Frågan passar kanske inte här?
Men törs man lacka själv en ny
 
Ja vad ska du lacka, det finns en primer för plast och sedan kan man lacka med vanlig färg.

Protte
 
Djävla mobil...

En bilvinge back. Den är helt rå. Gråaktig.

Bilen är vit. Han skaff org färg på burk.
 
Ja, vad då för plast? Det mesta går att måla med billacker. De flesta bilar idag har en hel del plastdetaljer, stötfångare, dörrar, skärmar o s v . Jag har sprutat en hel del sådant, och det har aldrig lett till några problem. Målade för någon vecka sedan en kabellist, svart, med en spayburk billack, och det funkade bra.
 
Kan inget om plast. Det är en vinge som ser ut som formpressat o plasten är gråaktig. Ska kolla om det står nåt på den. Målaren vill ha 2500! Vingen kostade 1200!
Men blir det bra?
 
Lämna den till en lackerare.
 
Vingen är förmodligen i glasfiber, så den kan Du grunda med samma grundfärg som för plåt. Är det inga större objekt,kan du använda spryburkar från Mekonomen, de har även grundfärg till deras billacker
 
Bra med en vinge där bak, men jovisst, den är grundlackad,men knappast klar att lägga toppcoat/färdiglacken på. Där får inte finnas någon repa eller feta fingeravtryck på den, innan lack. Slipa den lätt med 600 våtslippapper, så kommer du att se alla skavanker på den.
 
saturnus

fortsätt. 600 våtslip/vatten, sen?
 
Är det första steget till en ny Vallåkra volvo?
 
Nimajneb skrev:
Är det första steget till en ny Vallåkra volvo?
Snarare till byte av en vinge som gått sönder...
Eller slogs sönder. Jag gillar inte Malmö...
 
Redigerat:
Hur är det med de där vingarna? Har de ngn funktion? T ex hålls bakrutan mera ren med istället för utan vinge?
Jag har en Passat med ständigt smutsig bak...
 
kamilenski skrev:
saturnus

fortsätt. 600 våtslip/vatten, sen?
sen får du grunda med en bra grundfärg, innan du sprutar på det vita.. Jag tycker du skall prova med sprayburkar. Jag nämnde Mekonomens, för dom har ett bra munstycke på sina burkar, och så är burkarna modell större. Men räkna med att det går åt en del färg för att få någon yta på vingen. 2 burkar grund kan du räkna med, och 3-4 burkar vit. När grunden är lagd, får det torka över natten, sen slipar du ytan lätt med vattenpapper 600, ytan skall vara len som en barnrumpa. Försök skruva upp vingen i några reglar, som den skall sitta på bilen när du sprayar den, och så du kan komma runt den,och så du ser var du sprutar.
Starta inte att spruta mot vingen, så du först känner att det funkar med färgen och munstycket, håll munstycket nedtryckt hela vägen över vingen, låt färgen torka mellan varven, och så bra ljus är ett plus. När jag brukar spruta små objekt, har jag färgsprutan i ena handen och värmepistolen i andra, men prova nu inte detta, så du sätter fyr på huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.