Köpte ett hus byggt 1929 våren 2008.
Såg med värmekamera inför köpet att vissa tak/snedtak visade kallare ytor än övriga ytor.
Har nu borrat upp taket/väggen och ser att det finns ingen isolering alls mellan innervägg/tak och utetaket.
I ett annat segment av taket kan jag se att det finns lite isolering (träull), kanske halva ytan på sin höjd.
Dessa rum/yor kallas normalt för kattvind tror jag.
Ett "kattrum" har ingen dörr utan är öppen in till sovrummet.

Är huset för gammalt för att åberopa "dolt fel" eller kan man ta upp det med säljaren?
Mäklaren tyckte att huset var så gammalt att det behövdes ingen "doldafel-försäkring".

/Hasse
 
Det är inte dolt då du redan innan köpet hade en ind. på att något inte stod rätt till
Sen pratar vi om ett hus från -29, då man inte på långa vägar hade några krav på isolering. I hus från den tidpunkten får man räkna med att väggar är isolerade lite olika.
 
Låter helt normalt för ett hus från 1929.
 
Det är inte ett dolt fel, det är inte ens ett fel. Att ett hus från 1929 saknar isolering är helt normalt. Hade du köpt en T-Ford hade du inte anmärkt på att den saknade trepunktsbälten.
 
Göran.W
Helt normalt för ett hus från 1929.
Mitt hus är med från 1929 och där saknas tex helt isolering i ytter väggarna utan är bara en luftspalt mellan inner och ytter tegel.
Dolt är det definitivt inte iom man byggde så då.
Tror inte ens en besiktnins man anmärker på det även om han ser det iom man byggde så på den tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.