GzO skrev:
Nu var inte frågan ställd till mig, men till panel använder man pensel. Absolut inte roller, det ser inte bra ut...
Om man använder en filtroller blir det betydligt slätare, men om jag var tvungen att välja hade jag helt klart valt en pensel. Det bästa är att kombinera! Om man målar ut färgen med en roller som har lite struktur, exempel Anza elon (inte så noggrant ) och sedan använder en bred pensel till att måla ut och jämna till så tycker jag att det går smidigast!
 
Crap, eftersom min färgspruteidé inte får så mycket gehör känns det som om det blir att grovrolla ut färgen och efterdra med bred pensel...

Aja ja ja, min stackars nacke, känner jag redan nu :p

För taket i fråga måste väl då först tvättas med målartvätt eftersom det är lackat, sedan penslas med spärrvit för kvistarna, och sedan två lager Herdins Panelvitt... :x

4 omgångar, here we go :wow: Julledigheten är räddad, men det kommer nog bli grymt snyggt!
 
Men du kan kolla om du kan hyra en färgspruta som har ganska stor behållare!
 
Jag funderade på att hyra, men jag tror att renoveringarna kommer att pågå under en ganska lång tid, så rent pengamässigt tror jag att jag vinner i längden på att köpa en. Gäller bara att hitta en bra en. :)
 
Bosch PFS tycker jag är en bra spruta :) Finns i olika storlekar men en i 2000-kronors klassen bör man nog satsa på :)
 
Spruta taket ffs.

Jag har sprutat våra tak, ca 200kvm. Hade visserligen obehandlad furupanel i taken men med två lager Flugger Isoprime och sen två lager med täckfärg så ser det lika snyggt ut idag som för två år sedan.

Jag sprutade ca 10kvm, la ner sprutan och tog en pensel och strök ut grundfärgen. Dels för att stryka in den lite bättre men även för att få penselmönstret på panelen.

Sen avslutade jag med 2 varv med täckfärg utan penselstrykning då strukturen redan finns där.

Sprutan jag använde var en Wagner Project 115, kostar kring 4000:- och är värd varenda slant. Man slipper späda färgen, bara hälla i ur 10 liters hinken och köra. Bosch PFS kommer inte i närheten av kvalite, smidighet eller prisvärdhet trots halva priset.

Nu finns det nog andra maskiner än just Project 115 som är smidigare men den kan jag rekommendera iaf.

Lycka till!
 
Bummer, det blev roller och pensel i slutändan i alla fall..

Nu är all färg inköpt, i dagarna sätter jobbet igång med att täcka, grunda och lacka. Ska bli kul att se hur rygg, nacka och axlar mår efter detta :p

Återkommer med resultatet sen :D

GOTT NYTT ÅR ALLA!
 
Vi har penselstrukit c:a 100 kvadratmeter panelinnertak med två skikt Herdins Panelvit Extravit och tycker att resultatet blev utmärkt. Dock var det som att måla med filmjölk, det stänker och slaskar nånting alldeles överdj*vligt, så engångsoverall med heltäckande huva rekommenderas starkt.
 
Nu är det klart!

Det blev Alcro kvistlack, grundfärg och trälack (glans 10) som användes, allt ströks för hand med pensel eller/och roller i fem(!) omgångar och resultatet blev superkanon!

Dock eftersom man är byggd som en skrivbordsarbetare är jag helt slut i axlarna nu, särskilt efter att ha lackat taket. När man duttade tacket med kvistlacken eller varvade roller/pensel vid grundmålningen fick armar och axlar iaf en chans att vila lite. Nu var det bara 100% högerarm som gällde oavbrutet vid lackningen :(

Men som sagt, det blev supersnyggt!

21kvm down, 100kvm to go ;)

Och som en trådsvarare skrev, nog är man färdig för hispan nu :p
 
Nu vill vi ju se bilder också ;)
 
Givetvis! Kika på http://byggbloggen.bennerheim.se :)

Det finns ett inlägg där om just taket, men taket syns väl på de olika bilderna om väggarna med. Hoppas att det går att utröna något av dem :)

Kommer lägga upp bilder där löpande vartefter rummen och respektive arbetsmoment blir klart :)

Ett uppmaningens ord bara; jag är inte hantverkare, och uppenbarligen inte fotograf heller, ha ha ;)
 
Är det ett måste att kvistlacka ett gammalt paneltak?

Btw blev riktigt snyggt det där:)
 
mattzon skrev:
Är det ett måste att kvistlacka ett gammalt paneltak?

Btw blev riktigt snyggt det där:)

Ja visst blev det! Tack så mycket, jag känner mig riktigt stolt!

Och med tanke på hur ont jag fick i axlarna (ja jag ÄR otränad och skulle bett om hjälp ;)) så hade jag varit besviken om det inte blivit så snyggt :D

Fler bilder kommer på "bloggen" sedan när det är lite bättre ljus i rummet.


Vad gäller kvistlackningen så skulle jag i alla fall säga att det är bättre än att chansa... Nu är jag ju ingen expert med tanke på att jag aldrig hade målat/lackat tak tills för två veckor sedan, men jag smög in till en granne som hade husvisning i kvarteret häromdagen eftersom de också hade vitmålade paneltak. De hade INTE kvistlackat sina och det såg ut som om taket var nikotinfläckigt typ överallt...

No offense, men det var JÄTTEFULT!

Så jag skulle säga att de cirka 150:- en burk kvistlack kostar och de två timmar det tar att dutta hela taket i två rundor är HELT KLART värt det. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.