Jag har mätt mina fönster, men är lite osäker på om jag gjort rätt. Har mätt hela karmen och jag får det till att fönstren är 145cm bred x höjd=135cm.
Ska jag alltså beställa fönster som är 14x13, eller måste jag måttanpassa fönstren?
Hade tänkt beställa antingen SP eller Elite fönster.
Vad bör jag tänka på mer ?
Jag tänkte köpa 3 glas vridfönster på övervåningen och fasta fönster på nedervåningen. Det kostar ju 1200kr extra att måttanpassa, frågan är om det verkligen behövs måttanpassa om det skiljer 5cm ?
 
Har du mätt utsidan av karmen? Modulmått är ju minus drevmån. Alltså ett 14x13 fönster är 139x129 cm.
 
Stefan N skrev:
Har du mätt utsidan av karmen? Modulmått är ju minus drevmån. Alltså ett 14x13 fönster är 139x129 cm.
Drevmånen skiljer dessutom mellan tillverkare. Ett fönster med modulmått 14*13 kan vara så litet som 1380 * 1280 mm.
 
Halvmoduler var vanligt förr.....så du har säkert mätt rätt. Vad har du för fasad ? Har du träfasad kan man ju lura ihop ett mindre fönster genom att byta lite panel. Har du tegel hade jag måttbeställt ett fönster då stora plåtar på utsidan inte är så vackert enligt min mening.
 
...och genom att montera på ett varv 22mm panel runt (innuti) fönsterhålet så slipper du dreva flera cm brett...
 
Drev eller skum, isolerar bättre än panel...
 
dusthall skrev:
Drev eller skum, isolerar bättre än panel...
5cm glipa och monterat med karmskruv blir väldigt vingligt/ej stabilt.
Skummar man 5cm glipa kommer karmen garanterat att böja sig.
Dreva 5cm glipa blir oxå väldigt mycket.

22mm virke isolerar lika mycket som regeln som den spikas på eller 22mm tjockare karm.

Jag hade inte drevat så stora springor. Bättre att bygga på lite så hålet blir mindre. Man kan lägga två strängar mjukfog på brädan innan man spikar dit den för att få det lite tätare.
 
Min granne bytte alla fönster i somras och han sade att fönstret blev inte dyrare för att det var specialmått, dock så blev leveranstiden avsevärt längre. Har för mig att han talade om 12 veckor. Vet dock inte vilken leverantör han hade.
 
Det där med standard/specialmått är bara aktuellt om man köper gammeldags fönster i trä. Om du köper vanliga fönster i komposit så anger du ditt mått på millimetern.
 
Fönstertillverkarna - oavsett material - tillverkar väl ändå fönster enligt "decimetersmallen" och lägger dessa på lager. Att man sedan kan få kompositfönster tillverkade efter exakta mm-mått är väl ingen skillnad mot vanliga fönster i trä. Skillnaden är ju just att dessa måste tillverkas speciellt och att leveranstiden därför blir längre.
 
Det finns flera fönstertillverkare som alltid tillverkar måttanpassade fönster. Då finns så klart aldrig några fönster på lager, leveranstiden brukar variera mellan 6 - 12 veckor. http://www.leiab.se eller http://www.hfonstret.se/ är exempel på sådana tillverkare. Utmärkt bra kvalite och inte dyrare än std. fönster från tx. Elit.
 
vojma skrev:
Fönstertillverkarna - oavsett material - tillverkar väl ändå fönster enligt "decimetersmallen" och lägger dessa på lager. Att man sedan kan få kompositfönster tillverkade efter exakta mm-mått är väl ingen skillnad mot vanliga fönster i trä. Skillnaden är ju just att dessa måste tillverkas speciellt och att leveranstiden därför blir längre.
Jag är rätt så säker på att det där med "standardmått på lagret" även det tillhör en förgången tid. Även fönstertillverkning är nu för tiden - som så mycket annat - kundorderstyrd.
De fönster jag har köpt har aldrig funnits i någon slags standardmått, utan de tillverkas alltid direkt från order. Leveranstiden är ändå inte särskilt lång - typiskt en tre-fyra veckor.
 
Nej självklart lägger inte fönsterfabrikanterna några fönster på lager men jag är ändå rätt så säker på att åtminstone 95% av de (fyrkantiga) fönster som säljs följer "dm-mallen" (eller vad det nu kallas). Själv har jag endast installerat ett fåtal "udda" fönster under snart 10 år i byggnadsbranschen.

Jag är rätt så övertygad om att om du ringer en fönstertillverkare och frågar om leveranstiden på ett 10x12 så kan du nog ha ett sånt hemma på gården inom en vecka men om du ska ha ett 1038x1225 så lär du få räkna med betydligt längre tid...
 
Redigerat:
vojma skrev:
Nej självklart lägger inte fönsterfabrikanterna några fönster på lager men jag är ändå rätt så säker på att åtminstone 95% av de (fyrkantiga) fönster som säljs följer "dm-mallen" (eller vad det nu kallas). Själv har jag endast installerat ett fåtal "udda" fönster under snart 10 år i byggnadsbranschen.

Jag är rätt så övertygad om att om du ringer en fönstertillverkare och frågar om leveranstiden på ett 10x12 så kan du nog ha ett sånt hemma på gården inom en vecka men om du ska ha ett 1038x1225 så lär du få räkna med betydligt längre tid...
Jag vet ju bara hur det varit med de fönster jag köpt, och då har det inte varit någon skillnad i leveranstid beroende på måtten. Allt tillverkades på beställning och det går inte snabbare för att man väljer vissa mått.

Sen är det ju så att de flesta äldre hus fortfarande använder fönster som passar i modulsystemet, och många arkitekter fortfarande använder det av gammal vana.
 
Självklart har dom flesta fönster-leverantörererna, vanligaste måtten som lagervara,dom skickas samma dag som du beställer dom,annars 6-12 veckor beroende på vilken leverantör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.