hyran) det ska bli gött!

Jag kikade lite mer på köket och dom har haft i silikon i hålen sen tidigare, jag tog även dän plopparna där det suttit vattenblandare innan, och trycker man i en vinkork i varje hål och spacklar lite så går det nog ta silikon ytterst sedan, får börja med ett litet hål o testa hur det blir, sedan ska det spacklas lite i köket o målas tak och väggar.
Sedan behövs ett bänkskåp med lådor och funderar på att försöka köpa spisen från den lägenheten jag haft nu eftersom den ska renoveras, så man får riktig spis med ugn, men då måste jag flytta ut kyl&frys i vardagsrummet, men kommer nog köpa kombi kyl/frys senare, skulle passa bättre med en annan färg än vitt dock typ rostfritt, får väll kika på blocket också.

Vad jag hört kan det vara lite svårt att frakta begagnade kyl/frysar, att dom har en tendens att gå sönder då, och att man ska låta dom stå några dygn innan man drar igång dom efter man flyttat dom, någom som vet mer om detta?
 
Lite bilder då:

Hallen med bra garderober:
hall.jpg

Toalett ingång från hallen:
toalett.jpg

Vardagsrum med balkong, har tänkt ställa kyl/frys kombi t.h. om altandörren, finns inget eluttag där så får dra en skarvsladd in i köket och fästa upp med några klammer, kommer ändå inte ha någon köksdörr:
vardagsrum1.jpg

Vardagsrummet sett från ballkongen, i det "infällda facket" till vänster i bild kommer jag troligen fästa någon slags hylla ihop med några barstolar, måttet mellan dörrkarm till köket och den lilla vägen vid elkabeln är ca 165cm, IKEA säljer hyllor som är 121 tror jag, ev. att man kapar 2st sådana och sätter en skarv på mitten, får åka dit någon dag och kika:
vardagsrum2.jpg

Köket som det ser ut nu, har alltså tänkt flytta ut kyl/frys och ha en riktig spis med ugn t.h. om diskbänken, samt att montera en ny diskbänkskiva ut från diskbänken och under den ett bänkskåp med lådor:
kok1.jpg

De två hålen efter tidigare blandare som jag vill bygga igen, samt ett par fula märken efter tejp och ett mindre borrat hål över:
kakel1.jpg

Två till mindre hål som borde gå att få lite snyggare:
kakel2.jpg

Hallen och badrummet är nog inget direkt jobb med just nu, vardagsrummets tak blev inte så bra målat som jag hoppats på om man ser på bilderna men det ser bättre ut i verkligheten, tror inte jag orkar göra något åt det nu.
Det skulle behövas målas lite nertill mot listen på väggarna runt om, ett pilligt jobb som framförallt tar en massa tid, kommer nog få flytta in först o pilla med det senare....
Köket får vara tillsvidare, åtminstone tills jag flyttat in, sen får jag försöka ta en sak i taget..
Är dock inte så motiverat till att flytta, måste vara de tråkigaste som finns!!!...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.