Idag började det plötsligt droppa vatten, mycket vatten, ur en av takventilerna. Över 1 liter kom ut. Jag monterade ner ventilen och märkte att det samlats ytterligare vatten i skarven mellan ventilen och ventilationsröret. Hur kan det bli så?

Lite bakgrund: Jag har en frånluftsvärmepump Nibe Fighter 100 och till den är 4 st ventiler kopplade i en lång välisolerad kanal. Det är bra sug i de ventilerna. Men sedan finns det en senare monterad femte ventil i ett nybyggt badrum på övervåningen. Den ventilen har dåligt (inget?) sug och är kopplat till ett ventilationsrör som ligger på krypvinden i minusgrader och som är helt oisolerat. Kan det ha bildats kondens inne i röret efter att vi duschat och att det är detta som nu droppar ut? Till saken hör kanske också att det har varit bortåt 15 minusgrader ett tag och att det idag steg till nästan nollan.
 
Det är kondens vatten, den varma inomhus luften möter det kalla i röret och kondenserar. Du måste isolera röret på vind för att komma ifrån problemet.
 
Tack Matti_75, det känns tryggt om det bara är det. Det låter logiskt. Jag tryckte f.ö. in en handduk i röret över natten och den sög upp ytterligare någon halvliter vatten, men nu har det känts torrt i ett dygn (så långt jag når att känna efter med handen). Nu blir det att åka till bygghandeln och köpa isolering så löser det sig väl framåt. Enda oron är om det samlats mer kondensvatten någon annanstans i röret. Finns det något enkelt sätt att "blåsa" rent röret med luft eller värme?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.